Valóban nem árt néha helyre rakni a másikat, mivel az ember hajlamos elszállni, ha egyfolytában a szépen felszerelt
csúcsmodellekben üldögél. Ez persze nem jelenti az, hogy ezek után az 1,6-os Astra lesz a kedvencem, de esetleg emberibb léptékkel tudok róla képet alkotni.
Új vagy nem új?
Az Opel Astra elérkezett pályafutásának azon szakaszához, amikor illik rajta valamicskét reszelni, ha szükség van rá, ha nem. Az Astrának speciel nem igen volt rá szüksége, így a változások ennek megfelelően minimálisak. Valakinek fel sem tűnt a különbség, van aki látta, hogy változott rajta valami, de nem tudta megmondani, hogy micsoda.
Egy kicsi fényszóró, egy kicsi lökhárító, egy kicsi ködlámpa, és egy kicsi hátsó lámpabura. Nagyjából ennyi került aváltozást akaró döntéshozók listájára, aminek eredménye egy kicsivel dinamikusabb, kicsivel határozottabb fellépésű Astra lett.
Kehes hintaló
Mindenről az 1,6-os motor tehet. Ez az oka, annak, hogy az első próba után végtelenül szomorúan ültem vissza asztalomhoz, miután elhoztam az autót. A tisztán látás kedvéért felkértem néhány nem elkényeztetett újságíró véleményét. Többen is kipróbálták az Astrát, köztük volt F és jelenlegi G Astra tulajdonosok is. A vélemény nagyjából ugyanez volt minden próba után. „Nehéz vele elindulni”. „Nem rossz, csak nem tudom, hogy kell vele indulni”. „Fullad ez elején, remegős”. Lehet, hogy mégis igazam van?
Sajnos az Astra ékes bizonyítéka annak, hogy az egyre fontosabb szerepet játszó környezetvédelemi és biztonsági fejlesztések, gyökerestül ölik ki a dinamizmust a motorokból. Az első Astra egy 1,6-os motorral még kifejezetten dinamikusnak számított, majd a G-Astra érezhetően puhány, és jelentősen megnőtt az étvágya is. A mostani H Astra talán még ennél is nagyobb hátraarc. Hiába találtak ki közben egy új technikát, és hiába lett erősebb 10 lóerővel.
Miután egyesbe váltottunk, kicsi remegés és bukdácsolás után egy kehes hintaló lendületével indulhatunk csak előre.Lefulladni ugyan egyszer sem akart, de a lefulladás határán sem autóztam még ennyit, az biztos.
A motor nehezen veszi a fordulatot, és jó ideig pörög még tovább ha elengedem a gázpedált, nehogy elégetlenül kerüljön egy korty benzin a környezetbe. Aztán felváltok kettesbe és innentől szinte minden bajom megszűnik. Ahogy gyorsulok, egyre jobban élvezem az Astrát.
Valami összejött
Nem vadul meg, de már nem a haldokló motor köti le a figyelmemet, hanem az autó egyéb tulajdonságaira tudok koncentrálni. Van mire, szerencsére. Az Astra OPC futóműve alulmaradt ugyan a konkurens csúcsmodellekével szemben, de most más a felállás. Ekkora teljesítményhez nem párosítható ideálisabb vezetési élmény. Az Astra
legfőbb erénye, hogy olyan masszív és összerakott érzést biztosít, amit a konkurensek egyike sem, és olyan módon csillapítja az út egyenlőtlenségeit, mintha egy BMW-ben ülnénk. Bravó.
A kormányzás nincs túlszervózva, annyira közvetlen, amennyire kell, a stabil és feszes futóművel az átlagosnál élvezhetőbb autózást tesz lehetővé. Meglepően jól harap a fék is, de ez jól is adagolható.
Ha nem lenne az egyes fokozat, vagy ha kizárólag országúton használnám, nehezen lehetne meggyőzni, hogy miért ne az Astrát válasszam. Néhány nap városi használat után megszokható az indulás is, és azt is belátom, hogy autópályán egyik átlagos 1,6-os sem csendesebb. A hatodik fokozat ide elkelne, akkor nem kellene 4000-es fordulat környékén autózni szabályos autópálya-tempó mellett.
Zabál, dízel kell
Egy kímélő fokozattal talán csökkenthető lenne a fogyasztás, ami nálunk elég messze járt az elfogadható
tartománytól. A többek által is kipróbált Astra 2/3 városi, 1/3 autópálya rész után egyszer 11,7 literes fogyasztást is produkált, ami legalább 2 literrel a várt érték felett van.
Lehet, hogy bilibe lóg a kezem, de csakis dízelt szabadna manapság venni.
Ezért az Astra esetében még az 1,3-as dízelre is közel 300 ezer forintos felárat kell fizetnünk, ha az 1,6-os Enjoy felszereltség 4,2 milliós alapárát vesszük kiindulópontnak. Egy igazán kellemes dízelmotor viszont akár 1 millióval is drágább lehet. Ez valószínűleg sosem térül meg, úgyhogy jobb, ha megbarátkozunk a benzinesekkel, és visszaveszünk a tempóból. Azért remélem engem senki nem ítél el, mert a 143 lóerős, 6 milliós dízel Mazdával indultam útnak. El sem merem árulni, hogy abban is csalódtam.
Műszaki adatok – Opel Astra 1.6 Enjoy | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 79 X 81,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 85(115)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 155/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,6 |
Végsebesség (km/h) | 193 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4 |
Vegyes (l/100 km) | 6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 161 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4249/1753/1460 |
Tengelytáv (mm) | 2614 |
Csomagtér (liter) | 375 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1240/475 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 52 |
Gumiméret | 195/65 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 222 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus 1.6 Trend: 4 195 000 VW Golf 1.6 Perfekt: 4 632 200 Mazda 3 1.6 MZR TE: 4 779 900 |
Tesztelt autó ára (forint) | 0 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | fűthető, elektromos visszapillantók, lékondi, CD-s rádió, vezető- és utasoldali légzsák, oldallégzsákok, ABS, 16 colos lemezfelnik |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Alacsonyabb fogyasztással és az egyes fokozat likvidálásával nagyon szerethető lenne |
Pontszám (max. 10) | 7,25pont |