A tőlünk nyugatabbra fekvő és nálunk fejlettebb autós kultúrával rendelkező államokban nagy keletje van az ún hothatcheknek, ami a baromi erős motorral szerelt kis és alsó középkategóriás modelleket jelenti.
Ennek a gyülekezetnek a jeles képviselője a Mazda 3 MPS, a Focus ST vagy a Civic Type R, hogy csak kedvenceimet említsem, de van még egy vagon másik is. Küldetésük nemes, nevezetesen az, hogy élménnyé tegyék az autózást.
Olyannyira élvezetessé, amire csak a sokkal drágább és erősebb sportautók képesek. Épp ezért a magamfajta, benzingőz által bódult figurák imádják ezeket, az összes többi vezető átkozza őket. Vagy inkább azon átkozott sofőröket, akik nem bírnak magukkal, és állandóan tövig nyomják a gázpedált.
Valami ilyesmire való az új Leon Cupra is. Most még erősebb, még gyorsabb és sajnos még kulturáltabb, mint valaha. A pokoli feliratok és a hátsó szélvédőn megörökített ördög ellenére is maximum annyira félelmetes, mint Rambo öltönyben, töltőtollal a kezében. Ráadásul a többi, szériában is feltüzelt, határozott fellépésű Leontól sem különböztethető meg igazán. A vadállat észrevétlenül a motorházban bujkál.
240 lóerő, 247 km/óra
Ha valahol egy SEAT repeszt el mellettünk a forgalomban, akkor azt tuti, hogy turbómotor hajtja. Az új Leonnál az 1,8-asról kétliteresre váltottak, de maradt a turbó, amivel most minden eddiginél többet teljesít a Cupra.
A TFSI motor már 240 lóerős, amivel minden korábbi SEAT-nál sebesebb a mostani. Pontosan 247 km/órás végsebességre képes. Hogy mi hiányzik ahhoz a plusz 3 km/órához, azt ne kérdezze senki.
A gyorsulás 6,4 másodpercet vesz igénybe 100-ig, ami kemény fejtörést okozhat a lámpánál állóknak, mert kevesen büszkélkedhetnek ennél jobb értékkel a kategóriában. A 260 lóerős Mazda3 MPS is alig háromtizeddel fürgébb, de ott egy sperrdiffi is besegít. Ezt a csudajó értéket persze bekapcsolt ESP-vel nehezen fogjuk produkálni, sőt anélkül sem lesz könnyű. Az igazi hiba, hogy érzésre egyáltalán nem tűnik fürgének.
Emlékeimet egy előző generációs Leon-tulaj porolta le, akivel egyetértésben megállapítottuk, hogy az érzést nem sikerült fokozni az elődhöz képest, viszont alulmúlni igen. A kétliteres motorról már többször leírtuk, hogy szinte szívómotorhoz hasonló egyenletességgel engedi szabadon a lóerőket, nem vág hátba, nem indul meg hirtelen. Valószínűleg ez az egyetlen hibája.
Az autópálya ördöge
John Travolta is csak egy pocakos, kopaszodó emberke a nők szemében, amíg nem lép a táncparkettre. Kevésbé éles a különbség, de kicsit ilyen a Cupra is. Csak a táncparkettet itt az autópálya vagy a kétsávos utak váltják fel.
Aki csak városi gyorsulgatások erejéig élvezi a Cupra társaságát, meglehet, kissé csalódva fog kiszállni. A legerősebb Leon ereje az őrületes rugalmasságban és a kupacban álló erőtartalékban keresendő.
Érkezzen akár egy sportmotor mellénk, olyan hirtelenséggel tudunk kilőni, ha már mozgásban vagyunk, hogy az még a bukósisakosokból is elismerő pillantásokat fog kiváltani, meg egy „hű az anyját”. Persze nem ők az igazi ellenfelek, ne essünk kísértésbe, kíméljük meg őket a halálba kergetéstől.
Menet közben izomból tol a turbómotor, nem kell pörgetni, anélkül is üt. Itt már érezni azt, amit 100 alatt hiányoltunk. A félrehúzódó autósokat szinte állva hagyjuk 130-nál, de 160 felett is van bőven tartalék. Régen ültem olyan autóban, ami ennyire könnyen lépte át a 200-as határt. A száguldást nem hálálja meg a fogyasztás, de a 14 liter körüli érték nem veszélyes egy olyan autótól, amit állandóan padlógázon gyorsítanak.
Betámaszt
A maihoz hasonló erős konkurenciaharcban nem sokra volna elegendő önmagában egy jó motor. A Cupra futóműveis jócskán visszavett a keménységből az évek folyamán, viszont a tapasztalat mégis nagyobb kanyarsebességet engedélyez mint korábban. Feszes ugyan, de nem kapunk agyrázkódást menet közben, alacsony mégsem akad fel olyan könnyen, mint a régi modell.
A vaskos kormányt öröm tapizni, és viszonylag könnyű forgatni, de ettől még élvezetes az irányítás. Érzésre kicsit nehéznek, és nagydarabnak tűnik a karosszéria, de fekszik a kanyarban, ahogy kell. Érezni, hogy a széles abroncsokra mennyire stabilan támaszkodik egy-egy dinamikus kanyarban, mégha nem is ezt szereti a legjobban. A megállással sincs gond, harap és kiválóan adagolható a fék.
Szemüveget fel!
Az a baj és egyben az a jó a Cuprában, hogy nem késztet állandó randalírozásra az utcán. Ha akarom, nagyon megy, de ha akarom, a forgalom ritmusában autózok vele teljes nyugalomban. Így jóval nagyobb esély van az életben maradásra, bár amint kitévedtem a városból, a lovak azonnal megvadultak.
Csak az éleslátásomra és a traffipaxok helyzetét elraktározó agytekervényeimre számíthattam, hogy ne kapjak csúnya büntetést, miközben Tatára igyekeztem az M1-esen. A Cuprának minden tulajdonsága megvan az ilyen túrák teljesítésére. Ragaszkodik az úthoz, szeret egyenesen menni, és nem ordít zavaróan a kipufogó sem. És valamiért mindenki lehúzódik előle az autópályán.
Talán érzésre nem ez a legfürgébb gépezet, viszont baromi jól használható a hétköznapokon. És a bődületesen erős motor nagyon sok mindenért kárpótol, amiben esetleg a konkurensek jobbak. 7,2 milliós alapárával és gazdag alapfelszereltségével ráadásul az olcsóbbak között van. Kéne.
Műszaki adatok – SEAT Leon Cupra | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1984 |
Furat x löket (mm) | 82,5 X 92,8 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 177(240)/5700-6300 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 300/2200-5500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,4 |
Végsebesség (km/h) | 247 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 11,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,5 |
Vegyes (l/100 km) | 8,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 199 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4315/1768/1458 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 341 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1375/570 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 225/40 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 211 000 |
Konkurensek (forint) | Mazda3 MPS 260 LE: 8 079 0900 Ford Focus ST 225 LE: 7 655 000 Honda Ciciv Type R 201 LE: 7 350 000 Opel Astra OPC 240 LE: 8 519 000 Renault Megane RS 225LE: 7 170 000 VW Golf GTI 200LE: 8 118 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | kétzónás, automata klíma, 18 colos alufelni, CD-s rádió (MP), elektromos ablakok, elektromos tükrök, ABS, ESP, multimédia csatlakozó, vezető- és utasoldali légzsák, oldallégzsákok elöl, függönylégzsák, sportfutómű |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Erős, gyors, főleg autópályás száguldásra |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |