A Volkswagen szinte állandó fáziskésésben van a kombimodelljeivel és nincs ez másként az ötödik Golf-generáció esetében sem. A hármas kombi például még bőven piacon volt akkor, amikor már a negyedik generációs Golfok is az utcán szaladgáltak. Most pedig már célegyenesben van a legújabb hatos Golf, de a jelenlegi modellből csak nyáron érkezett meg a puttonyos kivitel. Talán még időben.
A VW-nél azt gondolhatták, a szélesebb termékpalettán van elég nagyobb belterű modell, amiből a kombi Golfra beinduló vásárlók – akiknek a Golf Plus sem elegendő – kielégíthetik igényeiket. Úgy látszik tévedtek, megnézhették a konkurensek eladási adatait, vagy a márkakereskedők beszéltek lyukat az illetékesek hasába, hogy de igen, kell ez a népnek. Így a Touran és a Golf Plus mellé végre megérkezett a Variant is.
Átverés
A Golf Variant igazából nem is igazi Golf. Sokkal inkább rászolgál a Jetta Variant névre. A Mexikóban készülő járgány eleje egyértelműen jettás, de a műszaki alap is a testvérmodelltől származik, és felszereltsége, ára is közelebb áll hozzá, mint egy valódi Golfhoz.
Test
Külsőre elég vitathatót sikerült összehozni a dizájnereknek, a megkérdezettek nagy többsége szerint a hátsó valahogy kilóg a képből – olyan, mintha pánikszerűen kerestek volna valamit, ami az autó hátuljára hegeszthető. Rövid barátkozás után azonban nekem már néha tetszett is. Sőt, ami még ennél is rosszabb, az egész autót megkedveltem, a kevésbé gazdag felszereltség és a gyenge dízelmotor ellenére is. De meg tudom magyarázni, vagy legalább megpróbálom.
Berendezés
A takarékosan, de mégis ésszerűen felszerelt belső ellenére sincs különösebb hiányérzet odabent. Nagyjából én is ezeket jelöltem volna be erős szívfájdalom nélkül az extralistán. Az ESP a biztonság miatt, a tempomat és a cd-s rádió a komfort, míg a tolatóradar a feleség miatt jönne jól. A műszerfal kék fényei továbbra is lidércesek, de sebaj. Talán a következő generációba már találnak helyette valami mást. Az utastérben szögletes germán rend uralkodik, mindennek átgondolt, könnyen megtalálható helye van. Nehéz lenne belekötni a felhasznált anyagok minőségébe is, ezek ránézésre, szagra, tapintásra is mind olyan érzetet keltenek, hogy nem fognak pár év alatt elrongyolódni, de a tulajdonosnak nem kell aggódni a drága, kényes anyagok miatt akkor sem, ha a gyerekek hátul egymás fülébe dugdossák a Calippót. Ugyanis drága, kényes anyagok nincsenek benne.
Gyengélkedő
A géptető alá befogott turbódízel nem a teljesítmény terén domborított igazán. A mindössze 105 lovas gép megmozgatja ugyan az 1300 kilogrammos kasztnit, de a teljes terhelés közel kéttonnás tömegéhez már tényleg kevéske. Ellenben a 6,1 literes átlagos gázolajfogyasztás már igen baráti. Hozzá kell szokni a megfontolt, felelősségteljes vezetéshez – vagy hirtelen öregedni harminc évet – és akkor remek dolog a kombi Golf ezzel a motorral is.
Vezetési élményről nincs szó ebben az autóban, legfeljebb a ritka tankolásoknál mosolyodhat el a gondosan adminisztráló autós, amikor végeredményként hat liter alatti átlagfogyasztás szerepel a számsor végén. A váltó és a kormányzás is borzasztóan steril. Egyedül a szuszogó fék és a magasabb fordulatszámon hangoskodó motor zaja az, ami néha visszarántja az életbe a vezetőt az alfa agyhullámok ragadós birodalmából.
Raktere miatt sincs miért szégyenkeznie a kombi Golfnak. Csomagtartójába papíron egy szabványos raklap is befér. Ezt ugyan nem próbáltuk, de talán a potenciális vásárlók is inkább a családi utazás végeláthatatlan mennyiségű csomagját rejtik majd ide és nem raklapnyi vasöntvényt fognak fuvarozni.
Végső soron egy nem túl vonzó külsővel megáldott, de jó nevű, kényelmes utasterű, tágas autóval lehet gazdagabb, aki a későn jött Golf Variantra költi a pénzét.
Műszaki adatok – Volkswagen Golf Variant 1,9 TDI | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1896 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 77(105)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 250/190 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,2 |
Végsebesség (km/h) | 187 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,5 |
Vegyes (l/100 km) | 5,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 137 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4556/1781/1504 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Gumiméret | 205 / 55 R 16 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1361/629 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 341 600 |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Egy nem túl vonzó külsővel megáldott, de jó nevű, kényelmes utasterű, tágas autóval lehet gazdagabb, aki a későn jött Golf Variantra költi a pénzét. |
Pontszám (max. 10) | 7 pont |