Ez tényleg az új!
Ghosn – egy interjúja szerint – nem várt sokat a szabadidő-autótól, aztán a piac máshogy ítélt. 800 000 feletti darabszámával az első X-Trail rendkívül sikeres lett, sokkal több ment el belőle az előzetes terveknél. A tulajdonosok egyenesen azt tanácsolták a második generáció kifejlesztésekor, hogy hozzá se nyúljanak az eredetihez.
A formatervet illetően megkapták, amit akartak: idén Genfben nekem fel sem tűnt elsőre, hogy ez az új X-Trail. Szemből szakasztott mása a réginek. Oldalnézetből a hosszirányban felszedett majdnem 18 centi és az egészen más csomagtérablak megkönnyíti az új azonosítását.
Marad ötszemélyes
Ide azért kell a 4×4-es hajtás
A Nissan okosan átgondolta az X-Trailt. A csomagtérpadló alatt két fach van, de a dupla padló eltávolítható. A hátsó üléstámla dőlése állítható, a támla három részben hajtható előre a sokat gyarapodott csomagtartó bővítése érdekében.
Harmadik üléssor nem lesz hozzá, mert ez a drágább Pathfinder privilégiuma, hiába volna rá hely elvileg. Aki 5+2 személyesben akar hasonló méretű autót, az a Mitsubishi Outlander-Peugeot 4007-Citroën C-Crosser trió nyomorult lócáival kénytelen beérni.
A tágasabb csomagtartó miatt hátrafelé hosszabb lett az autó, ami a nagyobb túlnyúlással rontja a terepjáró-képességet. Terepezésről hasonló szabadidő-autók bemutatóin nem sokat hallani, de az X-Trail-tulajdonosok meglepően nagy része, 30 százaléka időnként lehajt az aszfaltról.
A légkonditól kapja a hűvöset
Megmaradt az automatikusan dolgozó összkerékhajtás, három állással a váltó előtti forgókapcsolón. Ha 2 WD-re csavarjuk, csak az első kerekek hajtanak. Autoállásban maximum az erő fele megy hátra, a 4 WD Lock-üzemmódban pedig állandó 50:50 arányban kapnak hajtást az első és a hátsó kerekek.
Aszfaltszegény környezetben
Utóbbiban nyomultunk az offroad pályán. Az épített akadályokon gyötört autóban érezni lehetett, menyire erős a karosszéria. Minden nyöszörgés, hallható csavarodás nélkül tűrte a buckákat.
Felező és diffizár itt nincs, az az alvázas felépítésű igazi terepjárók, a Pathfinder, a Navara és a Patrol felségterülete. Amikor a kerekek a levegőbe kerültek, elég volt a gázon maradni, a kipörgésgátló megfogta a túlpörgő gumit, ettől a még talajon lévő kerékre is jutott erő. Elszánt gázadásra az autó simán kivágta magát a csávából, csak a fékek koptak.
Benzinest, ebbe?
Fronthajtással átment a sáron
A korábbi 2,2 literes dízelt sokfelé aránytalanul nagyobb adóteher sújtja a kétlitereseknél, ezért a Nissan áttért a Renault friss 2.0 dCi blokkjaira. A gyengébbik a maga 320 Nm-es nyomatékával sem kevés egy X-Trailhez. Szorgosan húz, finoman jár és nem zajong.
Az erősebbik, 173 lóerős dízelhez nem rendelhető automata, csak az olajozottan mozgó kézi váltóval kapható, szintén hat fokozattal. Itt a még nagyobb nyomaték megnyerően elbánt a nagy súllyal és a görög-albán határközeli hegyek kaptatóival. Mindkét dízel annyira jó, hogy a szívó benzinesekről kár is szót ejteni. A gyáriak szerint a 141 lóerős, új kétliteres és az elődből átvett 2,5-ös az orosz piacon lehet kapós, ahol igen jól áll a Nissan szénája.
A Qashqai rokona
Aszfalton kényelmes és béketűrő
A terepezés mellett országúton és autópályán is mentünk eleget az új X-Traillel. A kényelmes rugózás ellenére az autó erős oldaldőléssel, de flottul bírja a kanyarokat, két kecskenyáj között jó volt megereszteni. Az új padlólemez és a minőségi konstrukciójú, jól viselkedő futómű is közös a Qashqai-jal.
Csupa bőrkárpitos autót kaptunk a bemutatón, ami elegáns ugyan, de befülled tőle az ember háta és kanyarokban is jobban csúszkálunk benne, mint a szövetborításon. A bőrnél sokkal rokonszenvesebb extra a gigantikus tolótető, amely 100-ig kényelmetlen légörvénylés és zaj nélkül használható. Egy hátránya van: napfénytetővel sok elveszik a hátsó fejtérből, magasabb embernek a lába elfér ugyan, de a feje nem.
Júliustól itthon
Bentről ez már borulásnak tűnt
Alapjaiban átalakult a műszerfal, de megmaradtak az előd hűthető pohártartói. A nyolcból összesen négyhez jut el a légkondi hűvöse. Mostantól végre itt is normális helyükre költöztek a műszerek, tehát nem középről kell leolvasni a számokat. Egészen kulturált anyagokat sikerült összeválogatni a belső térhez, így végképp gagyi spórolás az anyósülésről kihagyni a magasságállítást és a – vezetőnek még járó – állítható deréktámaszt.
Christophe Amblard, a 4×4-es autók kelet-közép-európai marketingigazgatója határozottan a Toyota RAV4-et nevezte meg fő konkurensként. Itthon a második generáció július közepétől lesz kapható, az árakról jelenleg csak azt tudni pontosan, hogy az új dízelmotorok alacsonyabb regisztrációs adója 277 000 forintos különbséget jelent. Mivel a hazai árakra még nem bólintott rá az illetékes nagykutya a Nissan Europe párizsi központjában, a mennyi az annyi kérdésre később kapunk csak választ.