Röviden úgy lehetne összefoglalni az új X5-ös dízel változatának tulajdonságait, hogy bivalyerős, kellően nyomatékos, tökéletes biztonságot nyújtó luxusterepjáró, tizenöt millió forintért, extrákkal megtámogatva, egy híján húszért. Persze ahogy a mankóként a hónom alá csapott sajtóanyagból is kiderül, ennél azért picit többről van szó.
Kezdjük ott, hogy ez az autó például nem is csak luxusterepjáró, még csak nem is SUV, amely elnevezéssel pedig már kezdtünk volna megbarátkozni, hanem bizony SAV. Hogy tisztázzuk a kérdést: Nem sportcélú haszonjármű, hanem sportos, aktív járgány. Elképzelhető persze, hogy a szóban forgó tesztautó iránt érdeklődőknek most semmi újat nem mondtam, de mindig magamból indulok ki.
Az említett sajtóanyagból kiderül továbbá, hogy az autóban annyi idegen elnevezéssel bíró technikai csoda óvja az embert, vagy éppen segíti a vezetést, hogy ha azt most mind leírnám, lemenne a Nap. Az ABS, vagy az ESP meg sem kottyan már, na de egy ASC, a PDC vagy egy HDC. És akkor még nem beszéltem, az „FTC, MTK, Rába ETO”-ról, vagy a HTK-ról.
Félre ne értsék, ezek (az utóbbiakat kivéve) mind-mind rendkívül hasznosak, csak éppen felesleges felsorolni. Szinte alapelvárás az állatok királyától. A következő oldal végére esetleg odaírom a lényegesebb kódneveket, egye fene. Persze ezt csak az fogja látni, aki megérdemli.
Ennek a 235 lóerős dízelnek, a gyár szerint 8,3 alatt kell a 100 kilométer/órás sebességet elérnie, ami egyébként félelmetesen jó adat. Persze messze nem egy Opel Speedster gyorsulásához fogható élmény, na de egy olyan autóban, ahol 7 ember utazhat egyszerre, vagy 5 ember csomagokkal felpakolva??? Ez erős, sőt vaskos! Legyen korrekt!
Exkluzív belsőtér
Egy pillanat alatt megszokható a P, az R, az N és a D közötti kapcsolgatás mikéntje az új elektronikus váltóval. Nem lett sokkal könnyebb az életünk ennek az újításnak köszönhetően, viszont egy fokkal tovább növelte a kényelemérzetünket. Ami egyébként, ha már a belső térbe csöppentünk így is bőven megvan. Egy X5-ös volánja mögött, vagy az anyós helyén ülve egyébként elvárás, hogy értsünk a japánokat idéző hiperkütyük használatához. Az iDrive úgy önmagában nem lenne teljesen bonyolult, de ha picit belemélyedünk, könnyen el lehet veszni. Amikor például a „BMW TeleServices” nevű szolgáltatást kívánnánk igénybe venni (Na persze! Magyarországon?), akkor már lehet, hogy kevésbé lennénk rátermettek. Elégedjünk meg a 16 hangszórós hifivel, amire egy egyszerű csellel akár az mp3-lejátszónkat is ráküldhetjük.
Ne csak azok kattintsanak a második oldalra, akik lélegzetüket visszatartva várják a különböző szakkifejezések felsorolását, hanem azok is, akik nem, vagy csak tudni szeretnék, hogy mitől király, ez az állat!
Az előző oldalon már boncolgatott „BMW TeleServices” egyébként egy roppant érdekes szolgáltatás, aminek az itthoni elterjedésére és tökéletes működésére azért még várni kell. Az aktuális hívás során a jármű szükség szerint minden adatot automatikusan közöl a márkaszervizzel.
A közeli jövőben, várhatóan ugyancsak nem itthon, de a „BMW TeleDiagnosis” rendszerével az is lehetővé válik, hogy egyfajta röntgenképet állítson elő az autóról. A szerviz így egyből a veséjébe lát majd a dolgoknak, az egyes vezérlőegységek memóriájából kiolvasott információk segítségével.
És itt jön majd a Gyurcsók-féle varázslat, az elektronikus működési zavarok esetén alkalmazható közvetlen „távjavítás”. A menet közben véletlenül újrainduló rendszerről azért nyílván nem érdemes már most horror történeteket vizionálni.
Fék pedál, gáz pedál. Minek?
A tempomatról szintén eshet pár szó, ami már fékező funkcióval is rendelkezik, igaz ehhez az alapáron felül még kell virítani némi lóvét. Azért ez a 83 600 forint szinte semmi a félmilliós komfortülésekhez képest. Na bumm, max egy rövid ideig összébb húzzuk a nadrágszíjat.
Szóval tempomat. A kormány mellett lévő karral lazán elboldogulunk, persze főleg autópályán. A gyorsítás-lassítás műveletek a plusz-mínusz pöcögtetésével legalább annyira hatékonyan történnek, mintha a pedálokat nyomnák. Sőt hiába akarnék 130-cal bevenni egy éles kanyart, valahogy kifürkészi, hogy ez esetleg káros lehet az egészségemre és visszaveszi az iramot, hogy aztán a biztonságosabb zónába érve újra rákapcsoljon.
Apropó kanyar. A kanyarkövető fényszórók léte hasznos, hiányuk már észlelhető. Szóval tényleg inkább csak azt veszem észre, ha nincs egy autóban, és akkor már kifejezetten zavar is.
Király vagy, te állat!
Ezzel a karakteres megjelenésű autóval bárki büszkén gurulhat végig az utcán. Legyen az top-manager, bankigazgató, multi vállalat feje. Vagy jelen esetben: pár napig boldog, jelentéktelen, ám annál szerencsésebb kisember a haverokkal. Mindenki elismerően nyilatkozik érdemeiről. A hölgyeknek például annyira bejött már az előző X5-ös is, hogy a gyár kénytelen volt előrukkolni a lényegesen nőiesebb, és persze kisebb X3-assal is.
A BMW által alkalmazott kódnevek, kifejezések a kitartó fanok kedvéért:
– Aktív kormányzás / Active Steering
– Adaptív lengéscsillapító-szabályzás és oldalirányú billenés-stabilizálás – AdaptiveDrive
– AdaptiveDrive rendszer FlexRay adatátvitellel – A vezető gombnyomásra egy sportosabb és egy inkább a kényelemre összpontosító alapbeállítás között választhat, nagysebességű adatátvitellel.
– ASC – Automatikus stabilitásellenőrző / Automatic Stability Control
– CBC – Kanyarbeli fékszabályzás / Cornering Brake Control
– DBC – Dinamikus fékszabályzás / Dynamic Brake Control
– DSC – Dinamikus menetstabilizáló / Dynamic Stability Control
– HDC – A lejtőn leereszkedést segítő rendszer / Hill Descent Control
– Head-Up-Display – Kivetítő kijelző
– Integral-IV – Különösen magas oldalgyorsulási értékeket, rendkívül stabil egyenesfutási tulajdonságokat és példás gördülési kényelmet lehetővé tevő hátsó felfüggesztés
– SAV modellek – Sports Activity Vehicle / Sportos, aktív jármű
– TSC – Vontatmány-stabilitásellenőrző / Trailer Stability Control
– xDrive – Intelligens öszkerékhajtás