Ez nem a Forma-1
Sok minden már az Auris érkezése előtt eljutott hozzánk az autóról. Niki Lauda véleménye például (a baseball-sapkás háromszoros F1-es világbajnok), aki szerint a Toyota gyártja a világ legjobb utcai autóit. Ő persze nem érti, hogy ha a szériaautók között képesek erre, akkor a Forma-1-ben miért nem, de most maradjunk az utcai kocsiknál. Egy másik adalék az auto motor und sport összehasonlító tesztje volt, amelyben az Auris 1.6 legyőzte a szent kérődzőként tisztelt Golf 1.6 FSI-t.
Itthonról az derült ki, hogy az Aurisból önmagában eladnak annyit, mint korábban az összes Corolla-változatból, ráadásul nem is az olcsóbb 1,4 literesek mennek belőle, hanem az 1,6-os és a dízel modellek.
Ötletek, másoktól
A siker nem meglepő, ahogy az sem, hogy a Toyota mások ötletét vette le pár év biztonsági ráhagyással. Az Auris is egy jó magasra épített kompakt autó, amilyen a hat éve megjelent Peugeot 307 vagy az előző Honda Civic. Az egyterűsen magasra emelt váltókar és a sík hátsó padló végképp a Civicet idézi.
Belül az Auris maradéktalanul otthonos. Elöl és hátul igen jó ülésekben telik az idő, két kesztyűtartó is van a műszerfalon, a világos műanyag felületek szépek, a hátsó ajtókban van rakodóhely, az elsőkben kifejezetten nagyok a térképtartók. Hirtelenjében két-két pohártartó ugrik be az elöl és a hátul ülőknek, de van egy közös is az utastér közepén.
Magasság, biztonság
A kiváló térkihasználáson kívül a magas karosszéria másik előnye az oldalütközéskor nyújtott biztonság. Az Auris az Euro NCAP-teszten el is érte a 100 százalékos eredményt, bár ezt az alacsonyabb Focus is megcsinálta.
Pár részletet az általában ügyes japánoknak most nem sikerült jól megoldani. A rádió csúszós tekerőgombjait nehéz csavarni, de azért tették a kezünk ügyébe a kormányon a távirányítást, hogy ne legyen muszáj azt használni. Értjük, hogy a váltókonzol ívét szánták a belső tér díszének, de alatta a rakodóhely majdnem olyan használhatatlan, mint a hasonlóan feldobott Volvo S40-ben. A műanyaghegy csúnya mozgásokra hajlamos, ha az ember térde nekinyomódik, ráadásul anyaga is távol van attól, amit gusztusosnak mondanánk.
Ez egy fontos és jó autó, amiről érdemes többet megtudni. Lapozni ér!
Vezetés közben az egyterűsre vett karosszéria idegesítő vonása a vastag első oszlop, sajnos a mai autók többségéből alig lehet kilátni ferdén előre. Néhányszor meglepetés is ért bekanyarodáskor. Máskülönben az Auris körülbelül annyi izgalmat tartogat, mint a Szabó-család 2490. része, amelyben „Icu megkéri Halász Ferit, hogy Janiék távozása után őt, illetve őt és Csillát fogadja oda a szolgálati lakásba, mindenes gondnokoknak”.
Élet a dízeleken túl
Az Auris legérdekesebb motorja az új ezerhatos benzines, amely a szívó- és a kipufogószelepek
Valószínűleg a Toyota megszámolta, hogy hány tucat úthibára jut egy gyors és élvezetes kanyar, ezért a futóműben sem erőltetik a sportosságot. Az elődnél lényegesen kényelmesebb az Auris. Rugózási kényelme, legalábbis a tesztautó 16 colos kerekeivel, feltűnően jó volt. A szélzajról nincsenek emlékeink, a motor viszont autópályán túl hangos.
8 fölött, 9 alatt
Nem a szigetelés hiányzik, hanem egy hatodik fokozat, mert 140-nél már 4000 felett pörög a motor. A gyorsulásra kihegyezett áttételezés a fogyasztásnak is rosszat tesz, autópályán 9 litert mértünk 120 és 150 között. A teljes tesztfogyasztás, negyedrészt budapesti, többségében országúti és autópályás utakkal 8,7 literre adódott.
Jó, mégsem drága
Alapmodellként az Auris igen jutányos. Légkondi, négy légzsák és CD-s rádió nélkül nem is létezik, ehhez képest 97 lóerővel a 3,7 milliós alapár meglepő. Az 1,6 literes motor viszont sokat drágult az eddigiekhez képest, a 127 lóerős benzines felára 410 000 Ft, míg a 90 lóerős turbódízelért erre már csak 80 000 forintot kell ráfizetni. A kis dízel az új Corolla alapján közel nem megy így, de annyival kevesebbet fogyaszt, hogy inkább ráérünk.
A túloldalra összegyűjtöttük, melyik vetélytárs olcsóbb és melyik drágáb, Astrától a Volkswagenig
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 80,5×78,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 91 (124)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 157/5200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,4 |
Végsebesség (km/h) | 190 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,9 |
Vegyes (l/100 km) | 7,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 166 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4220/1760/1515 |
Tengelytáv (mm) | 2600 |
Csomagtér (liter) | 354/777 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1230-1305/445-520 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 295 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus 1.6 Titanium, 4 711 000 |
Honda Civic 1.8 Executive, 5 479 000 | |
Mazda3 1,6 TX Plus, 5 329 900 | |
Opel Astra Cosmo 1.6, 4 547 000 | |
VW Golf Premium 1.6 FSI, 5 767 600 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, első, oldalsó és függönylégzsák, vezető oldali térdlégzsák, ködfényszóró, xenon fényszórók, automata légkondicionáló, 16 colos könnyűfém felni, motoros állítású fűtött tükrök, bőr kormánykerék rádió távvezérléssel, sebességtartó automatika, vakító fényre elsötétedő belső tükör, esőérzékelős ablaktörlő, automatikus világításkapcsoló, kulcsnélküli indítás és ajtónyitás, motoros ablakemelők elöl-hátul, fedélzeti számítógép, 6 hangszórós CD-s rádió MP3-lejátszással, távirányítós központi zár |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kényelmes, biztonságos autó a hétköznapokra, sok hellyel és színvonalas motorral. Az egymillió Ft-os Executive-csomagról lemondva az Auris ára kedvező, bár így sem drága. A fogyasztásban és pár részletmegoldásban jobbat vártunk. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |