A leghangosabb motor a legjobb kabrióban
Kizárt. Ez lett volna a válaszom, ha 2 héttel ezelőtt megkérdezik tőlem: kellene-e VW kabrió dízelmotorral?
Lassankezdünk megbarátkozni a gondolattal, hogy dízelmotorral is szerelnek sportos autókat, de a dízel kabrió még ennél is vad ötlet. Hallottunk már ilyet, de az nem VW volt. A helyzet az, hogy a kétliteres PDTDI motornál hangosabb dízelt hirtelen nem tudok mondani a piacon.
Ez a gondolat az Eosban ülve tévhitnek bizonyult. Sikerült olyan összhatást elérni, hogy az Eos még nyitottan is csendesebb, mint egy bármelyik más modell/márka hasonló motorral. Így sokkal kellemesebb az élet. Már csak az a kérdés, hogy egy másik prémiummárkában mért nem szól ugyanígy.
A 140 lóerős dízelmotor így az aranyközépút a meglepően széles motorpalettán. Az 1,6-os FSI motortól kezdve még 3,2 literes hathengeressel is szerelik a kupé-kabrió Volkswagent. Az első gyengécske egy több mint 1,5 tonnás autóhoz, utóbbi pedig kicsit feleslegesnek tűnik. Ráadásul egyikkel sem lehet 8,5 literrel elkobászolni a városban.
Szél kizárva
Jó dolog a kabriózás, de eddig inkább az alacsonyabb emberek kiváltságának számított. 192 centiméterrel a régi
MX-5-ösben még a szélvédőkerettel néztem farkasszemet, a prémiumkabrióknál jobb volt a helyzet. A vászontető viszont nem tökéletes. A kupé-kabriók között már jóval vidámabb a helyzet, amit általában az utastérre hajlított szélvédőkerettel értek el a gyártók.
A szelet kizárni még egyikből sem tudták, így frissen beszárított séróm szinte az aktuális szélirányban állt kiszálláskor. Nem beszélve a nyakfájásról, amit még az SLK Mercedesben is sikerült beszerezni, az ülésbe szerelt meleg levegőt fújó kütyü ellenére. Utóbbit úgy lehet elkerülni, hogy 15 fok alatt nem erőltetjük a kabriózást.
Most annak kellene következnie, hogy bezzeg a Volkswagen egy totálisan szélvédett kabriót csinált. Ez nincs így, de az Eos áll ehhez a legközelebb. Mindezt úgy, hogy beszálláskor nem fejeljük le a szélvédőkeretet. Kérdés, hogy szeretnék-e egy teljesen szélvédett kabriót. Valószínűleg nem. Arra találták ki a panorámatetőt.
Persze miután a tető előadta 25 másodperces magánszámát, és egy darabból öt részre elhajtogatta magát a
csomagtérben, van még némi teendőnk. Először is rendelkeznünk kell egy 66 ezer forintos szélfogóval, ezt a hátsó ülések fölé kell elhelyezni. Ezzel kizárjuk a hátsó utasokat. Viszont ha nem tesszük fel, hátulról csúnyán bekavar a szél. És hátul amúgyis csak bukósisakban lehet túlélni.
Ezzel a hálóval legtöbbünk már megmenekül a megfázástól, a magamfajták pedig egy zseniálisan egyszerű módon menthetik meg hajhagymáikat. A szélvédő felső pereméből egyetlen mozdulattal kiemelkedik egy pár centi magas szélfogó. Így minimálisra csökkentettük a szelet, és némi fűtés ellenében 12-13 fokban is lehet meztelenkedni. Közben még a meleg levegőt sem kell a nyakukra irányítani a legerősebb fokozaton.
Tipikus Volkswagen
A Volkswagen nagyon figyel arra, hogy minden modelljét ugyanolyan jó legyen vezetni. Szinte a Polótól a Phaetonig. Ez az alapvetően dinamikus érzés kiválóan passzol az Eoshoz.
A kormányzás, a futómű akármelyik másik Volkswagenhez hasonlítható, amiben az a nagy szó, hogy az Eosnak ez tető nélkül megy. Nem csavarodik érezhetően a karosszéria, nem zörög, minőségérzetünk a maximumot súrolja.
Nem fosztották meg az Eos vezetőit a DSG váltó okozta élményektől sem. A dízelmotor / DSG váltó párosítás azért
igényel némi megszokást, mert erőteljes gyorsításnál kicsit úgy szól, mintha csúsztatnánk a kuplungot. De kellően gyorsan elindul, és szinte észrevétlenül kapcsol. Közel tökéletes.
A futómű jól kezeli az úthibákat, kellően feszes ahhoz, hogy sietni is lehessen vele. A nyomaték egy parányival jobban befolyásolja a kormányzást a megszokottnál, ezt kanyarból padlógázzal való kikanyarodáskor lehet érezni rajta.
Szép a hátsója
Egy nyitott tető bármelyik autót képes feldobni. Az Eos nemcsak erre hagyatkozik, emellé még egy kellemes formát is képes volt prezentálni. A passatos hűtőmaszk is jól mutat, de a furfang hátul van.
Ugyan csúszott a bevezetés a tető miatt, de a jelek szerint érdemes volt várni rá. Nem volt szükség egy otrombán
kipúposodó hátsóra, a látkép abszolút harmonikus. Nyitottan és zárt állapotban egyaránt. A tető bónuszban kapott egy méretes panorámatetőt, ami külön is nyitható, sőt teljesen elfedhető, ha épp elegünk van a napsütésből.
A belső kimondottan elegáns a vajszínű bőrborítással, persze ennek ára van. Ezenkívül erősen golfos. A helykínálat egy parányival nagyobb, mint a konkurensekben, de azért nem bálterem. Vállban meglepően szűkös, de két kisebb felnőtt azért átmenetileg meghúzhatja magát.
A csomagtér nem sikerült túl használhatóra, pedig alapvetően biztatóak a számadatok. Kupé állapotban 380 liter, kabrióban 205 literes. Utóbbinál egy csőszerű résen kell bedugdosni a cumókat, így kevésbé praktikus.
Piszok drága
Az Eos legnagyobb hibája egyértelműen az ára. Irreálisan drága. 7,7 millió a dízelmotorral és DSG váltóval, ennyiért már egy jól felszerelt Passatot is kapunk ugyanezzel a technikával. Nagyobb baj, hogy a konkurenseknél is milliós nagyságrenddel drágább.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 81,0 X 95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/1800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,3 |
Végsebesség (km/h) | 203 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 177 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4407/1791/1443 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 380/205 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1570/470 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 215/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 667 000 |
Konkurensek (forint) | Peugeot 307CC: 6 843 000 |
Renault Mégane CC Dynamique 1,9 dCi: 6 680 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, automata klíma, 16 colos alufelni, CD-s rádió, vezető-és utasoldali légzsák, oldallégzsák elöl, fejlégzsák elöl |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kényelmes, nem fúj be a szél, és stílusos. Marha drága |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |