Jöjjön elsőként a teherautós alapokból kívül-belül kicsinosított Viano. Van belőle áruszállító, olcsó személyautó, puccos cégbusz és 3,0 literes iszonyatosan erős városi gyilokgép. Ez utóbbi a legjobb. A ruha ál. Szürke tesztautónk nem tűnik többnek egy mezei áruszállítónál, amivel a pofátlanok a buszsávot használják előzésre, a zebrát parkolásra, a járdát áruszállításra. Látni, hogy alapjait a Vito nevű testvérbátyjától örökölte, aki igazi munkáslegény.

De ez a Viano más. Belül tiszta bőr, finom szagú, kellemes tapintású, csinos belterű. A műanyagok mennyisége és anyaga rosszabb, mint amit 10 millióért szeretnénk, de az automata váltó karja, a tempomat kapcsolója, a kormányról utasítható rádió látványa ígéri, ezt az autót nagyon meg fogjuk szeretni.

204 lóerő a hátsó kerekekre…

Valószerűtlenül tágas, pedig nem ez a leghosszabb Viano
Elszántan tör előre a 204 lóerős dízellel

Elszántan tör előre a 204 lóerős dízellel

Elszántan tör előre a 204 lóerős dízellel


Bárhogy fejeződjön be ez a mondat, rossz biztosan nem lehet. Reszkessen mindenki, akit a szürke bádog megtéveszt és versenyre kelne vele. A Viano 204 lóerős dízelmotorja halált megvető bátorsággal löki előre a hatalmas testet. Városban kész élvezet a nagyméretű személyautóval mindenki felett létezni. Ez van, sajnos a legerősebb Viano a legrosszabbat hozza ki az emberből. Az elpusztíthatatlanság tényként épül bele a sofőr agyába. Csak a gyorsan vett kanyar figyelmezteti, hogy a fémtest fizikai jellemzőkkel bír, mint súly és méret.

Horpad már?

Ha ezek nem lennének, könnyű lenne megfeledkezni a Viano hatalmas méreteiről. Nem bonyolult a tolatás-parkolás. Elöl-hátul csipog a radar, apró fénycsóvák figyelmeztetnek centinként, hogy horpad-e már a vas. Ennél egyszerűbb nem is lehetne.

Nincs benne semmi teherautós. A (no persze) hátsókerék-hajtású Vianóba fel kell kapaszkodni, de megéri magasra mászni. Kényelmes a fotel, a jármű testreszabása baromi könnyen megy, egy Peugeot 206-ost ennél rosszabb vezetni. A három autó közül a Vianót szerettük a legjobban, pedig leginkább ő emlékeztet kipucolt cégautóra.

Renault Grand Espace 3.0 dCi

Bajnokesélyes fedett pályás kesztyűtartóban

Bajnokesélyes fedett pályás kesztyűtartóban

Bajnokesélyes fedett pályás kesztyűtartóban


Ha már lúd, legyen kövér. Ha már Espace, legyen Grand. Az egyébként is tágas Espace-nál ez még vagy 30 centivel nyúlánkabb, ebből adódóan tágasabb is. A három autó közül az Espace a legtágasabb és legkényelmesebb, vezetése nem kihívás, nem élvezet, puszta ténykérdés.

Az Espace a legvonzóbb és a leginkább nagyvilági autó a három közül. Főleg kecses tetőoszlopainak örültünk, amelyek nem rontják a kilátást, de a szilárdságot sem: az autó bekaszált öt csillagot a törésteszten.

Lapozás után jön a Chrysler Grand Voyager, amit kár volna kihagyni


Nagy dízel, nagy Espace

A háromliteres dízel egy ekkora autóban és automata váltóval csak relatíve lehet takarékos, ami 14 litert jelent városban és 11 litert vegyesen autópályán és Budapesten. Egy nagy és kényelmes hajó büszke kapitányaként adagolhatjuk a gázt, a 3.0 dCi pont annyira erős, amennyire kell.

A sínben tologatható ülésekkel mindenki kiélheti kirakatrendezői hajlamait, de kiszedni és visszatenni őket nem jó játék, ahhoz túl nehezek. A világ aszfaltozott részét csendben és meghitt kényelemben járhatjuk be, csak a hátsó utasokat kell időnként elhallgattatni, ha a kényelmetlenül alacsony ülések miatt siránkoznak.

A feketeleves

Kolosszális, kényelmes, drága és elmaradottAz összes hátsó ülésnek van hely a padlóban

Kolosszális, kényelmes, drága és elmaradottAz összes hátsó ülésnek van hely a padlóban

Kolosszális, kényelmes, drága és elmaradottAz összes hátsó ülésnek van hely a padlóban


Az Egyesült Államok egy egészen kolosszális méretű autót nevezett, amelyben határozott különbség van a vezető és az utasok életminőségében, az utóbbiak javára. A Voyagert vezetve nem csodálom, hogy az amerikai autóipar ilyen csehül áll. Hátsó laprugót és merev tengelyt az európai konkurensek is használnak, például a Volkswagen, a Renault és Peugeot, de teherautókban, nem pedig tízmillió feletti egyterűben. Vagy ott a slusszkulcs: az öltözőszekrényekhez jár hasonló, de a rút műanyagokat ugyanúgy szapulhatnám, mint az elmaradott, tohonya és csak négyfokozatú automata váltót.

Ezek azonban mind apróságok ahhoz a lebőgéshez képest, amit az Euro NCAP törésteszten produkált. Állítólag a balkormányos jobb, csak pont a jobbkormányost tesztelték, ezért az egy csillag. Nem valami megnyugtató.

Van, ami pocsék

Az összes hátsó ülésnek van hely a padlóban

Az összes hátsó ülésnek van hely a padlóban

Az összes hátsó ülésnek van hely a padlóban


Európába dízelmotor kell, amit a Chryslernél kipipálhatunk egy megfelelttel. A 2,8 literes turbódízel hidegindításkor egészen riasztó rázkódással kel életre, alapjárata támolyog, zaja pedig akkor sem sokat szelídül, ha bemelegszik. Városban az automata váltó folyamatosan 2000-nél pörgeti, mintha valaki egyedül a kuplung csúsztatásával döntené el, mennyivel menjen az autó.

Ki kell jutni vele autópályára, hogy szeretni tudjuk. Fogyasztása ilyenkor megáll 10 literből és van időnk felfedezni, hogy a belső tere fényévekkel jobb az autó elmaradott műszaki színvonalánál. Mindenben a kezünk alá dolgozik, bárhova nyúlunk, ott egy pohártartó, egy kartámasz, egy asztalka, tárolóüreg vagy valami más, ami segít abban, hogy elfolyhassunk az ülésekben, míg valaki szemmel tartja a 65 mérfölddel poroszkáló autót. A Voyager leghátul is kényelmes, elöl és középen vitán felül az, ezenkívül szorgosan hozza-viszi a családot. Ha kitörne a ramazuri, az egyik szülő könnyedén hátraléphet rendet teremteni.

Van, ami zseniális

A Stow n Go ülésrendezgetés nagyon nagy ötlet. A hátsó két üléssor minden erőfeszítés nélkül befordítható a padlóban kialakított üregekbe, amelyekbe máskor meg rámolni tudunk. Ez a megoldás közel áll a zseniálishoz, mert nemcsak a harmadik sorral bánhatunk el pillanatok alatt, hanem a középsővel is. A hosszú Voyager egyébként akkora, hogy teljes létszámmal is egészséges csomagteret kínál, ha pedig csak a két első ülés marad, lemondhatjuk a költöztető teherautót.

Súlyos vételárak és egyéb érdekes adatok a túloldalon


M?szaki adatok
Mercedes-Benz Viano 3.0 CDI Trend
Renault Grand Espace 3.0 dCi Privilege
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2987 2958
Furat x löket (mm) 83,0×92,0 87.5×82
Hengerek / szelepek száma V6/24 V6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 150 (204)/3800 130 (177)/4400
Max. nyomaték (Nm/ford.) 440/1800 -2400 400/1800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,7 10,9
Végsebesség (km/h) 197 210
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 11,9 12,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 7,5 7,6
Vegyes (l/100 km) 9,2 9,4
CO2 kibocsátás (g/km) 244 248
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4993/2010/1862 4856/1860/1746
Tengelytáv (mm) 3200 2868
Csomagtér (liter) n.a. 456/3050
Menetkész tömeg/terhelhet?ség (kg) 2065/635-930 1890/775
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 75 83
Gumiméret 225/ 60 R 16 225/55 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár 10 752 000 12 430 000
Konkurensek VW Multivan 2,5 TDI Comfortline, 11 826 000
Tesztelt autó ára
A szériafelszereltség fontosabb tételei Két els? légzsák, ESP, ködfényszórók, távirányítós központi zár, CD-s rádió, kiegészít? utastérf?tés, automata sebességváltó, légkondicionáló, motoros nyitású els? és hátsó oldalablakok Els?, oldal- és függönylégzsák, ESP, ködfényszóró, 17 colos könny?fém keréktárcsa, Renault-kártya automatikus nyitással, es?érzékel?, elektrokróm bels? tükör, megfordítható els? ülések, automatikus légkondicionáló
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Hathengeres dízellel a Viano egy b?ségesen motorizált kisbusz, hiányos felszereltséggel, kedvez? áron és közel végtelen bels? méretekkel. Az Espace-on nem azt érezni, hogy minél több ember és tárgy elszállítására született célszerszám volna. Igazán sármos autó, extravagáns bels? térrel, nagypályás motorral, meg persze kényelmi hibákkal, kemény értékvesztéssel és elég magas áron.
8,0 pont 8,0 pont


M?szaki adatok – Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD Limited
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2776
Furat x löket (mm) n.a.
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 110 (150)/3800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 360/1800-2600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) n.a.
Végsebesség (km/h) 180
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 11,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,7
Vegyes (l/100 km) 8,5
CO2 kibocsátás (g/km) 225
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 5096/199761803
Tengelytáv (mm) 3030
Csomagtér (liter) 748-4550
Menetkész tömeg/terhelhet?ség (kg)
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 75,7
Gumiméret 215/65 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 11 465 000
Konkurensek (forint) Renault Gr. Espace 2.2 dCi Priv. aut, 11 360 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Vezet? és utas oldali légzsák, függönylégzsák, vezet? oldali térdlégzsák, els? elektromos ablakemel?k, elektromosan kibillenthet? oldalablakok, motoros ülésállítás elöl, 16 colos könny?fém felni, kormányról vezérelhet? CD-s rádió Infinity-hangszórórendszerrel, motoros állítású f?thet? küls? tükrök, távirányítós tolóajtók motoros nyitással-zárással, vakító fényre elsötéted? bels? tükör, ülésf?tés elöl, automata légkondicionáló, ködfényszóró, tempomat, padlóba hajtható hátsó ülések (Stow n Go), tolatóradar, b?rkárpit
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A Grand Voyager m?szaki színvonalában, zajkomfortjában elmaradott, ósdi a hajtáslánca és 11,5 millióért bántóan olcsó a bels? tere. Tágassága viszont minden képzeletet felülmúl, kényelme majdnem hibátlan, felszereltsége teljes és mindenkinek van pohártartója, elektromos csatlakozója és b?séges tárolóhelye. A padlóba fordítható ülésrendszer remek.
Pontszám (max. 10) 6,5 pont