Angliában, ahol arányaiban a legtöbb kabriót értékesítik, egyből lenyitják a tetőt, ahogy nem esik az eső, és a
hőmérő legalább 15 fokot mutat. Az év többi napján pedig küzdenek a vászontető átkaival: a zajjal, a beázással és a megtépázással. Részben utóbbi kifogások kivédésére találták ki a fémtetős kabriókat. Bármennyire is elegáns egy vászontetős járgány, olyat viszonylag nagy bátorság első autónak választani. Egy nyitható fémtetős kabrió kevésbé rizikós, bár az ég óvjon, hogy a millió mozgó alkatrészből, apró motorból egy is meghibásodjon a bonyolult szerkezetben.
Nehéz, fogyaszt és nem elég merev
Ha a hátrányokkal akarjuk kezdeni, akkor ráfoghatjuk, hogy nehéz, sokat fogyaszt, és nyeklik-nyaklik. Szerintünk mindez csak választás kérdése. Az Astra TwinTop megvan 1500 kiló, nem is fogyaszt túlzottan keveset, és tényleg ültünk már merevebb kabrióban is. Valamit valamiért.
12 literes fogyasztása ellenére a nem olyan régen hadrendbe állított 180 lóerős 1,6 turbómotor mégis az egyiklegjobb paripa az Opel palettáján. Egyrészt mert városban mértünk ennyit, másrészt mert nem érezni rajta azt, amit az Opel motorok nagy részén. Nem lomha, nem akar lefulladni, és nem kell szétforgatni, ha előzni szeretnénk.Turbóhoz képest meglepően erős mindjárt alapjárattól, gyakorlatilag közel a 200 lóerős csúcsmodell értékeit hozza. Igaz közel annyiba is kerül.
De mégis, az Astra TwinTop ebben a felállásban szörnyen ingatag. A 18 colos, 225 milliméter széles gumikkal minden úthibán ütött, rázott, kalapált, és még véletlenül sem akart egyenesen menni. Csimpaszkodni kellett a kormányba, és nyitott állapotban több centiméteres amplitúdóval mozogtak a keret nélküli ablakok, ha a Pusztaszeri felgyűrődött lejtőin ereszkedtem alá.
Az érzés számít
A kabriózás, mint érzés sok mindent elfeledtet. Egy nyitott autóban tényleg boldogabb az átlagember, még akkor is,
ha egy jó adag szmog is kerül a tüdejébe egy forró nyári napon. Itthon ezt látni. Olyannyira presztízskérdés a kabrió, hogy ha 30 fokban végigmegyünk a városon, biztos hogy 10-ből 9 kabriós kinyitja a tetőt és nagyon büszke magára.Nem számít a napszúrás, nem számít, hogy berohad a hátunk, a lényeg, hogy jól álljon.
Magamutogatás vagy sem, a levegő igazi ajzószerként hat a legtöbb autósra, amivel frissebben érkeznek reggel a munkába, és boldogabban érnek haza a gürcölés után. Ehhez csak a szégyenlős énünket kell leküzdenünk, és figyelmen kívül hagyni az olyan beszólásokat, amit kizárólag egy nyitott autóban hallhatunk meg, és véletlenül pont róluk szólnak.
Menet közben is nyitja
Nem hiszem, hogy régebben nagy jelentőséget tulajdonítottam volna annak, hogy nem mozog egy kabriónak a teteje menet közben. Pedig igenis számít. A legtöbb fémtetős kupé-kabrióval szemben a TwinTop teteje gurulás mellett is üzemel, és ezzel sokkal szerethetőbb a többinél. Amíg várunk a mélygarázsban a sorompó előtt, vagy amíg kiérünk
reggel a kertből az utcára, addig pont lenyithatjuk a tetőt.
Az Astra viszonylag gyorsan átalakul, és még egy pluszpontot is érdemel, amiért kulcsról is irányítható a művelet. Egy friss elem, és egy izmos hüvelykujj segítségével már a kocsi felé sétálva kabriót varázsolhatunk a zártan is elegáns kupéból.
A csomagok behajigálását jobb ezen művelet előtt lerendezni. Bár egy gombnyomásra 10 másodperc brümmögés és robotizált mozgás után nyerünk plusz 10 centi rést, hogy betömködjük a tető alá, amit szeretnénk.
Előnyök, hátrányok
Az Astra TwinTop nagy előnye, hogy zártan és nyitottan is egyaránt jól mutat. Sokkal jobban, mint ahogy azt egy Opeltól elvárnánk. A sok visszafogott és jó étvággyal bíró motor mellett felüdülés az 1,6-os turbó. Könnyedén
elindul, és bőven megy kétszázat, ha úgy adódik. A fémtető hatékonyabban szeparálja el a külső környezetet, bár így is hangosabb egy átlagos személyautónál. Mindezt a kabriózás egy jó adag örömmel tetézi, így könnyebb elfelejteni a hátrányos tulajdonságokat.
Rossz, hogy az Astra ezúttal nem tűnt elég merevnek a többi kabrióhoz képest. Ezen sokat segítene az egy collal kisebb felniméret és a magasabb gumi. Sajnos ez a hazai utak átka. Hátrányosan érintheti a családosakat, hogy hátul gyakorlatilag nulla a lábtér. Csak a családtagok ellen érzett szadista hajlam magyarázza egy ilyen autó csatasorba állítását, hiába a sok pozitív tulajdonsága. Astrának hívják, de csöppet sem családcentrikus.
Kellemetlen, hogy 7,5 milliót is elkérnek érne, bár a drágaság relatív. Az alig drágább kétliteres turbómotor ugyan erősebb valamivel, de nincs érezhető különbség a kettő között. Viszont ez három literrel kevesebbet fogyaszt.
Műszaki adatok – Opel Astra TT 1.6 Turbo | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 79 X 81,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 132(180)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 230/1980-5500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,2 |
Végsebesség (km/h) | 228 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,4 |
Vegyes (l/100 km) | 7,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 190 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4476/1759/1411 |
Tengelytáv (mm) | 2614 |
Csomagtér (liter) | n.a. |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | n.a |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | n.a |
Gumiméret | 225/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | Cosmo: 7 390 000 |
Konkurensek (forint) | Peugeot 307 CC 2.0 180 LE Féline: 7 410 000 Renault Mégane II Cabrio 2.0T 165 LE: 6 840 000 Volkswagen Eos 2.0 Turbo 200 LE: 8 271 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | vezető- és utasoldali légzsák, oldallégzsák, elektromos ablakok, automata légkondi, sportfutómű, CD-s rádió(MP3), 17 colos alufelni |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Erős és viszonylag takarékos motor, élvezhető kabrió. A 18 colos felni túl nagy, kemény a futómű. |
Pontszám (max. 10) | 7pont |