A koreai munkatempóhoz hasonlóan, időben szorosra és bőségesre sikerült program keretében mutatta meg a világnak a Hyundai legújabb modelljét, az i30-ast. Ellentétben a világ minden tájáról idesereglő újságírókkal, mi magyarok inkább az olcsóbb modellekre koncentráltunk, így az 1,4 literes benzines és az 1,6-os dízelt próbálgattuk. A kétliteres benzinest, automatikus váltót inkább meghagytuk nekik.
Gyorsan álljunk is meg a névnél. Az „i” ebben az esetben az „inspiration” szó elejéről érkezik, de a sajtóanyagban potencális „i” donorokként említik még az innováció, és az integritás szavakat is.
A jövőben a cégnél ezt a névadási metódust fogják bevezetni, ennek szellemében a 10-es a legkisebbeket, a 20-as a kicsit nagyobbat jelöli majd és így tovább. Állítólag 50-ig megy majd a számsor, amely még rengeteg tartalékot rejt magában.
Kinek kell majd?
A Hyundainál az i30-as célközönségét a 35-50 év közötti korcsoportban határozták meg, és közülük is inkább a férfiakra számítanak, mint a nőkre. Úgy gondolják, majd menedzserek fognak i30-cal furikázni, persze nem az úgynevezett top-típusúak, hanem csak az olyan egyszerű, mezei menedzserek. Szakértők még azt is belőtték, nagyjából havi 2600 eurós (640 ezer forintos!) fizetés mellett gondolkodik el valaki igazán az i30 vásárláson.
A focirajongókat pedig azzal próbálja megfogni a Hyundai, hogy a legutóbbi foci vb-hez hasonlóan a jövőben is rengeteg pénzt költ majd a gyár erre a sportágra.
Mennyi is?
Persze hogy az ötajtós kivitel mellett hamarosan készül majd belőle teherhordó változat is. A kombira ugyan még a Frankfurti Autókiállításig várni kell, így azt csak 2008 tavaszától lehet megrendelni, de egyelőre az ötajtós árán is töprengenek az okosok. Konkrétumokat nem tudtunk meg, csupán annyit árultak el, hogy jó alaposan megnézik a Kia C’eed árcéduláját, majd utána egy ahhoz nagyon hasonlót aggatnak az i30-asra is.
Forma
Igaz, a C’eed-re büszkék is lehetnénk egy kicsit, – hiszen mégiscsak egy honfitársunk fejéből pattant ki a formaterv – de valahogy az i30-as vonalai bátrabbnak tűnnek. Volt, aki szerint az 1-es BMW-re hasonlít az új dél-koreai. Hát, ha figyelmesen nézzük, itt-ott felfedezhetünk némi hasonlóságot.
Formájában, méretében egyaránt a Kia C’eed-re hajaz igazán az i30-as, ami egyáltalán nem véletlen. Mindkét autó motorja, padlólemeze, főbb szerkezeti elemei szinte azonosak. A Hyundainál kicsit hozzányúltak a futóműhöz, amit hangyányit lágyabbra, komfortosabbra hangoltak, mint a Kiánál. Ebben a szellemben tervezhették a könnyűre sikerült kormányzást is, a fékeknél viszont más a helyzet. Ez határozottan működik, csak az adagolásához kell egy kis rutin.
Esztétikailag az autó hátulja sikerült a legütősebbre, a lámpákat, a csomagtérajtót nézve még akár a legkisebb BMW is felderenghet. Ahogy pedig még az ajtókon végigfutó hullámot is kiszúrjuk, egyre biztosabbá válik ez a sejtés. Csinosra sikerült az autó eleje is, egyedül talán a hűtőmaszk rajzolásánál hagyott alább a lendület, ott nekünk hiányzik még egy adag határozottság.
Sokáig nincs időnk bámulni, a segítők felébresztik a navigációt, beparancsolnak az autóba és már menni is kell, szoros az időbeosztás. Az, hogy GPS-re töltött utat kell végigjárnunk, és nem a biztos ami biztos alapon kapott papírtérkép silabizálásával kell utazás közben szerencsétlenkedni, kifejezetten jó ötlet. Az útmondólány minden kanyar előtt felkiált, mi pedig szolgamód követjük az utasításait. Közben meg élvezzük, amit lehet. Elég jó felállás ismeretlen úton, ismeretlen autóval.
Első nap a dízelmotoros i30 volt a kiválasztott. A külső után a belsőben sem találni túl sok kivetnivalót, a kategóriához mérten jó tapintású anyagokkal találkoztunk, a műszerfal egyszerű, de áttekinthető, és a többi kezelőszerv is használható méretű, végre ésszerűen elrendezett. Mindössze egyetlen apróság szúr szemet, de az nagyon. A műszerfal és a középkonzolon lévő kijelzők kék háttérvilágítást kaptak. Kár érte. A kék LED hülyegyerekek tragacsaiba való, nem tisztességes autóba. Filléres apróság, de jó ötlet a kartámaszba rejtett USB és iPOD csatlakozó, amivel a gyári CD-s rádiót lehet kiegészíteni a saját mp3-as gyűjteménnyel.
Az 1,6-os dízel biztosan mozgatja az ötajtós karosszériát. Ugyan nem nyűgöz le a teljesítménye, de normális közlekedésre ez is elegendő. Az 1,4 benzines papíron csak kicsit gyengébb, de a hiányzó forgatónyomaték miatt már nehezebb élvezetesen hajtani.
Az i30-as Hyundaiok egyelőre Dél-Koreában készülnek, de a tervek szerint 2009-től már egy új, csehországi üzemben szerelik majd össze őket.
Ha itthonra is megérkezik az i30, akkor a Kia C’eed mellett főleg a Citroën C4, a Ford Focus, a 307-es Peugeot, valamint az Opel Astra számíthat új versenytársra.
Hyundai i30 1.4 benzin – 1.6 CRDi | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 1395 – 1582 |
Hengerek/szelepek | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80(109)/6200 – 85(115)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 137/5000 – 235/1900-2500 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,6 -11,6 |
Végsebesség (km/h) | 187 – 172 |
Méretek | |
Hosszúság/Szélesség/Magasság (mm) | 4245/1775/1480 |
Tengelytáv (mm) | 2650 |
Csomagtér (l) | 340 |
Üzemanyagtank (l) | 53 |