A Superb (ejtsd: szuperb – nem szuber B és nem is szábörb!!!) vitathatatlan erényei közé eddig a tágas utastér, és a kedvező vételár tartozott. A Skoda Passatra épülő monstruma elképzelhetetlen hátsó helykínálattal rendelkezik, és ehhez képest fillérekért árulják. Ezt egyszer látni kell az életben.

Teszt: Skoda Superb 2,5 TDI LK 35


A helykínálat tehát adott, de a kedvező vételár most cseppet sem igaz. A 2,5-ös TDI Superb Laurin&Klement felszereltséggel majdnem duplájába kerül, mint az 1, 9-es dízelkivitel. Hűha. Plusz 58 lóerő, némi kül- és belcsín. Hogy megéri-e? Egy C-osztályú Mercedesnél az alapmodell duplájáért egy háromszor erősebb AMG-verziót adnak. Ez alapján úgy tűnhet: NEM. De lássuk, mit tud egy több mint 10 milliós L&K Superb!

Elegáns is, meg nem is

A Laurin & Klement-felszereltség nem olyan régen létezik a csúcsmodellnél, eddig csak az Octavia futott ezen a szinten, akinek esetleg ismerős lenne. A Superb egy apró ráncfelvarráson is átesett mostanában, ami csakis előnyére vált. Elegánsabb lámpaburák és némi belső frissítés fért bele a büdzsébe a hátralévő rövidke időre. Nemsokára jön ugyanis egy vadi új modell.

Az L&K ismertetőjele, hogy jókora felniken gurul. Elegáns 17 colos kerekekre ültették a Skodát, sőt krómkeret fut végig az ablak körül. Messziről kimondottan úgy néz ki, mint egy igazi luxusautó, akár egy Phaetonnak is lehetne nézni. Ebben a tudatban közelítve csalódásra adhat okot a Skoda-jel az embernek, ez viszont elismerés az autó számára. És különben is.

Teszt: Skoda Superb 2,5 TDI LK 36


Laurin & Klement

Hol volt, hol nem volt, volt két Václav. Václav Klement, és Václav Laurin. Klement könyvárus volt, Laurin bicikliszerelő. Klement egy német Seidel és Neumann típusú bringával karikázott minden reggel a könyvesboltba, amíg el nem romlott alatta.

Alkatrész híján dühében visszaküldte a biciklit Németországba, egy cseh nyelven írott levél kíséretében, de nem járt sikerrel. Egy levelet kapott csak vissza, amiben arra kérték, hogy olyan nyelven írjon, amit el is tudnak olvasni. Klement berágott és Laurinnal együtt megalakította saját kerékpárszervizét Laurin & Klement néven 1895-ben, Mlada Boleslavban.

Néhány évvel később (1899-ben) már kidobták az első motorkerékpárt is, ami kicsit veszélyesnek bizonyult, Laurin egyik első fogát is elvesztette vele. Az első automobil 1905-ben hagyta el az üzemet, de a Skoda-gyárral csak 1911-ben egyesültek.

A Superb nagyjából mindent tud, amit egy luxusautónak kell, de valahogy mégsem nyűgöz le bennünket. Nem, ebben a formában. Minden földi jóval felvértezték ugyan, de azért van mibe belekötni. Szubjektív dolog, de nekem egyáltalán nem tetszett a fabetétes műszerfal, és a váltó már ránézésre is egy őskövület.
   
A középkonzolon a navigációs kijelző iszonyatosan olcsóhatású műanyagból készült. A sarkait pöcögtetve lehet le-fel és jobbra-balra billentgetni, ami nagyon jó ötlet, mégis kicsit olcsónak hat. Ilyen funkció szerintem csak az S-Mercedesben van ezen kívül, igaz ott motorizálva.

A rémes automata váltóról a következő oldalon


A többi teljesen rendben van. Krómozott küszöbök és légbefúvó keretek, a Laurin & Klement-lenyomatú kényelmes, memóriás fotelek, az index a külső visszapillantókban, a krómozott kipufogóvég mind jól néz ki. A műszerfal óráira kívánkozott volna még némi króm, de annyi baj legyen. Sokkal jobban zavart az automata váltó.

Teszt: Skoda Superb 2,5 TDI LK 37


Minden elismerésem a Volkswagennek, ők gyártják a világ legjobb automatáját – a DSG-t -, sőt talán a második is az övék. Az Octaviában már próbált hatfokozatú Tiptronic olyan gyorsan és selymesen-puhán kapcsol, hogy egyszer még a DSG-vel is összekevertük. Ezek után iszonyatos csalódás a 2,5 TDI-hez párosított valami. Muszáj kimondani: ez egyszerűen rossz.

Régies, de a fokozatonkénti kapcsolás jól jöhet vontatásnál, de van Tiptronic-funkció is. A számok már árulkodnak a gyengeségről, mivel a 4-es után rögtön a D fokozat jön. Bizony ez csak ötsebességes. Még ettől sem lenne feltétlenül rossz.

Ezen tulajdonságáról akkor szerezhetünk teljes bizonyosságot, amikor nekilódulunk. A motor bőgni kezd, a váltó csúszik, kis idő múlva elindulunk. Haladunk, gyorsulunk, a motor megint bőg, bőg és bőg. A váltás másodpercekig várat magára, hiába veszünk vissza a gázból, hiába anyázunk, hiába teszünk bármit. Még szerencse, hogy be tudunk avatkozni. A Superb az első autó, ahol a kézi kapcsolás nemcsak játékból van, de takarékoskodni is lehet vele. Kötelező pöcögtetni, csak így lehet kulturáltan közlekedni. Csak ezért kár fizetni az automatáért.

Teszt: Skoda Superb 2,5 TDI LK 38


Szokás szerint a rossz váltó gyengíti a motort. A 2,5-ös TDI 163 lóerejét közel sem érezni, talán az 1,9-esre tippelnék, ha beültetnének. Utazásra azért bőven elég, bár tény, hogy a magas fordulaton dolgozó dízel nem tesz sokat a kényelemért. Arra pont jó az óriási térkínálat. Egy elöl nyújtott lábbal terpeszkedő felnőtt mögött nagyjából ugyanilyen pozícióban elfér egy másik felnőtt is.

A vezetőülésből szinte semmi sem érződik a Superb méreteiből, közvetlensége inkább egy kisebb autóhoz illene. Csak rosszabb úton tűnik fel a hatalmas tengelytáv, kicsit hullámzik, nem olyan mint egy igazi luxusautóban. A 17 colos felniméret még elviselhető, nem üt vészesen az úthibákon sem.   

Kevés sokért

Teszt: Skoda Superb 2,5 TDI LK 39


10,5 millió forint nem kevés. Sok. Az L&K Superb ennyiért csak kívülről megnyerő, a belső egyáltalán nem emlékeztet egy drága autóra. Az alapmodell igényes műanyag elemeit igénytelen hatású faborítás váltotta fel, a navigáció kijelzőjéről nem is beszélve. A váltó maga a borzadály, mindenképpen a hatfokozatú kézi váltót választanánk.

Szerintünk az emberek nagy része már túl van azon, hogy egy világos bőrüléstől hanyatt  vágja magát és luxusautót vizionáljon. A Superb sajnos ebben a formában egy dél-koreai „luxusautóra” emlékeztet. Az 1,9-es dízel a jó vétel, nem ez.   

Fogyasztról, felszereltségről a következő oldalon


Műszaki adatok – Skoda Suberb 2,5 TDI Tiptronic L&K
MOTORADATOK       
Lökettérfogat (ccm)                    2496       
Furat x löket (mm)                    78,3 X 86,4       
Hengerek / szelepek száma                    V6/24       
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)                    120(163)/4000       
Max. nyomaték (Nm/ford.)                    350/1400       
MENETTELJESÍTMÉNYEK       
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)                    10,3       
Végsebesség (km/h)                    217       
FOGYASZTÁS       
Város (l/100 km)             11,5       
Lakott területen kívül (l/100 km)                    5,7       
Vegyes (l/100 km)                    7,8       
CO2 kibocsátás (g/km)              211       
MÉRETEK       
            Hosszúság/szélesség/magasság (mm)                    4803/1765/1469       
Tengelytáv (mm)                    2803       
Csomagtér (liter)                    480       
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)                    1604/585       
Üzemanyagtank kapacitás (liter)                    62       
Gumiméret                            
ÁR, KÖLTSÉGEK       
Alapár (forint)                    10 468 800
Konkurensek (forint)                     VW Passat 2.0 TDI  DSG (170LE): 8 338 000
                     Ford Mondeo 2,2 TDCi Titanium: 7 175 000
                     Peugeot 407 Sportline 2.2 HDi (170 LE): 7 980 000
Tesztelt autó ára (forint)                             
A szériafelszereltség fontosabb tételei                    ABS, ESP, automata klíma, bi-xenon fényszórók, MP3-as CD-s rádió, CD-váltó,  központi zár, Tempomat, 17 colos alufelni, vezetőoldali és utasoldali légzsák, oldallégzsák, függyönylégzsák       
ÉRTÉKELÉS       
a vezess.hu véleménye:                    Eltúlzott az L&K Superb ára. Egy öreg konstrukcióért halovány dízelmotorral és gyenge váltóval nem éri meg ennyit adni.
Pontszám (max. 10)                    7 pont