Jó nagy a hely
Félmillióval olcsóbb átlagosan a többinél

Félmillióval olcsóbb átlagosan a többinél

Félmillióval olcsóbb átlagosan a többinél


Chevrolet Epica dízel. Dél-koreai autó amerikai hátszéllel. Egyik hely sem dízelnagyhatalom, talán ezért kellett idáig várni egy gázolajos motorra. Jobb későn, mint soha alapon elkészült végre. Még jó, hogy több dél-koreai gyár már korábban felismerte, dízelmotor nélkül egyszerűen nem lehet labdába rúgni bizonyos kategóriában.

Az Epicáé is pont ilyen, így kár lenne magyarázkodni, egyszerűen elszúrták. Sokan szomorkodtak volna, ha a Mazda6-ost, a Ford Mondeót, vagy a Volkswagen Passatot csak benzinmotorral kínálták volna ez idáig.

Viszlát benzines

Se jól, se rosszul nem megy

Se jól, se rosszul nem megy

Se jól, se rosszul nem megy


Dízelmotorból jelenleg kétféle létezik a Chevroletnél. Az Epica az erősebbet, a Captivában is használt, kétliteres, 150 lóerőset kapja meg, 320 newtonméteres nyomatékkal. Végigfutva a motorpalettát nem is kétséges, hogy messze ez a legjobb választás. Összesen két benzines van még ezen kívül, mindkettő hathengeres, amik teljesítményben is alig különböznek. Fogyasztásban természetesen jóval kedvezőbb a dízel, sőt még menetteljesítményben is ez a győztes. Árban alig van különbség, a 250 ezres felárat tuti megéri. Szóval, viszlát benzines!

Nagyobb, tágasabb?

Elkél bizony a 150 lóerős motor az Epicába, mivel kicsit hosszabb és nehezebb is mint a többiek a kategóriában, húzogassuk a centit a Passat, vagy akár a 407-es körül. Közel 5 méter hosszú, és többet nyom 1,5 tonnánál is.

A méretes 2700 milliméteres tengelytáv megteszi hatását, így az átlagosnál jobban elférni a hátsó sorban. Elegendő a 480 literes csomagtér is, bár találni nagyobbat. Az Epica tágas, kényelmes és kicsit unalmas autó benyomását kelti. De ez így pont jó.

Jaj, megint!

Ezt megint nem szerettem

Ezt megint nem szerettem

Ezt megint nem szerettem


Bevallom, elsőre nehezen akartam elhinni, hogy mindössze ennyit kellene teljesítenie egy 150 lóerős dízelmotornak. Érzésre egy 105 lóerős Passat ugyanezt hozza városban, a hasonló teljesítményű dízelek rendre erősebbek és gyorsabbak papíron.

A normális viszonyítást megint nehezítette, hogy tesztautónkat automata váltóval szerelték. Sokan nagyon örülnének egy hasonló dízel/automata kombinációnak, én nem feltétlenül tartozom közéjük. Persze egy jó váltóval talán más lenne a helyzet.


Ez egy középszintű, ötsebességes szerkezet, amivel teljesen jól ki lehet jönni, feltéve, hogy nem szeretnék villámgyors kapcsolásokat átélni. Némileg fokozhatja örömünket, hogy a kézi váltó csak ötsebességes, 4 tizeddel gyorsul csak jobban, és alacsonyabb a végsebessége is.

Messze a dízel a legjobb

Messze a dízel a legjobb

Messze a dízel a legjobb


Persze 450 ezer forintot csak annak ér meg, aki megrögzött automata fan, és nem zavarja, hogy városban agyáriadatok alapján egy deci híján 3 literrel többet zabál. Teljesen kizárt, hogy 7,5 literrel bárki kihozza a kézi váltósat, de ez így akkor is sokkoló különbség.

Indulhatunk

Miután a kevésbé igényes slusszkulccsal életet leheltünk a dízelmotorba, máris húzhatjuk D-állásba a váltót és mehetünk. Megvan az első jó pont, alig hallani rajta, hogy dízel, hidegen is kellemesen csendesen jár.

Indulásnál kevéske késlekedés érezhető, ahogyan az összes többi automatánál, de 2000-nél megjön az összes nyomaték, és máris jobb dolgunk van. Kitaposni nem érdemes a szemét, mert sokkal jobban akkor sem húz, ésszerűbb normál tempóban haladni a cél felé.

Tempomat is van

Tempomat is van

Tempomat is van


Minden más is ezt sugallja belül az Epicában, mert inkább a franciás kényelem jellemző rá, mint a sportos németesjelleg. Épp kellemesen puha a futómű, és a cseppet sem közvetlen kormányzás miatt nem fenyeget bennünket az a veszély sem, hogy egy hirtelen kormánymozdulat után fejjel lefelé találnak ránk az árokparton.

Városon kívül kifejezetten előny a belülről is érezhető méretes külső, ami meglehetős nyugalommal és biztonságérzettel árasztja el az utasteret. Kellemes, tágas utazóautó, a motorerő ilyenkor sokkal inkább kihasználható.  

Sikerülhet

Szem

Szem

Szem


Előnyt ugyan nehéz lenne kovácsolni abból, hogy csak most kínál dízelmotort a Chevrolet, de mindenképp pozitív változásnak fogjuk fel. Az Epica nincs fényévekkel lemaradva a japán, vagy a német konkurensek mögött, nagyobb részünknél tágasabb, így tejesen emészthető. A körítés is pofás, a külső nem, a belső is csak minimális mértékben kritizálható, simán üti a kissé igénytelen amerikai szintet. 

Árban nagyjából félmillióval olcsóbb a hasonlóan felszerelt, hasonló motorizáltságú konkurenseknél, így még automatával is képes olcsóbb lenni. A kevésbé felcicomázott 6,2, a jobban 6,8 millió forintot kóstál. Érdemes számolni vele.


Műszaki adatok – Chevrolet Epica 2.0 D
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1991
Furat x löket (mm) 83,0 X 92,0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 110(150)/4400
Max. nyomaték (Nm/ford.) 320/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,1
Végsebesség (km/h) 207
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,4
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,1
Vegyes (l/100 km) 7,6
CO2 kibocsátás (g/km) 169
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4805/1810/1450
Tengelytáv (mm) 2700
Csomagtér (liter) 480
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1645/410
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 65
Gumiméret 215/50R 17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) LT 2.0 AT: 6 899 000
Konkurensek (forint) Mazda6 Sedan  CD143:  6 929 000
Toyota Avensis D-4D 150 Sol Plue: 6 925 000
VW Passat Sportline 2.0 TDI DSG: 7 698 200
Tesztelt autó ára (forint) 0
A szériafelszereltség fontosabb tételei könnyűfém felni,elektromos ülés, ülésfűtés, tempomat, tolatóradar, automata légkondi, CD-s rádió(MP3), ABS, vezető-és utasoldali, légzsák, oldallégzsák, függönylégzsák
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Epicát csak dízelmotorral lenne szabad megvenni. Kellemes utazóautó, az automatája csak közepes
Pontszám (max. 10)   7,25 pont