A pszichológusok általános vélekedése, hogy a hencegés jellemzően azokra jellemző, akik ezzel valamilyen hibájukat szeretnék palástolni. Ez az autó viszonylatában a nagy méret, pirinyó férfi nemi szerv esete.
Ezen az alapon az összes Vito-tulajdonos, sőt az összes mikrobusz-, terepjáró-, sport- és luxusautótulaj bajban van, ha a lepedő alatt kell bizonyítania. Mivel erre vonatkozó felmérés nem áll rendelkezésre, feltehetjük, hogy ez mégsem igaz teljesen.
Lehet, hogy valaki tényleg csak egy ilyen autóra vágyik, netán ez álmai netovábbja. Ezt az oldalt erősíti a csillogó masinákkal furikázó szexipari alkalmazottak tábora, valamint az a tény is, hogy akinek sok pénze van, annak jut plasztikai sebészre. De hogy valaki egy 8 személyes Vitót akarjon, csak azért mert nagy? Kizárt.
Mégis csalás
Szóval nagy valószínűséggel Vitót nem nagyzolási mániából vesznek az emberek. De terepezésre sem, az is biztos. Lehet akármekkora Casanova, aki a Vito Kombi 4X4 kormánya mögött ül, terepen nem fog boldogulni. Azt hagyjuk meg a G-osztálynak, netán a GL-nek, vagy az ML-nek.
A marketing lódított megint. Szerencse, hogy kevés olyan őrült van, aki egy mikrobusszal szeretne komoly terepre menni. Én sem tartozom közéjük, mégis kiakadtam. Egy 4X4-es autó, ha másra nem is, arra jó szokott lenni, hogy fékezés nélkül átvészelje a kisebb fekvőrendőröket, és hogy ne akadjon el egy átlagos padkánál parkolásnál.
A Vitonak ez nem adatott meg. Nem hergeltem, nem kísértettem a sorsot, egy átlagosnál valamivel magasabb szegélyről szerettem volna mindössze leállni, de nem sikerült. Ennyit a nehézfiú nehéz terepre szlogenről.
Ennek okán alá is pillantottam a munkásautónak, ahol igencsak mókás kép fogadja az embert. Alacsony az eleje, hátul pedig egyenesen kisnövésű. A két hátsó keréknél a futómű kis túlzással súrolja az aszfaltot. Ennek fényében én hanyagoltam volna ezt a terephasonlatot
Akkor mire jó?
Nyilvánvalóan van olyan dolog, amivel el lehet adni még az összkerékhajtást. Itt most nem az 1 milliós felárra, vagy éppen a 16,5 literes fogyasztásra gondolok. Esőben, sárban, netán hóban marha nagy előny, ha nem csak a hátsó kerekek próbálnak fogást venni a talajon, sőt szárazon is sokkal magabiztosabb, biztonságosabb érzés.
Egy alapvetően teherautónak készült autóval baj szokott lenni üresen, ha hátul van a hajtás. Persze az ne vegyen 8 személyes mikrobuszt vagy teherautót se, aki egyedül furikázik. A 4X4-es Vitonál viszont soha nincs ilyen baj, lehet egyedül és csoportosan is csinálni. Érezhetően sokkal stabilabb, mint a sima, és dinamikusabb is azoknál.
Esőben, sárban, építkezésen vagy épp a sípályánál az átlagos Mercikkel ellentétben nem fog elakadni, nem fog egyhelyben forogni a hátsó kerék, és nem akar majd kifarolni. Ezekre mind jó a 4X4-es Vito. Terepre nem.
Nem olyan merci
Nem olyan merci ez, mint a többi, hiába személyszállító. Egy 4 hengeres dízel muzsikálhatna a motortérben, de ehhez képest hangosan kerreg. És ugyan ez a legerősebb dízel jelenleg, mégis csak 150 lóerős. A tégla alakú karosszériával, összkerékhajtással és automata váltóval már elméletben is távol áll a fürgétől. Nem mutat mást a gyakorlat sem.
Autópályán 110 körül lehet vele kényelmesen utazni, de ekkor sem halk, és elfogy 11 liter gázolaj is 100 kilométerenként. Városban jobb a helyzet, bár indulásnál gyakran csak padlógázzal lehet tartani a tempót, és benyel 16 litert is, ha nyomjuk neki. Persze 8 személyre leosztva ez nem is olyan sok.
Puritánabb a belső is, nem segít a csillag a kormányon. Be kell érjük azzal, hogy hátra is jut a klímaszabályzóból, és hogy egy retikülnyi kacat is elfér a térképzsebben egy másfél literes palack mellett. Kisebb pohártartó csak egy van, de onnan az első kanyarban kiborul az egész pohár. Még szerencse, hogy ebben nem szégyen szájhoz emelni a másfél litereset, és elnézhető a baseballsapka meg a zizegő is.
Bringa, fotel, szex
Ha nyolc embert nem is, néhány eszközt azért megpróbáltam betuszkolni a Vitóba. A két hátsó sor sínen tologatható, és mindkettő előredönthető vagy likvidálható, ha arra van szükség. Én csak az előrebillentéssel próbálkoztam, ami egyszer könnyen ment, egyszer megizzasztott. Így 5 személy mögé simán befért még két fotel, vagy két bringa is, persze utóbbi ugyanekkora erőfeszítéssel egy Ford Fiestában is megoldható.
Munkaeszköznek sokkal inkább megfelel a Vito, mint szabadidőjellegű tevékenységek lebonyolításához. Hétköznap nem biztos, hogy ilyennel szeretnénk furikázni, bármilyen nagy is otthon a pereputty.
A célcsoportba tartoznak még azon lényegre törő férfitársaim, akik szeretnék leküzdeni a hazug sztereotípiákat. A hátsó traktus tökéletesen alkalmas férfiasságuk bizonyítására. Hely van bőven, a koromfeketére sötétített ablakok pedig megvédenek a kíváncsi tekintetek elől is. Persze egy hotelszobával sokkal olcsóbban megússza az ember.
Műszaki adatok – Mercedes-Benz Vito 4X4 115CDI L | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2148 |
Furat x löket (mm) | 88,0 X 88,3 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110(150)/3800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 330/1800-2400 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 11,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,2 |
Vegyes (l/100 km) | 8,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 270 |
MÉRETEK | |
Hosszúság (mm) | 4993 |
Tengelytáv (mm) | 3200 |
Raktérfogat (m3) | 5,19/6,49 |
Megengedett össztömeg (kg) | 2940 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 75 |
Gumiméret | 205/65 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 919 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS,ESP, 5 CD-s rádió, központi zár, vezető-és utasoldali légzsák, részecskeszűrő, fűthető és elektromos visszapillantó tükrök, elektromos ablakok |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Terepezésre egyáltalán nem való. Magas fogyasztású, visszafogott teljesítményű, hangos motor. Otthoni használatra felesleges |
Pontszám (max. 10) | 6,5 pont |