Túl az orális fixáción – Ibiza 1.4 Fever
Amikor egy férfitársaságba befutottam a sárga Ibizával, Shakira jó reklámembernek tűnt a reakciók alapján. A legtöbben bírták a zenéjét, az egyszerű tagozat pedig azt sem titkolta, hogy kiadósan gerincre vágnák az énekesnőt.
Shakirának van hangja, csinos és odafigyel a szegény sorsú gyermekekre is. Van egy mezítlábasnak elkeresztelt alapítványa, ahová a SEAT a ma elvárt CSR jegyében szépen tolja a pénzt. (A CSR – Corporate Social Responsibility – nem a csehszlovák államvasutat jelenti, hanem a vállalati felelősségvállalás ma divatos elnevezését.)
Zenében utazik
A gyümölcsöző kapcsolat keretében jól jön egy limitált széria az Ibizából. A Feverben a zenei kapcsolatot az MP3-as fájlokkal megbirkózó rádió és a polcról előhalászható USB-csatlakozó jelzi. Egy gyári megoldáshoz képesta csatlakozó kivitele elég csöves, de ha nem akarjuk, nem látszik.
A katalán autógyárnál is tudják, hogy az utazások feldobására a saját zenénk a legalkalmasabb. A felhasználó örül a csupa jó számnak és szereti az autót, mert nem kell CD-t irkálnia, csak rádugja a kis lejátszóját és máris működik. Idáig kellene eljutni minden autómárkánál.
A limitált szériától függetlenül az Ibiza pont azért rokonszenves, amiért az előző Skoda Fabiát is szeretjük. Egy világmegváltó trükkök nélküli, ám tisztességesen megcsinált kisautó. Bizonyos dolgok nem öregszenek meg, ezért a már 5 éves Ibizában változatlanul egészséges az üléshelyzet, kényelmes az ülés és jó a futómű. A VW-konszernen belüli rokonoknál (Fabia, Polo) keményebbre hangolt futóművel és az eltalált szervokormánnyal szorult élet a kocsiba.
Szaporodó lóerők
Eddig a pörgős háromhengeres alapmotort nem adtam volna oda a lomha 75 lóerős 1,4-esért, de a modellfrissítés után az 1,4-es benzines is erőre kapott. Nagy csodát ne várjunk tőle, de 85 lóerővel elég a teljesítménye országútra
és autópályára is.
Minálunk 7,7 litert fogyasztott, ami átlagos. Csak azért nem dicsérjük különösebben, mert ennek jó része békés 110-130 között fogyott el autópályán, Budapestre csak a megtett utak harmada jutott.
3,1 milliótól
A Magyarországnak leosztott 100 Ibiza Feverből már 66 gazdára talált. A csomagban távvezérelhető MP3-as rádió, Bluetooth-kihangosító és a szériánál jobb hangszóró van. Öt ajtóval, légkondival, alufelnivel és Shakira-cuccostul 3,2 millió forintért adják, ami kedvező ajánlat, még ha nem is annyira vonzó, mint az énekesnő fűszoknyában.
Toledo Open – Nem tökéletes, de jó
Az Open sorozat pont annyival nyújt többet egy hagyományos Toledónál, amitől legtöbben még nagyobb örömmel mutatják meg szombat délelőtt a szomszédnak az új családtagot. Nincs alternatíva, az Open csak feketében és csak TDI-vel kapható.
Miután a SEAT évek óta nyomul a sportos imázs kialakításáért, így ez a modell sem kivétel ez alól. A tesztautó mutatós, mégis visszafogott spoilerkészlettel, látványos kipufogókkal és különleges fehér hátsó lámpákkal gazdagodott. Megtoldották az első lökhárítót, kissé versenyautósra szabták a hátsó ütközőt, és nem felejtettek el egy kis szárnyat formázni a hátsó szélvédő fölé.
Zajosan, gyorsan, kényelmesen
Szép-szép, de már az autó átvételekor figyelmeztettek rá: „Már az előző újságíró is felakadt vele.” És tényleg, a padkára állást el kell felejteni, jobb ha a közelébe sem merészkedünk, mert az orrspoiler nagyon lent van. Ha figyelnek rá, nem gond, együtt tudnék vele élni.
Azt hittem, gond lesz az Open 18-as felnijeivel is, melyeken kutatni kell a gumi után. Elképesztő, de ezzel a kombinációval is bírja az úthibákat a Toledo. Figyelemre méltó, ahogy csillapít, a stabilitásra pedig ilyen gumikkal nem lehet panasz. Egyetlen hibája, hogy elképesztően sok zaj érkezik a kerekektől az utastérbe.
Kétmillió itt, hétmillió ott
Ugyanez mondható el a motorról is, de a hangján kívül nincs gyenge pontja. A 140 lovas TDI kicsit gyenge alul, de némi gyakorlás után uralható a turbó. Ha pedig tartjuk a fordulatot, élményszerű a vezetése. Írhatnám, hogy sokat evett, de a tíz liter feletti átlagot én sem hittem el. Ez vélhetően annak a hibája, aki a mutató jelzésére és nem a valóságban tankolta tele az autót előttem.
Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a Toledo elképesztően tágas és tologatható hátsó üléseivel igen praktikus is, akkor máris eljutottunk egy ideális családi autóhoz. Amiben ezúttal fekete bőr borítja az üléseket és MP3-at is játszik a hifi. A baj csak az, hogy az 1,9 milliós árelőny ellenére több mint hétmillió forintba kerül.
Albínó Altea
A Toledóból pont az hiányzott, amit az Altea Black&White tud. Azaz az utastér nem olyan lehangolóan fekete. Persze a legtöbb felület itt is sötét tónusú, de az ajtókat és az üléseket a Moonrock nevű csontszínű bőrrel vonták
be. Nem is akármilyennel, a prémiummodellekben is megállná a helyét. Finom puha, kellemes a tapintása.
Sajnos azonban a „pepita” Altea nem rendelkezik olyan külsővel, mint nagy testvére, de 17 colos felnikből jutott neki is. Elsőre nem is igazán értettem, hogy akkor ez most mitől olyan hű de különleges. A limitált sorozatú Black&White modellnél a felszereltségi lista rejti a titkot.
A Stylance kivitel elemein és a bőrüléseken kívül ehhez a járgányhoz szériában olyan kiegészítőket adnak, mint az ESP, az automata eső- illetve fényszenzor, a dupla klíma, a fedélzeti számítógép, a tempomat, az ülésfűtés, a kormányról is vezérelhető MP3-as hifi, a hátsó elektromos ablakok és a behajtható elektromos tükrök, na meg az említett alu keréktárcsák.
Szép-szép, de mennyi az annyi? Ha mi állítanánk össze ezt a járgányt, akkor 377 000 forinttal többet kellene kifizetni a Black & White 6.443.000 forintos árán felül. Az árelőny mellett melengetheti keblünket a tudat, hogy mi vagyunk a 33 vevő közül az egyik, akiknek ilyen finom bőr borítja Alteája ülését. Ugyanis csupán ennyi Black&White érkezik hazánkba.
A vezetőülésbe pattanva egyébként nem tudjuk, hogy épp az Alteában vagy a Toledóban ülünk, mivel ez a változat is csak 2.0 TDI motorral kerül forgalomba. Az ülések és a kormány ugyanúgy a sportosság jegyében fogant és vezetni is ugyanolyan jó. Ami azonban megdöbbentő volt, hogy az úthibákra sokkal kopogósabban reagált az Altea, pedig a kerekeket tekintve ott jobb a gumi/fém arány.
Műszaki adatok – SEAT Ibiza Sportline 1.4 Fever | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1390 |
Furat x löket (mm) | 76,5 X 75,6 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 63(85)/5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 130/3600-3800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,9 |
Végsebesség (km/h) | 180 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,5-8,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,2-5,3 |
Vegyes (l/100 km) | 6,4-6,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 152-155 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3977/1698/1441 |
Tengelytáv (mm) | 2460 |
Csomagtér (liter) | 267/960 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1053/514 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 205/45 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 183 000 (5 ajtós) |
Konkurensek (forint) | Opel Corsa 1.4 Sport 5a, 3 455 000 Peugeot 206 1.4 Trendy Plus 5a, 2 981 000 Toyota Yaris 1.3 Sol Ice 5a, 3 215 000 VW Polo Comfortline Ice 5a, 3 471 400 |
Tesztelt autó ára (forint) | 3 256 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei |
ABS, vezető és utas oldali légzsák, manuális klímaberendezés, 16 colos könnyűfém felnik, Blaupunkt CD-s rádió MP3-lejátszással és Bluetooth-kihangosítással, motoros első ablakemelők, távirányítós központi zár, bőrkormány, bőr váltógomb, motoros állítású külső tükrök, ködfényszóró elöl, fedélzeti számítógép, sportfutómű, sportülések elöl |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye |
Shakira jót tesz az Ibizának, de nélküle is megállná a helyét. Rendesen megcsinált kisautó, részben olcsó kivitelben, de stabil alapokon. Némi sportosság is megcsillan benne, a felszereltsége nagyon jó. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |
Műszaki adatok – SEAT Toledo 2.0 PD TDI Stylance „OPEN” | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 81 x 95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/1750 – 2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10 |
Végsebesség (km/h) | 201 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,8 |
Vegyes (l/100 km) | 5,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 157 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4458/1768/1568 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 501 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1529/525 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 225/40 R 18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 014 600 |
Konkurensek (forint) | Ford S-Max 2.0 TDCi, 7 893 000 Renault GrandScénic 1.9 dCI, 5 670 000 Opel Zafira 1.9 CDTI Enjoy, 6 589 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 7 003 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei |
BBS könnyűfém keréktárcsák, Bi – Xenon kanyakövető fényszórók, ABS + kipörgésgátló, Bluetooth – telefonkihangosító rendszer, Bőr üléshuzat, Bőr váltógomb és váltókar borítás, Bőrkormány, Elektronikus klímaberendezés, ESP, Függönylégzsák, CD-rádió, MP3 funkcióval, Oldallégzsák elöl, Rádiótávirányítású központizár biztonsági zárással, tempomat, Színezett, hővédő üvegezés, parkolóradar, Vezető- és utasoldali légzsák elöl, kikapcsolható utasoldali légzsákkal, „Coming home” funkció. |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye |
Jót tesznek a Toledo formájának a spoilerek, nyújtottab lesz a megjelenése. Vezetése élvezetes, a futómű a peres gumik ellenére jól teljesít. Versenyszellemű családapáknak a tágas utastérrel és csomagtartóval ideális. |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |
Műszaki adatok – SEAT Altea 2.0 PD TDI Stylance „BLACK & WHITE | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 81 x 95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/1750 – 2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,9 |
Végsebesség (km/h) | 201 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,7 |
Vegyes (l/100 km) | 5,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 157 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4280/1768/1568 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 409 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1430-1510/515-595 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 225/45 R 17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 828 600 |
Konkurensek (forint) | Ford C-Max Ghia 2.0 TDCi, 6 123 000 Renault Scénic 1.9 dCi, 5 490 000 Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D, 5 665 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 6 577 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei |
ABS + kipörgésgátló, Bluetooth – telefonkihangosító rendszer, Bőr üléshuzat, Bőr váltógomb és váltókar borítás, Bőrkormány, indításblokkoló, ektronikus klímaberendezés, ESP, Esőérzékelős ablaktörlő, Függönylégzsák, Gumiabroncs-nyomás ellenőrző szenzor, Gyári riasztóberendezés, CD-rádió, MP3 funkcióval, Oldallégzsák elöl, Sebességfüggő szervokormány, tempomat, Színezett, hővédő üvegezés, Tárcsafék elöl, hátul, parkolóradar, Vezető- és utasoldali légzsák elöl, kikapcsolható utasoldali légzsákkal, „Coming home” funkció. |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye |
A SEAT-kínálat legjobban eltalált autója, formás, tágas, de sajnos a futóműve durvákat üt a nagyobb úthibákon. Felszereltsége kimagasló, a vezető helye remekül eltalált. |
ontszám (max. 10) | 7,75 pont |