Senna is segített

Ami a többi modellben kék, itt általában versenypiros
Egy-egy cső dörög hátra a háromszögekből

Egy-egy cső dörög hátra a háromszögekből

Egy-egy cső dörög hátra a háromszögekből


Aki beül bármilyen Type R-be, gondoljon egy kicsit Ayrton Sennára. Az első nagyteljesítményű modelljét a Honda még az Imolában meghalt Forma-1-es világbajnok közreműködésével fejlesztette ki a középmotoros NSX-ből.

Amikor a durvábbik verzió elkészült belőle, már csak nevet kellett találni neki. A felszúrt motorkerékpároknál bevált az R jelzés, ezért NSX-R lett. Később a Type R-vonulat a tömegautókban is megjelent, és most végre a vezess.hu sem bukta el a tesztautót, mint anno a többször összetört-leölt elődből.

Általában kibírom, hogy a kocsik külsejével ne traktáljak senkit, de a sport Civic szerintem ideálisan van

Őt addig nem ismertem, csak neki is Civicje van

Őt addig nem ismertem, csak neki is Civicje van

Őt nem ismertem, csak neki is Civicje van


felcsicsázva. Nem az a tanyasi übertuning, ami egy gyári autótól már gáz volna, de pont jó dögös. A hátsó kilátás eleve siralmas, nem sokat árt neki a nagy spoiler.

Tábora van

7,4 millióért kapunk feltűnést, sikert és részévé válunk a hondás közösségnek. 1. Fotózás közben két narancslé között odajött hozzám a pincérlány a kávézóból, akinek az előző Civicből van 1,4-ese, de így is imádja és nem ülne át másba. Kivéve persze egy Type R-t.

2. Egy srác a Lágymányosi hídnál eltép mellettem. Utánamegyek, a hegyesebb vezérlésen üvölt mindkét motor és a

A motor az elődé, egyenletesebb nyomatékleadással

A motor az elődé, egyenletesebb nyomatékleadással

Egyenletesebben jön az erő az elődnél


hídról már majdnem egyszerre fordulunk le Budán, kicsivel a határ alatt. Ő a külső íven egy Integra Type R-ben, én belül, majd a lámpánál átmosolygunk: te is, én is fasza gépben, nem kell ezt túlmagyarázni.

3. Motoros baleset az M1-M7 kivezetőjén, a dugóban egy duplafülkés Transporterből mutatják mellettem, hogy ez már autó. Ablakon át megbeszéljük, hogy egyikük előző Civic Type R-re vadászik, de hónapok óta nem talál normálisat. Nem csoda, ha volna egy szép, én sem adnám el.

Azonnal feltüzel

A négypontos övvel is használható sportülésekben az autó magába szippant. A piros műszerek, a fémpedálok, a

Sorszámozva vannak a sportmodellek

Sorszámozva vannak a sportmodellek

Sorszámozva vannak a sportmodellek


mindent uraló fordulatszámmérővel feltüzelik a hangulatot. A váltó extrém rövid. 50-nél hatodikban osonhatunk, de tartós 140-nél az autó már hangos, súlyosan leáttételezték, mert súlya ennek is van.

A Honda kisebb fordulaton is használhatóbbá akarta tenni a gépet, ezért a híres i-VTEC-szelepvezérlés most 5400-as fordulaton vált. Ekkortól nyit mélyebbeket a szelep, a több levegő-több benzin-több lóerő láncreakció az elődben 6000-től játszódott le.

Átállt az i-VTEC, az élmény jön a túloldalon.


És vált a vezérlés…

A motor már 2-3 ezres fordulaton többet mutat egy sima szívó kétliteresnél, de inkább a hisztérikus felpörgést akarom átélni, amivel a Civic Type R rabul ejt. Értő kezek komponálták meg az élményívet majdnem 8400-ig.

Hangos, kényelmetlen és gyors

Hangos, kényelmetlen és gyors

Hangos, kényelmetlen és gyors


Folyamatosan többet és többet kapunk, aztán kicsivel 6000 alatt a motor odaver, 7000-től még szilajabb és innen negyedikben is csak egy pillanat, hogy végigérjen a váltást jelző lámpasor. Leszabályozás 174-nél, és kezdődik újra.

Érzésre gyors, papíron nem annyira

A sportülések, a veszett felpörgés, a robbanásveszélyes motorhang és az állandóan rángatott, istenkirály váltó beléd verik, hogy ennél nincs vadabb, élvezetesebb és gyorsabb kompakt autó. Ez illúzió, az összes turbós konkurens jobban megy, a Mazda3 MPS és a Leon Cupra látványosan. Épp ez az, ami pont semennyire sem érdekel, ha 7600-nál még nem kell elvenni, mert bírja

Kiválóak a sportülések, jól ültünk a Type R-ben

Kiválóak a sportülések, jól ültünk a Type R-ben

Kiválóak a sportülések


a motor és az üvöltése a bőröd alá hatol.

Kemény és pattog

Csatolt hosszlengőkaros felfüggesztést akkor használ egy gyár a Lada Samarától a Golf IV-en keresztül a Toyota Corolláig, ha kevés helyet akar elvenni a csomagtérből és spórolni akar egy nem valami sportos autóval. A futómű valahogy nem az igazi, de valószínűleg nem csak a konstrukciója miatt.

Kanyarban a Type R-t keményen oda lehet tenni az ívekre rárepülve, de ezt ezen a szinten más autók is tudják. A Civic viszont nem fordul annyira durvát, amennyire kényelmetlen a rugózása, ráadásul el is pattog, ha nem sima az út,

Kicsit lassabb, de vadabb a konkurenseknél

Kicsit lassabb, de vadabb a konkurenseknél

Kicsit lassabb, de vadabb a konkurenseknél


ami csúnya dolog.

Többet is fogyaszthatna

Ezzel együtt az autóban olyankor is van elég örömünk, amikor épp nem a leszabályozásig hajszoljuk. Ha Budapesten és autópályán beleéltük magunkat a fordulatszámba, akkor is csak 15,2 litert termelt be, városon kívül 10 literből kijönni vele. Ennél egy turbós benzines messze többet eltüntet.

A zsigerekig hatoló izgalmakkal együtt a Type R karosszériája térkínálatban bajnokesélyes. Bemászni macerás, de ekkora autótól nem vártam ilyen tágas helyet hátul, ekkora csomagtér pedig egy másik kompakt autóban sincs.

Csingilingi

Bután oldották meg a gombos indítást

Bután oldották meg a gombos indítást

Bután oldották meg a gombos indítást


Nekem viszont irritáló egy ilyen kaliberű autóban, hogy sok mindenért csipog-sípol. A motor felélesztése után máris indul a vijjogás az öv bekapcsolásáért, amit másodpercekkel később magamtól is bekötnék, de azért belehasítanak az agyamba. A bedugott kulcs és a nyitott ajtó miatt szintén.

A nyomógombos indítás érdekes újdonság volt az S2000 bemutatásakor, de a Civicben most elég buta a felállás. Indítózáskor végig nyomni kell a gombot, leállítani pedig nem a piros gombbal, hanem a slusszkulccsal kell a motort. Kicsit azért megnyugtató, hogy a sprőd kényelmen kívül mást is lehet kritizálni ebben az amúgy örökre bevésődő autóban.

Egy kattintásnyira van az összes fontos adat az árral


Műszaki adatok – Honda Civic Type R
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1998
Furat x löket (mm) 86 X 86
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 148 (201)/7800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 193/5600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 6,6
Végsebesség (km/h) 235
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 12,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 7,0
Vegyes (l/100 km) 9,1
CO2 kibocsátás (g/km) 215
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4270/1785/1445
Tengelytáv (mm) 2620
Csomagtér (liter) 456
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1338/362
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 50
Gumiméret 225/40 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 7 350 000
Konkurensek (forint) Mazda3 MPS, 8 079 900
Ford Focus ST, 7 455 000
Opel Astra OPC, 8 519 000
SEAT Leon Cupra, 7 211 000
VW Golf GTI, 7 908 000
Tesztelt autó ára (forint) 0
A szériafelszereltség fontosabb tételei

ABS, ESP, első, oldal- és függönylégzsák, xenon fényszórók, első ködfényszórók, kétzónás automata klímaberendezés, 18 colos könnyűfém felni, esőérzékelős ablaktörlő, motorosan behajtható, fűtött külső tükrök, kormányról vezérelhető MP3-as CD-s rádió 4 hangszóróval, motoros első ablakemelők, központi zár távirányítóval, tempomat, fedélzeti számítógép

ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye

Az előd valószínűleg sportosabb volt, a vetélytársak meg mind erősebbek, de ez kit érdekel, ha 8200-on áll a fordulatszám? A zseniális szívómotor a váltóval együtt unikális élmény, a Civic nagy és intelligens belül, egészen takarékos, a hangjáért megvesznék, csak a Type R futóműve lóg ki lefelé.

Pontszám (max. 10) 8,25 pont