Nagyon akartam, mert már a bemutatóról szóló anyag is felkeltette az érdeklődésemet. Senki nem tukmálta rám, egyszerűen kíváncsi voltam arra a Fiat szedánra, ami végre nem néz ki rosszul. Ritka az ilyen. Igaz, az Albea mellett más, kisautókból épített szedánok sem nyújtanak túl sok esztétikai élményt. A forma a Thalia esetében sem jött be, nem véletlenül kapnak rendre gúnyneveket: Talicska, Albéna.
A méret a lényeg
Ha egy picit elgondolkodunk azon, hogy vajon mi kell a megnyerő külsőhöz, hamar rájöhetünk. Az előbb említett béna lépcsőshátúaknál a Fiat Linea méretben eggyel feljebb lépett, ahol is olyan konkurenseket találni, mint az Astra, a Focus, a Mazda3 limuzin. Ezek közül már egyikre sem mondanám, hogy külsőre aránytalanok és unalmasak lennének. Magyarul, hacsak nem valami fakezű szerencsétlen tervezi az autót, ebben a kategóriában az autó sikerre van ítélve. Már csak az árversenyben kell okosan sakkozni és tényleg tuti lesz minden. Engem meggyőztek a plakáton látottak.
Aztán beleültem és megfordult a világ
Vonal
A probléma ugyanis az, hogy a kasztni alatt továbbra is ott az a langyos futómű és alul elképesztően gyenge a motorja, ami miatt az első élő találkozásunk után elfogyott a lelkesedésem. Ez az 1,3-as dízelmotor a 90 lóerővel csak elsőre hangzik jónak.
Gondolhatnánk, hogy a 90 lóval majd úgy széttépjük Budapest aszfaltjait, hogy kezdhetik gyűjteni a pénzt a teljes felújításhoz. Sajnos azonban a kevés köbcentihez párosított viszonylag nagy teljesítménynek ára van. Ezt az árat fordulatszámban mérik, amit jó 3000 fölött tartanunk, hogy a felváltásokkor nehogy 2000 alá essünk, mert akkor hosszú-hosszú másodpercekig nem fog újra felpörögni a motor.
Szegény leendő Linea tulajok belépnek a szalonba, meglátják a szép felnivel megáldott, tágas, kedvező árú autót, ami még kényelmes is és úgy megszédülnek, hogy elfelejtik kipróbálni a gépet vásárlás előtt. Vagy kipróbálják és a futómű meg a komfort eladja az autót, így nem veszik észre, hogy a tövig nyomott gázpedál ellenére vagy 15 másodpercig nem pörög fel a motor. Na jó, tényleg túloztam, de ez nem turbólyuk, hanem turbószakadék.
Részletek és néhány dicséret odaát
Jó, jó. Hamar hozzá lehet szokni ahhoz a vezetési stílushoz, amivel a turbólyuk okozta traumát át lehet hidalni, de ez idegen a normális családi autózástól. Ne mondja nekem senki, hogy normális dolog húzatni egy dízelt, 3-4 ezer körül pörgetni. Persze az is lehet, hogy valaki nem akarja kihasználni azt a tartományt, ahol az autó egyébként elég jól megy. Ők a rendkívül kedvező átlagfogyasztással lesznek megjutalmazva.
Eltűnik a kilincs
Az idő természetesen megszépíti az együtt töltött napokat, de még most is eszembe jutnak nagyon zavaró dolgok. Tisztán emlékszem például az első alkalomra. A kilincs gyönyörűen belesimul az ajtóba, de becsípte a kezem, amit később még két emberrel játszott el, szóval nem én vagyok a béna.
Beülök. Puha az ülés, kényelmes. Ez remek hír. A kormányon van két púp 10 óra 10-nél, ezzel is segítve a 9 óra 15-ös kormánytartást. Én ezt inkább úgy látom, nevelő szándékkal megmutatják, hogy igazából hol kell fogni a kormányt, mert kényelmesebb nem lett tőle a vezetés.
Viszont…
Van hely a rakodásra
…tényleg szép a belső tér, elegáns a kárpit, az egész nagyon tágas, igényes. És ez már bőven elég ahhoz, hogy egy család szeretni tudja.
Összességében
Az 1,3-as Multijet, Emotion felszereltségű Linea alapára 4 millió plusz 90 ezer forint, amiért egy jól felszerelt, takarékos autót kapunk. A benzines alapára 3 millió forint alatt van ugyan, de abban az ABS-en és az alap elektromos cuccokon kívül gyakorlatilag semmilyen említendő szériaextra nincs és a fogyasztása is bő két literrel magasabb a dízelénél.