Nem sokkal a külföldi bemutató után itthon is kipróbálhattuk a vadiúj, harmadik generációs Lagunát. Itthon, hazai
környezetben minden kicsit reálisabb, több a kátyú, kisebb a fényűzés. Kevesebb a dicséret és az optimista jóslat az autó körül, amit az ember hajlamos elhinni vagy tökéletesen elutasítani, ha túlságosan sokat tartózkodik gyári emberek társaságban. Gyakorlatilag egyfajta agymosás a hivatalos bemutató.
Ezúttal nem hagyatkoztunk kizárólag a saját megérzéseinkre, előítéleteinket és reményeinket szembeállítottuk két lehetséges autóvásárlóéval. Ők egészséges mértékben még hisznek marketingosztály agyszüleményeinek, de nem hagyják, hogy ez megzavarja saját ítélőképességüket. Egyikőjük sem veti meg a francia autókat, sőt egyikük jelenleg is egy Lagunával jár.
Hihetetlen: nem férünk el
Mielőtt elkanyarodtam újdonsült tesztelőinkhez, eltöltettem egy hétvégét az új Lagunával. Ahogy telt-múlt az idő,
csillapodtak a negatív tapasztalatok és kezdtem a pozitív dolgokat észrevenni is a Lagunában. Nem kell megijedni, ennyire nem rossz az autó, de a mi ismeretségünk az átlagosnál is rosszabbul indult. Aztán kezdtem megszeretni a könnyű vezethetőséget, kezdtünk összeszokni.
„Basszus, nem férek el benne” – kiáltottam fel, amikor először behuppantam a tipikusan francia, puha vezetőülésbe. Tesztautónk tetejét méretes tetőablakok díszítették, ennek normális esetben örülnünk kellene. Biztosan velem van a baj, hogy 191 centi magasra nőttem, de csak jó néhány perc után sikerült olyan üléshelyzetet találnom, ahol nem ért a fejem a plafonba. Talán ha az indokolatlanul magas üléshelyzetből engedtek volna néhány centit a mérnökök.
Hátul ennél is tragikusabb, egyszerűen nincs kompromisszumos megoldás. A tető megbocsáthatatlanul alacsonyan van, máshol ilyen fejteret 2+2 ülésesekben találunk. Ha 175 centinél magasabbra nőttek a családtagok, akkor mindenképpen hanyagoljuk az üvegtetőt. A pofás belsőt én ebben a formában kevésbé tudtam értékelni.
Felemás dízel
Az új Lagunában leszámoltak az 1,9-es dízelekkel, helyettük kétliteres és 1,5-ös motorokat applikálták a motortérbe. Nekünk a kétezres, 150 lóerős jutott, aminél vezettünk már jobbat és rosszabbat egyaránt. Mivel 1800-as fordulat alatt szinte semmi sem történik, hegynek felfelé igencsak küzdelmes vele elindulni. Később viszont kárpótol az ereje, amiből még autópályán is meríthetünk.
Dicséretes, hogy a néhány centis méretnövekedés nem ment a súly rovására, ennek oka a korábbinál drágább acélfajták használata. Ezzel 15 kilót sikerült megspórolni, ami nem sok, mégis hasznos a fogyasztás és a menetdinamika szempontjából.
Mit gondolnak a potenciális vásárlók? Kiderül a következő oldalon
Attila, aki Mégane-nal jár
Attila egy korábbi Mégane kormánya mögött vesztegeti utazással töltött perceit. Eddig viszonylag keveset kényszerült kényszerpihenőre, így bizakodó a minőségi javulást illetően. Megemlítettem neki, hogy a Renault az első háromban akar teljesíteni a Laguna megbízhatóságával, erre erősen vonogatni kezdte szemöldökét.
A többiek véleményével egybevágóan Attila szerint a design szebb élőben, mint azt korábban a fényképről gondolta. A lámpák ugyan merőben újak, de a forma nem tér el túlságosan a korábbitól, megmaradtak a jellegzetes Laguna-elemek. Mintha csak egy C5-ös Citroënnel párosították volna, amire elölről és hátulról is hasonlít.
Tetszett: A külsőnél mélyebb benyomást tett Attilára a belső, ahol a design és az anyagminőség is felülmúlta várakozásait. Kiemelte a csoportba rendezett klímavezérlő gombok elhelyezését, valamint a kissé lecsapott aljú kormányt, aminek különösen jó a fogása.
Jellemzően pozitív tapasztalatokkal zárta a vezetős részt is. „Renault mércével nagyon jó vezetni az új Lagunát, a kormányzás pontos, és végre ad visszajelzést az útról, nincs az a ” számítógépes játékkormány érzése.” „Kifejezetten
jó a hangszigetelés, alig hallani a motorhangot”.
Nem tetszett: Attila csak alulról közelíti a 180 centit, de neki is feltűnik a szűkös fejtér.”Nekem hiányoznak még az új praktikus ötletek is, pl. tárolók, de jó hogy a szuper kulcsnélküli rendszer és a nyaktámaszos fejtámla megmaradt. Elindulván együtt is beleestünk a turbólyukba, viszont utána már nem hallottam panaszt tőle.
Lagunából Lagunába
Csaba egy előző generációs Lagunát hajt évek óta cégautóként, igaz csak egy 1,8-asat. Törzsolvasóként már hallott tőlünk a minőségjavítási célkitűzésről, de a céges tapasztalatok alapján valahogy nem tud hinni benne. Ő maga is elszenvedett néhány bosszantó és drága hibát már, de kollégái nála is rosszabbul jártak. Olyannyira, hogy a következő flottavásárlásból ki is zárták a Renault-t. Mire végzünk, ezt kicsit sajnálja is, mert cégautóként szívesen
beleülne egy új Lagunába.
Tetszett: Az 1,8-as benzinmotor után nem zavaró a dízelben turbólyuk, a halom lóerő- és nyomatéktöbblet minőségi ugrást jelent. A kormányzás sokkal direktebb lett a korábbinál, a futómű feszesebb, de csak annyira, hogy az még élvezhető legyen a francia autókhoz szokottaknak is. Szerinte a belső kellemes és a külső is megszokható.
Nem tetszett: Csabának egy komoly gondja van, és az a helykínálat. Ő nem a fejtérre, hanem inkább a hátsó lábtérre panaszkodik, ami az ő Lagunájánál látványosan kisebb. Többször is beállítja az első ülést, átül egyikből a másikba, de az eredmény nem változik. A régi kombiban jó pár centivel nagyobb a tér térdtájékon, ezt nem lehet letagadni.
Konklúzió
Összességében felemás a kép az új Lagunáról. Vitathatatlan, hogy látszanak a pozitív változás jelei. Javult a futómű, a vezethetőség és kifejezetten előnyére változott a belső, ami minőséget sugároz. Ennek ellenére vannak apró, bosszantó hibák. Lehetne tágasabb és a korábbi dízelmotor közül is volt olyan, amelyik jobban elnyerte tetszésünket. Árak tekintetében viszont nincs elszállva az új Laguna, ez még egy jó pont.
Műszaki adatok – Renaul Laguna 2.0 dCi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1995 |
Furat x löket (mm) | 84 X 90 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110(150)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 340/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,5 |
Végsebesség (km/h) | 210 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,1 |
Vegyes (l/100 km) | 6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 158 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4695/1811/2060 |
Tengelytáv (mm) | 2756 |
Csomagtér (liter) | 508 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1480/433 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 66 |
Gumiméret | 215/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | Privilege: 7 390 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Mondeo 2.0 TDCi: 7 268 000 VW Passat 2.0 TDI (140LE): 7 167 800 Toyota Avensis 2.2 D-4D Sol Plus GPS: 7 155 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, 6 légzsák, kártyás ajtónyitás, bi-xenon, bluetooth kihangosító, kétzónás klíma |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Pozitív változást mutat az új Laguna, mégsem tűnik egy teljesen új autónak. Viszonylag szűk a beltér. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |