Legunalmasabb
Nem véletlenül sikerült olyanra a Tiida, amilyen. A Tiida azokat a hagyományos, konzervatív vásárlókat – jellemzően az idősebb korosztályból – szeretné megnyerni, akik egyszerűen egy tágas családi autóra vágynak, és már rég nem keresik az izgalmakat. Legalábbis nem az autóban.
A Tiida tényleg nekik való. Érdekes arcú lány, mondanánk ha a Tiida két lábon járna, és az utcán jönne szemben velünk. Így viszont egy kicsit régies, unalmas kinézetű négykerekű, ami nagyjából egy lépcsőhátú Nissan Almera szépségével vetekedhet. Talán még azzal sem.
Aki valami újat, valami formabontót akar, annak ott a Nissan Qashqai, esetleg a Note. Ezek feladata többek között,
hogy más márkától átcsábítsák a vevőket, és ezt meg is teszik. A Tiide küldetése a hagyományos Nissan vásárlók kiszolgálása, azoké, akik eddig egy Almerában, vagy Primerában lelték örömüket.
Öt – és négyajtós változatban
A Tiida kapásból két karosszériaváltozatban is megjelenik, ebből az ötajtós a szebbik. Hátulról erősen hasonlít egy új Corsára, elölről sajnos semmi szépre. A négyajtós kicsit bajban van, hátulról sem szép, inkább Renault Thalia kategória. A konzervatív vásárlókat állítólag ez nem riasztja vissza igazán. Legalábbis a tapasztalat szerint.
Japánban már jó másfél éve folyik a gyártás, majd megindult Kínában és Mexikóban is. Arra felé Versa néven fut, és viszonylag szeretik. Mexikóban még az év autója címet is elnyerte tavaly. Innen érkeznek majd az európai modellek is, de az ott futó változatokhoz képest némileg frissített külsővel. Nem lesz elérhető egész Európában a Tiida, főként a kelet-európai régió a célpont, köztük Magyarország.
Legtágasabb
A Tiida nem hogy a saját kategóriatársait, de még a középkategóriás modellek átlagát is felülmúlja az utastér méretét tekintve. Lemérték, a pedáloktól a hátsó ülésig még a Passatot is lenyomja.
És tényleg. A hátsó lábtér mérete élőben is lenyűgöző. Ennél nagyobbat csak luxusautókban láttunk, na meg a Skoda Superbben. Közel kétméteres emberkék is vígan elférnek egymás mögött, úgy hogy a csomagtartó mérete is a kategória felső értékeit súrolja. A négyajtósé 500 literes, a lépcsőshátúé maximum 425 liter előre csúsztatott hátsó üléssorral.
Nincs trükközés az ülésekkel, nem rövidek az ülőlapok, az első ülés is jól hátratolható. Ez tényleg tágas. Csak a tengelyirányú kormányállítás lehetősége hiányzik, pedig csak ennyi kellene ahhoz, hogy a sofőr is kényelmesen utazhasson a Tiida-ban. Annál inkább, mert a Nissan a kényelmet, a jó minőségű műanyagokat, és a luxusautókéhoz hasonló benyomást emelte ki az autó legfőbb erényei között. A további felszereltség is ezeket támasztja alá.
240 newtonméter elég
Ésszerűen próbálták a Tiida motorpalettáját is összeválogatni, nincsenek felesleges változatok. Összesen hárman jutottak a döntőbe. Két benzinesből, és egy darab dízelmotorból szemezgethetünk. A kisebbik benzines 1,6-os, 110 lóerős, az erősebbik 1,8-as és 126 lovas. Az 1,5 dCi dízel 240 newtonméteres nyomatékkal, és 105 lóerővel indul harcba. Egyes kollégák erősebb dízelről érdeklődtek, szerintünk egy gyengébb benzines is elkelne. Egyik sem lesz.
A menetpróbán az 1,6-os benzinest nyúztuk, ami gond nélkül mozgatta a Tiida-t, még autópályán is. Csak egy hatodik fokozat hiányzott, ami mindkét másik motorhoz szériában jár.
Motoradatok – 1,6-os benzines | |
Lökettérfogat | 1598 |
Hengerek/szelepek | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 81(110)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 153/4400 |
Menetteljesítmény | |
Végsebesség (km/h) | 186 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 8,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,7 |
Vegyes (l/100 km) | 6,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 165 |
Legjobb kézifék
A belsőben kellemes anyagminőség fogadja az odatévedőket, de az összhatás valahogy mégsem az igazi. Kicsit olyan mint kívülről. Mintha egy 10 évvel ezelőtti japán autóban ülnénk, némileg felfrissített technikával. A Blutetoothos telefonkihangosító, a navigáció, vagy a xenon fényszóró akkoriban nem volt divat, a Tiida-ba viszont
mind rendelhető. Az európai ízlésvilágot nem sikerül teljesen eltalálni, de kényelmes és logikus.
A menetzajokat hatásosan kiszűrték az utastérből, kivétel a motorhangot, ami nagyobb fordulat mellett jócskán behallatszik. A futómű olyan, amilyet elképzelünk egy ilyen autóhoz, inkább kényelmes, mint sportos, de még nem a borulós fajta. Az utastér legizgalmasabb pontja egyértelműen a kézifék, ami olyan erővel fékezi a hátsó kerekeket, amilyen erővel csak WRC autókban szokták. Biztos nem fog elgurulni.
Legolcsóbb?
Sajnos el kell szomorítanunk mindenkit, a legújabb Nissan egyáltalán nem lesz olcsó, sőt kifejezetten sokat kérnek érte. A júniusban érkező Tiida 5 ajtós változatáért 3 890 000 forintot kell fizetni, de ebben még nincs klíma. A négyajtós 100 ezerrel drágább. A dízel változat olcsóbbika 4 610 000 forint klímával, a nagyobb benzinmotorral majdnem ugyanennyi.