A nyugati autóvásárlási szokásokról tengernyi felmérés létezik, míg a szegényebb országok igényeire kevés kutatás összpontosít. A kelet-európai, dél-amerikai, török vagy észak-afrikai vásárlók másra vágynak, amit a Fiat pontosan megszondázott.
Tartunk már valahol
Nálunk és náluk is egyetlen autóra van pénz a családban, és az is közös vonás, hogy a vágyott autó lépcsőshátú legyen. Egyrészt a nagy csomagtér, másrészt a szomszédok miatt. Látniuk kell, hogy tartunk már valahol.
Ezzel meg is érkeztünk a Lineához. Akinek valamiből kevés van, az szeretne sokat mutatni, ezért egy viszonylag olcsó autónak is presztízst, jólétet kell sugároznia. Az elérhető áron nagyot virításban a Linea elsőrangú.
Konkurensek: Astra Classic, Mégane, Focus
Eleve hosszabb, mint a kategóriában (Mégane, Astra Classic II, Lacetti, Focus szedán) megszoktuk és elég csinosra rajzolta a Giugiaro stúdió. A házon belüli rokonság érdekes, mert pozícionálása szerint a Bravóval van egy kategóriában a kompakt autók között, padlólemezét viszont a Grande Puntótól örökölte. A tengelytávot alaposan megnyújtotta a Fiat a Linea számára, amitől váratlanul tágas a hely a hátsó sorban.
Orrára látványos, jó minőséget és fejlett technológiát sugalló fényszórókat kapott, elegánsnak tűnő krómkeretes hűtőráccsal. Az ilyesmi hatni szokott a vásárlókra, akik között a 35 és 45 év közötti családapák lesznek túlsúlyban a piackutatások szerint.
MP3, Bluetooth, modern kor
Belül gyenge közepesnek látszott a műszerfal így első blikkre, de majd a tesztautón meglátjuk. Mindenesetre a konkurensek között megemlített VW Jettáért nem véletlenül ad meg annyival magasabb árat a piac.
Az 500-ashoz hasonlóan ezúttal is rendelhető illetve széria a Blue&Me-rendszer, amely blútoszos kihangosítást, a zenehordozónknak USB-csatlakozót és SMS-felolvasást kínál. Mivel a magyar adaptáció még várat magára, állítólag mókás akcentussal küzd az üzenetek beolvasásánál.
Háromféle motor és ütős alapárak jönnek a túloldalon
Három motor
A három rendelhető motor közül kettő a költségekre igen érzékeny családfőkre hat. A 77 lóerős benzinest ismerjük az Albeából és a Grande Puntóból, de ami igazán érdekes benne, az a változó szelepvezérlés. Egy hengerenként kétszelepes motorban ez a megoldás ritkább a fehér hollónál.
Az 1,4-es benzinestől nagyon hasonló összegért két irányba léphetünk feljebb. Az egyetlen dízel 1,3 literes és a 90 lóerőn kívül 200 Nm-t is tud. A kis motorból méretes turbólyuk árán születik meg a nagy teljesítmény. A letargia elkerüléséhez nagyon kell neki a 2000 körüli fordulatszám. Onnét szalad derekasan, de itt az igazi adu a 4,9 literes szabvány szerinti átlagfogyasztás.
Árban minimális eltérés lesz a dízel és a 120 lóerős turbós benzines között. Az ősztől rendelhető motor a Bravóban bemutatott 1,4-es TJet, amely a gyári ígéretek szerint rugalmasságával és gyorsaságával dolgozik meg a pénzéért.
Benzines hárommillióért
2 990 000 forint a legolcsóbb Linea ára, ami az Active-kivitelt jelenti 77 lóerős benzinessel. A piaci bevezetés idejére ebben is lesz légkondi, de az alapfelszereltségnek ez nem része. Az árlistának biztatóan hamar vége van, a legdrágább modell is kijön 4,1 millió forintból. Az Emotion felszereltségű Lineában a függönylégzsáktól az MP3-as CD-s rádión és a 16 colos könnyűfém felnin át, az automatikus légkondicionálón keresztül minden van.
Egy metálfénnyel feldobva ezzel a kocsival már tényleg lehet csillantani a szomszédoknak és 4 090 000 forintból máshol messze nem kapunk lépcsőshátú dízelt ennyi extrával. Ha minden a tervekkel összhangban megy, a törökországi Fiatnál kifejlesztett és ott is gyártott Lineából nem egészen 1000 darab találhat majd gazdára hazánkban egy teljes évben.