Puntotól tanul a Bravo

Bár a nagyra hízott Punto jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a Fiat anyagi helyzete rendbe jöjjön, az igazi sikerhez Európában egy jó alsó középkategóriás modell kell. A Golf/Astra/Focus legyőzéséhez komoly erőt kell mozgósítani. Erre alkotta a Fiat a Bravót.

Nem elég tökös 1
Csinos, faros

Csinos, faros

Csinos, faros


Nem ez az első új Bravo, ami a szerkesztőségünknél járt. A korábbi dízel azonban nem aratott osztatlan sikert, valahogy nem volt elég összeszedett ahhoz, hogy beleszeressünk. Az 1,4-es benzines viszont rögtön mindenkinek tetszett. Hogy mégis miért?

Szó se róla, az új Bravo igencsak túlmutat a Stilón. A németes félresiklás után a gyár visszatért ahhoz, amiért az emberek korábban kedvelték az olasz autókat: jól néz ki és van benne élet. Az olaszok tudnak szép autót gyártani, ezt most is bizonyítják. A meredeken emelkedő övvonal és a hátrafelé erősen eső tetőív együttesen lendületesnek mutatják az autót. A kategóriában megszokott módon vaskos C oszlop zárja a sziluettet.

Talán annak köszönheti a Bravo jó megjelenését, hogy a piac által tetszetősnek ítélt formatervet, a Grande Puntó

Régi-új jellel

Régi-új jellel

Régi-új jellel


kasztniját nagyították fel a rajzmágusok. Nincsenek világmegváltó részletek az autón, de az olyan elemek, mint az egészen széles, de vékony hűtőmaszk, vagy a diffúzorra hajazó hátsó lökhárító mutatóssá teszik a Bravót.

Van egy másik újdonság is, mégpedig hogy a kék, koszorús körbe írt Fiat felirat helyett újra vörös mezőben jelenik meg a cég neve. Ezt először 1931-ben használták, de a mostani inkább az 1959-es változatra hasonlít.

Belül is faintos

Az azonban csak egy dolog, hogy szép, de belül is csinosnak kell lennie. Remélem egyszer lesz szerencsém találkozni egy alap modellel is, mert a nálunk járt tesztautó túl szép volt, hogy igaz legyen.

Nemcsak a műszerfal szőttes borítása, de a műanyagok is gusztusosak. Ehhez, jön még az esztétikus zongoralakk bevonat a kílmánál és a krómdíszek számos helyen. Ebből kijöhetne egy nagy zagyvalék is, de itt a helyűkre kerültek

Kifejezetten esztétikus belső

Kifejezetten esztétikus belső

Kifejezetten esztétikus belső


a dolgok. Ebben a szép környezetben nekem kissé otrombán hat a Stilóból átemelt bajuszkapcsoló és tükörállítás. 

Bár alapvetően kissé magasan van az üléspozíció, a kormány és az ülés tág állíthatóságáról egyértelműen a Volkswagen csoport alsó középkategóriásai ugrottak be. Annyira gyorsan találtam meg a helyem benne, hogy simán elparkoltatnám pár évig a ház előtt. Ehhez jön még, hogy az ülés formája is hasonló, nem túl kemény, de masszív oldaltámaszokkal, látványos huzattal borítva.


A Bravónál a hátsó traktus kárára nagy a csomagtartó, ez is kiderül a következő oldalon


Sok hely nincs

Sajnos az első utasok tágas helye a hátul ülők rovására megy. Nem mondom, hogy kettő belőlem (178cm) egymás mögött utazva nem menne le az Adriáig is. De hátul feszes tartásban kell maradni, kicsi, szűkös a hely, a lábfej az első ülés alatt pihen. Ebben jobb volt a Stilo. Nem úgy a csomagtartó terén, igencsak tágas 400 litert tömhetünk tele tescós zacskókkal.

Nem túl tágas

Nem túl tágas

Nem túl tágas


Nem mellékesen az utastér is számos rakhelyet kínál apróságaiknak. Bár ebben a versenyben elmaradna a nemrég nálunk járt Chevrolet Lacetti-től, de jut hely a telefonoknak poharaknak, iratoknak. Tetszik, hogy leütötték azt a magas labdát, ami sok gyártó nem tesz meg, hogy célzottan tárlórekesznek alakították ki az ajtóbehúzó fogantyút.
 
Zenében is vihetünk mindent magunkkal, mert a hagyományos CD mellett az MP3-ast is „megeszi” a fejegység, de USB-vel külső tárhelyet is csatlakoztathatunk. Ja és még jól is szól a hifi. Csak ne lenne rajta a riasztó Windows felirat. Hibát nem csinált, de az olaszul megszólaló fedélzeti komputer elég mókás dolog. Sokat nem tudtunk vele kezdeni.

A kétarcú motor

Igazi Janus-arcú motor került a tesztautóba. Anyám soha nem tudná meg, hogy ez az autó képes dinamizmusra is, ő ugyanis nem forgatja a motort magas fordulatszámra. Alul ez a Fiat 1,4-es harmatgyenge, a nagy nihil, de 3500 felett életre kel, 4500-nál pedig egyenesen ujjong és remekül gyorsítja a Bravót, ahogy egy igazi olasz motortól várjuk. Nyomjad, nyomjad! Abszolút normálisan használva 9 litert fogyasztott a kocsi, ami nem kevés, de nem is sok az 1,4-es motortól.  Azt vettük észre, hogy autópályán fogy több benzin, 140 felett könnyen csúszik le 9-10 liter.

Lagymatag a hatos váltó

Lagymatag a hatos váltó

Lagymatag a hatos váltó


Lehet nagyon nyugisan, de adrenalinban fürödve is vezetni az autót. Amihez jól jön, hogy nincs túl sok baj a váltóval, a gyengéje, hogy nem elég határozott, erőssége, hogy hatfokozatú. Gyorsan, pontosan kapcsolható, csak olyan puhácska. Ebben viszont társára talál a pedálokban is, a leggyengébb női lábak is könnyedén bánnak majd velük.

De mondhatnám ezt a kormányra is. Pedig az tiszta Nintendo, nagyon közvetlenül követik a kerekek a mozgását, nagyon élvezetes, csak a rásegítés ne lenne ilyen túlzó. Pedig a kormánykerékbe is beleszerettem, annyira jó fogás esett rajta.

Azoknak lesz jó igazán, akik vidéken használják vagy autópályán hajtanak sokat a Bravóval, a futómű a rossz minőségű országúttal simán megbirkózik, de például az Árpád híd keresztbordáin fájdalmasat üt. Jó kompromisszumnak tűnik a felfüggesztés, sokat szűr az úthibákból, de a kanyarokkal sincs haragban.

Harmadik oldalon látható a konkurenciához képest, hogy áll a Bravo


Műszaki adatok – Fiat Bravo 1.4 16V Dynamic
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1368
Furat x löket (mm) 72,0 X 84,0
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 66(90)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 128/4500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,5
Végsebesség (km/h) 179
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,6
Vegyes (l/100 km) 6,7
CO2 kibocsátás (g/km) 158
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4336/1792/1498
Tengelytáv (mm) 2600
Csomagtér (liter) 4000
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1205/0
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 58
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 790 000
Konkurensek (forint) Ford Focus 1.4 Trend 3 856 000
Opel Astra 1,4 Enjoy 3 965 000
Kia c’eed 1,4 Plus 3 463 000
Tesztelt autó ára (forint) 4 110 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Fedélzeti számítógép, ABS, távirányítós központizár, maunális klíma, elektromos ablakok és tükrök, kanyarkövető ködfényszóró, bőrkormány és váltógomb, 4 légzsák, szervokormány, CD lejátszó.,
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Remek autó a Fiat Bravo, versenyképességét erősíti a tetszetős forma, és a jó hangú, pörgethető motor. Az ára is versenyképes a német konkurenciáéval.
Pontszám (max. 10)   7,5 pont