Zöld autó

Az üvegtető világosssá teszi az utasteret
Budapesten itt tankolható E85

Budapesten itt tankolható E85

Budapesten itt tankolható E85


Kaptam egy autót, ami ugyan hagyományos üzemelésű, mégsem benzin kell bele, hanem környezetbarát, növényi alapú üzemanyag. A világ egyes részének ez természetes, akár a demokrácia, amit mi még csak tanulunk.

A Ford C-Max Flexifuel képes hagyományos benzinnel is üzemelni, de az olyan, mint beülni Ferihegyen a repülőgép-múzeum egy járgányába és zümmögni. Az még nem repülés. A Flexifuel-járművek lényege, hogy az E85-ös bioüzemanyag táltossá teszi őket.

Azért jó, hogy az E85 és a 95-ös bármilyen keverékével elmegy a kocsi, mert kút az nemigen van még Magyarországon. Indításkor egy érzékelő pontosan észleli, mi van a tartályban és milyen arányban, és ahhoz igazodik a motor, tehát a benzint nyugodtan keverhetjük tetszőleges arányban a bioetanollal, mindegy mennyi van még a tankban. Jelenleg idehaza három E85-kút van: Budapesten, Bábolnán és Győrött. A pestinél az első hónap alatt 3500 liter E85 fogyott, úgyhogy nem hamvában holt ötlet ez.

Mi az az E85? Mi az a bioetanol?

A kék a zöldebb

A kék a zöldebb

A kék a zöldebb


Az E85 benzin és bioetanol keveréke, 15-85 százalékos arányban, nevét utóbbi számról kapta. Már a hagyományos benzinekbe is kevernek etanolt, de csak kis mennyiségben (4-5 %). Elvileg a normál motorok 20-22 százalékot is elviselnének, de akkor már a gyújtáson is módosítani kellene. A hagyományos autókba nem lehet E85-öst tankolni, szétmarná a csöveket, tehát hiába olcsóbb, ne nyúljunk a kúton utána.

A bioetanolt vagy magas cukortartalmú (pl. cukorrépa, cukornád) növényből gyártják, vagy kémiai-biológiai úton a növényben lévő anyagot alakítják cukorrá. A kukorica, búza, burgonya esetében a keményítőt alkalmazzák, de már gyártanak cellulóztartalmú növényekből (fa, fű) is ilyen hajtóanyagot. 

Régi-új modell

Nem látszik, hogy más mint a többi

Nem látszik, hogy más mint a többi

Nem látszik, hogy más mint a többi


A felhasználók, az autósok számára nagy előnyt jelent, hogy semmit nem kell az egészből érteni, a Ford C-Max Flexifuel tök ugyanolyan, mint a hagyományos változatok. A C-Max igazi családi autó akár öten is utazhatnak vele, az utastere tágas, kényelmes és a csomagtartója is igen nagy. A hátsó ülése variálható, ám ellentétben mondjuk a Volkswagen Tourannal, hétülésesként nem létezik. 

Ha valaki az autó kényelméről többet akarna megtudni, az megteheti korábbi tesztjeinkben itt meg itt és még itt is.

Aki átkattint a második oldalra, az megtudja jó-e zöldnek lenni, vagy parasztvakítás ez az egész.


Bár előnye, épp úgy hátránya is a bioetanolos C-Max-nak, hogy semmiben nem különbözik a hagyományos változatokhoz képest. Nincs felhajtás, pedig az emberek szerintem szeretnék megmutatni, hogy jó fejek, vigyáznak a környezetre. Itt viszont csak ők tudják mivel járnak és a környezetbarátságuk komoly pénzbe kerül majd.

És miért is jó a bioetanol?

Már csak C-Max, nem Focus C-Max

Már csak C-Max, nem Focus C-Max

Már csak C-Max, nem Focus C-Max


Bár ezt a Ford nem veri nagydobra, de az E85-tel érezhetően erősebb az 1,8-as motor. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem várt dinamizmussal hajthatunk, egy hagyományos 1,8-as nem megy így. Pörgős, lendületes a motor, ami igazán fürgévé teszi a „buszt”.

Viszont a bioetanolos járművek 30-40 százalékkal többet fogyasztanak hagyományos társaikhoz képest – de károsanyag-kibocsátásuk kedvezőbb. Ez a mi esetünk 12,5 litert jelentett, tökéletesen kihasználatlanul hagyva az autó teljesítményét.

Ennek megfelelően a jelenlegi 215 forintos E85 ár mellett 100 kilométer 2580 forintba kerül. Ugyanezen úton 2475 forintnyi 95-öst püfög el a kilenc litert fogyasztó normál változat visszafogott tempóval. Egy hagyományos 1,8-as C-Max Ghia  5 573 000 forintért megvehető, addig ugyanaz FFV motorral 5 643 000-be kerül. Marha sok pénzt nem spórolunk a bioetanollal, hiába kerül 210 forintba literje.

Környezetkímélő!

Vannak akik féltik az élelmiszer árakat

Vannak akik féltik az élelmiszer árakat

Vannak, akik féltik az élelmiszerárakat


Viszont örüljünk, mert itt van egy használható autó, amely jelentősen kevesebb káros anyagot bocsát ki. Ha csak bioetanollal járnék és évente 20 ezer kilométert autóznék 2,4 tonna szén-dioxiddal kevesebb károsítaná a környezetet.

Sőt ez a káros anyag már létezett egyszer, nem is én hoztam létre, mert a növények, amiből a benzin lett, növekedésükhöz használták fel a fotoszintéziskor. Akkor vagyok igazán rendes, ha olyan etanolt tankolok, ami már nem meglévő, hanem parlagon hevert területekre ültetett növényekből állítottak elő, mert az abból származó szén-dioxid és más gázok elvileg semleges hatásúak, mert visszaépülnek a következő évben felnövő növényekbe.


Műszaki adatok – Ford C-Max 1.8 FFV
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1798
Furat x löket (mm) 83 X 83,1
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 92(126)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 165/4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,8
Végsebesség (km/h) 193
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,6
Vegyes (l/100 km) 7,1
CO2 kibocsátás (g/km) 169
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4372/1825/1560
Tengelytáv (mm) 2640
Csomagtér (liter) 460
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1375/535
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 643 000
Konkurensek (forint) Ford C-Max 1,8i Ghia: 5 573 000
Ford C-Max 1.6 TDCI: 5 788 000
Honda FR-V 1.8i: 5 599 000
Tesztelt autó ára (forint) 5 963 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS+EBD, első-, oldalsó, és függönylégzsákok, távirányítású központizár, elektromos ablakok elöl és hátul, elektromos tükrök, központizár, esőérzékelős ablaktörlő, automata kílma, tempomat, fedélzeti számítógép, könnyűfém felnik.
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye:  .Tágas kényelmes autó, amely azoknak lehet igen vonzó, akik szeretnének környezettudatosan autózni. Ugyan többe kerül, mint a hagyományos változatok de legalább jó érzés, hogy kevésébé szennyezzük a környezetet.
Pontszám (max. 10)   8 pont

Az adatok benzin üzemmel értendőek!