Gyökeresen más
Üde színfolt jelenik meg hamarosan a kisautószegmensben Magyarországon. Az európai átlagnál korábban egy nyílt hétvége keretében itthon már kipróbálhatták az új Mazda2-est az érdeklődők, és hamarosan érkeznek a már megrendelt darabok is.
A japán gyártó ezúttal kicsit merészebb terveket szőtt új kisautója köré az átlagosnál, ennek megfelelően a tervezés is eltért a mostanában megszokott trendektől. Míg a szegmens újdonsült tagjai egyre csak híznak és terebélyesednek, addig a Mazda egy sportosabb és kedvezőbb fogyasztással bíró jószágot álmodott meg.
Bevetették az MX-5-ösnél is alkalmazott grammstratégiát, aminek eredménye 100 kilogramm mínusz a korábbi felfújt Mazda2-eshez képest. Mivel a a kategóriában az előd is könnyebbek közé tartozott, az új egyenesen
pehelysúlyú. Mindkét motorváltozat esetén 1000 kilogramm alatt van az önsúly, ami a hasonló motorizáltságú konkurensekhez képest közel 200 kilogrammos előnyt jelent.
A súlycsökkentés legpozitívabb eredménye természetesen a megnövekedett dinamika. Kicsit olyan, mintha visszatérnénk a 90-es évek elejére, amikor a kisautók még mind ilyen súllyal születtek meg, és a mostaninál kevesebb lóerővel is vígan szaladtak. Persze ez sem teljesen olyan.
Mivel időközben motoroknál nagyon rászálltak a károsanyag-kibocsátás leszorítására a gyártók, ezek már nem olyanok mint régen. Hiába mindenféle technika, nem reagálnak olyan érzékenyen a gázpedálra, sőt a minél tökéletesebb égés érdekében csak jókora késés után esik vissza a fordulatszám. Lomhán pörögnek. Nem kivétel a Mazda 1,3-asa és 1,5-öse sem.
Kisebb, de nem kicsi
Év elején még a Genfi Autószalonon készítettünk interjút Shigeo Mizuno úrral, aki a Mazda2 szegmensének program
menedzsere. Elmondása szerint az új Mazda2 már teljes egészében az európai igényeket hivatott kielégíteni. Ennek fényében hanyagolták a Japánban divatos magas, egyterűs felépítést, helyette egy kompakt, sportos kisautó készült.
Shigeo szerint a legerősebb európai konkurens minőségérzetre és dinamikára a Peugeot 207-es, így azt próbálták felülmúlni. Utóbbit biztosan sikerült túlszárnyalni és szerintünk az előző is legalább olyan szinten áll.
Az új Mazda2-es ugyan könnyebb és kisebb lett elődjénél de ez nem jelenti azt, hogy észrevehető méretkülönbség lenne. Belül kategóriájának egyik legtágasabb darabja az új Mazda, úgyhogy jóval sportosabb azoknál.
A menedzser elmondása szerint a karosszériát a szegmensben ritkán használt ultra erős acéllal erősítették meg, ami drága megoldás ugyan, de így egy könnyű és kivételesen merev utascella készülhetett. A 100 kilogrammos csökkenés mindössze 20 százalékban köszönhető a méretcsökkenésnek, a többit az innovatív megoldások
biztosítják.
A Mazda2 biztonságáról a japán termékmenedzser úgy fogalmazott: ők a legjobb besorolásra számítanak. A kisautónál bevett méretcsökkentés egyébként nem lesz jellemző az új Mazdákra, viszont a grammstratégia igen, így mindegyik könnyebb lesz majd elődjénél.
Takarékos benzinesek
Az újra Japánban készülő kis Mazda első körben két benzinmotorral lesz elérhető, ötajtós változatban. Az 1,4-es dízel jövő tavasszal várható, ugyanekkor mutatják be a háromajtós változatot is.
Mivel a motorok kisebb terhet cipelnek, ezért takarékosabbak, jobban kímélik a környezetet, és nem utolsó sorban fürgébbek, mint a hasonló teljesítményű konkurenseik. Az 1,3-asból kétféle van, 75 és 86 lóerővel egyaránt
megrendelhető. Fogyasztásban 7 liter alatti értéket tudnak városban, vegyesben pedig 5,4 liter is elég nekik, feltéve hogy nem fogunk száguldozni velük. Márpedig erre kevés az esély.
Minket többször is elragadott a hév, miközben a 86 lóerős változattal kacskaringóztunk a Firenze környéki szerpentineken. A karosszéria olyan merev, a futómű pedig olyan stabil, hogy ehhez hasonlót csak kisautók sportváltozataiban éreztünk eddig. Nem dől, nem csúszik, csak kanyarodik ahogy a nagy könyvben meg van írva.
Persze a 86 lóerős motornál sokkal erősebbet is elbírna, az izmosabb 1,3-as mégsem tűnik igazán gyengének. Ha jól kiforgatjuk, megjön az ereje és viszonylag kellemes motorhang kíséretében meglepően dinamikusan autózhatunk.
Aki kevésbé sportos, az korábban elváltogatva finoman is képes lesz majd közlekedni. Apropó, a váltó is dicséretet érdemel. Határozottan, lötyögés nélkül kapcsolható, amivel jól illik a kisautó sportos karakteréhez. Az 1,5-ös benzinmotor érzésre csak kicsit erősebb az 1,3-asnál, viszont jóval csendesebb.
Ebben is elférni
Aki attól tart, hogy a méretcsökkentés és a sportos karakter a használhatóság rovására megy, azt meg tudom nyugtatni. Belül kifejezetten tágas a Mazda2, elöl 191 centis magassággal, tökéletesen elférni, úgy hogy mögötte egy alig kisebb utas is meghúzhatja magát.
A tágas belsőhöz még praktikus részletek is dukálnak. Ilyen az újságtartó a kesztyűtartó külső részén, a táskatartó a két ülés között, vagy az AUX-bemenet a váltó mögött. A csomagtér 250 literes, két emberre bőven elegendő. Ennek megfelelően a Mazda2 nem is a családosokat, hanem a gyerek nélküli párokat, a szingliket, vagy az idősebb házaspárokat célozza meg.
2,8 millió az alja
Nem lesz olcsóbb és nem lesz drágább sem a Mazda2 a konkurenseinél. Az 1,3-as alapára 2,85 millió forint, amit klímával és kicsit jobban felszerelve 3,1 millióért mérnek. Az erősebbik 1,3-as jól felszerelve 3,5 millió, míg az ennél is jobban felcicomázott 1,5-ösnek közel 4,2 millió az ára. A forgalmazó a nyílt nap után rendkívül bizakodó, 2008-ra 1200 darabos eladást remélnek. Ez a mostani változathoz képest 12 szeres növekedés lenne.
Mazda2 1,3 86LE | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 1349 |
Hengerek/szelepek | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 63(86)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 122/3500 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,9 |
Végsebesség (km/h) | 172 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 6,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,6 |
Vegyes (l/100 km) | 5,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 129 |