Arról beszámolni 2007-ben, hogy végre dízelmotor került egy több éve piacon lévő modellbe, kínosabb, mint az egészségügyi program. A Chevrolet épp ezért míves bevezetővel vette el a dolog élét. Megtudhattuk, mennyire fontos a General Motors életében az alternatív üzemanyagforrások kutatása, milyen lehetőségeket hozhat a jövő, ha nem benzinnel képzeljük el, és mit tett eddig a Chevrolet személy szerint a fejlődés érdekében. Innen nézve a dolog teljesen egyértelmű: a CO2 kibocsátás rossz dolog, a dízelmotor kevesebb szén-dioxidodot ereget a légtérbe, ezért jobban szeretjük.
A Fiat nem engedte
De azért ugye Önök is érzik, hogy ez egy kicsit gyanús, nem? Egy ekkora világcéggel a háta a mögött a Chevrolet 2007-ben tud piacra jönni dízelmotoros Lacettivel és Epicával? Pedig a Chevrolet más oldalon keményen odateszi magát a környezetszennyezés ellen és a fosszilis tüzelőanyagok kiszorításáért dúló harcban. Alig két hónapja már vezettük a Chevy Sequelt, amely hidrogént tankol és színtiszta vízpárát ereget a levegőbe.
Az igazság az, hogy a Fiat-konszern tehet a Chevy bajáról. Féltek attól, hogy a Fiat szuper dízelmotorjával a Chevrolet a mostaninál is jobban megszoríthatja őket az európai piacon, ezért amikor a GM-Fiat dízelpaktum megköttetett, a szerződésben külön fejezetet szenteltek annak, hogy a Chevrolet nem kaphat a dízelmotorból (pontosan úgy szól a kitétel, hogy olyan Európán kívül készülő márkába nem teheti a GM a Fiat-dízelmotort, amelyik Európában is piacon van). Szóval ezért kellett ennyit várni a gázolajos Chevy-k sorára.
Mit tud a motor?
Hogy-hogy nem a Chevrolet pont egy másik olasz céggel, a VM Motorival kötött üzletet dízelmotor-fejlesztésre. Így született meg a Chevy első dízelmotorja, TCDi néven. Bizonyára ismerősen hangzik, pedig ilyen kombináció ezekből a betűkből még nem volt. A rövidítés – na nem szó szerint – de nagyjából annyit tesz: közös nyomócsöves dízelmotor, második generációs befecskendezéssel, halk ketyegéssel, 150 vagy 121 lóerővel és igen kedvező fogyasztással. A teljesítmény attól függően változik, hogy Lacettibe (121 LE) vagy attól felfelé (150 LE) használják a motort. A két változat hardveresen különbözik, a gyengébbik fix lapátgeometriájú turbót kap, a másik változót. Vagyis nemcsak arról van szó, hogy a vezérlőszoftvert tekergették a nagyobb teljesítményért.
Kezdjük a piac számára legérdekesebbel, az Epicával. Jól értik, nem a Lacetti a legfontosabb, ebben a kategóriában inkább a benzineseket keresik, a hárommillióért kínált 1,4-es belépőmodell mellett a kétliteres dízel aligha rúg labdába, hiába eszik kevesebbet, mint a szomszéd szamara.
Az Epica ellenben azon a flaszteren focizik – hogy maradjuk a labdarúgós példánál -, ahol a céges vásárlások történnek. Ha nincs dízelmotor, nem kedvező a hosszú távú fenntartás, a vevő könnyen arrébb áll. Ebben a Mondeo-Passat-szegmensben az Epicán kívül alig van gyártó, akinek ne lenne dízele, na de végre már nekik is van.
Ha nem lapoz, sose derül ki, mennyi fogyasztanak az új dízelek
Rosszabb dolgunk sose legyen! Aki még sosem ült Epicában, de a korábbi Daewoo-kban igen, meglepve tapasztalhatja, hogy a nagyméretű kormány és a csúszós fürdőkádként tartó ülések ellenére az Epica masszívan tartja magát az úton, nem szédeleg, mint részeg kocsis az út szélén. A 150 lóerős dízel pont jó ehhez a magabiztos menetkultúrához, alacsony fordulaton kicsit gyengécske, ezért sokat kell gépészkedni a lötyögős ötfokozatú váltóval, de ha fordulaton tartjuk a masinát, akkor prímán és csendesen szalad előre a dízel Epica. A dízelmotort alig hallani, országúton 100 felett nincs ellenfelünk. Szeretnénk persze hatfokozatú váltót, de nem elsősorban azért, mert azzal bármi is jobb lenne. Hanem azért, mert az ellenfelek azt adják, a piaci törvények diktálnák a hatfokozatút. Van helyette finom automata a kényelemszerető örökifjaknak.
Egyetlen eszközünk a fogyasztás szemmel tartására az autó beépített fogyasztásmérője, ami országúti, autópályás és városi kilométerek után a gyár által is megadott 6,1 litert mutatta ki. Ha rosszindulatúan többet feltételezünk 1-2 decivel, akkor is elképesztően kevés ez egy ilyen hatalmas járműtől. Főleg annak fényében, hogy a dízel Epica csupán 300 ezer forinttal kerül többe a 2,0 literes benzinesnél. Jól olvassák, ez azt jelenti, hogy az alapár 5 749 000 forint.
A Captiva
Captiva dízel már eddig is volt, de mivel ezt az autót nagyon szeretjük, látni idehaza még nemigen lehet, ezért újabb karakterhalmazt szentelünk erényei ecsetelésére. Bemutatni talán már nem kell az autót, annyit érdemes róla tudni, hogy az Opel-Chevrolet együttműködés első darabja ez, és ami a meglepő, szerkesztőségünkben a dél-koreai terepjáró váltja ki a nagyobb elismerést. A Captiva dízele ugyanolyan, mint az Epicáé, de őt most automata váltóval szeretgettük. A Captiva elismerésre méltó dinamikával falja az utat, s közben 9 litert fogyaszt, jó autó, tessék kipróbálni.
A Lacetti
Szimpatikus családi autó a Lacetti. Ez volt az első olyan Daewoo-ból lett Chevrolet, amely felett európai szakemberek munkaórák tucatjait töltötték el, hogy az összes alkatrészt eltávolítsák, melyek az imbolygásért és a bizonytalan úttartásért felelnek. Nem kell arra kérni 130 felett utasainkat, hogy a balra kormányzást jobbra dőléssel egyensúlyozzák ki. Családi autónk nyugodt vezetési tulajdonságokkal nyűgöz le.
Kevesebb a lóerő a Lacettiben, mint az Epicában, de oda se neki. A fizikai ma ismert törvényei szerint ennek az autónak kéne kevésbé rugalmasan viselkednie a fix geometriájú turbó miatt, de mégis úgy tűnt, hogy a dízel Lacettiben kellett ritkábban noszogatni a váltót a tempósabb haladás érdekében. Ha nagyon akarjuk, ehhez a motorhoz is kérhetünk automata váltót, de miért is akarnánk? Azzal többet fogyaszt, lassabb is, nem is kapcsolható kézzel, mint az Epicában, akkor meg minek?
Hitelt érdemlő bizonyítékkal nem tudom alátámasztani, hogy a Lacetti valóban 5,9 liter gázolajat fogyaszt el 100 km-en, mivel még egy nyavalyás fedélzeti komputer sincs az autóban, amin szemmel tarthatnánk a fogyasztást. De jó látni, hogy 150 km-t megtéve az üzemanyag-mutató alig egy hajszálnyit mozdult el lefele.
Akkor lenne igazán jó dízel Lacettit venni, ha a kedvező fogyasztás baromi jó ár mellé társulna. Csakhogy a 2,0 literes lökettérfogat a magyar adóviszonyok közepette azt jelenti, bármennyi is lesz az ár, abból 743 ezer forinttal a költségvetési lyukakat tömködjük regisztrációs adó formájában. Ez viszont rögtön azt jelenti, hogy a dízel Lacetti reményében minden taktikai érzékünket be kell vetni az asszonynál, hogy kihozzuk a végén, mennyi az annyi. Az 5,9 literes fogyasztást, a reménybeli jobb értéktartást, és a hosszú távú családi érdekeket mindenképpen soroljuk fel. Ára még nincs az autónak, majd az április közepén tartandó nyitott hétvégéig lesz.
Modell |
Lacetti
|
Lacetti 4a
|
Lacetti SW
|
Epica
|
Captiva
|
Lökettérfogat (cm3) |
1.991
|
||||
Teljesítmény (kW/LE/perc) |
89/121/3,800
|
110/150/4,000
|
|||
Max. nyomaték (Nm/perc) |
280/2,000
|
320/2,000
|
|||
0 – 100 km/h (s) |
9.8 (10.6)
|
9.8 (10.6)
|
9.8 (10.6)
|
9.7 (10.1)
|
11.5 (12.2)
|
Végsebesség (km/h) |
186 (188)
|
186 (188)
|
186 (188)
|
200 (207)
|
178 (180)
|
Fogyasztás (l/100 km) |
5.7 (6.6)
|
5.7 (6.6)
|
6.0 (6.9)
|
6.1 (7.6)
|
7.6 (8.7)
|