Léteznek olyan tárgyak, amelyek egyszerre több korosztályból, nemtől függetlenül rengeteg szimpatizánssal bírnak.
Mint a rántott hús sült krumplival. Ilyen a BMW X5-ös is. Egy benga nagy terepjáró, városi használatra, amelyik erőt sugároz, tiszteletet parancsol, vagy épp félelmet kelt. Gyakorlatilag egyetlen racionális érv sem hozható fel mellette, de ha valami lenyűgözi az embert, akkor magasról tesz az ilyesmire.
Inggel nyakkendővel lehet elegáns, farmerrel, kardigánnal lehet sportos, bőrdzsekivel és kopasz fejjel lehet rémisztő. Az X5-ös uniszex, ugyanúgy jól áll a nagymamáknak, mint a fiatal lányoknak. Gyors és biztonságos. Lehet vele sportosan menni, és lehet borzasztóan kényelmesen. Ezer arca van a szörnynek – mondhatnák az ellenzői, tegyük hozzá, jogosan.
Az X5-ös feleslegesen hatalmas, zabálja a benzint, ontja a káros anyagot, és gyűri az aszfaltot. Mégis szeretik, bálványozzák. Egy igazi státuszszimbólum, amire nem vonatkoznak a hétköznapi szabályok. Kár, hogy sokszor a vezetői is ezt gondolják magukról.
V8 – a hang
Egy ilyen méretű autót reálisan nézve kizárólag dízelmotorral lenne szabad árulni. Már tudjuk, hogy ez nem erről szól, úgyhogy van két benzines is. Nem rossz a háromliteres, de ide mégiscsak egy V8-as dukál. 355 lóerővel és 475 newtonméteres nyomatékkal az X5-ös tudja azt, amit elvárunk tőle. 6,5 másodperc alatt gyorsul százra, megfutja a 240-et, és ha odalépünk neki, húz mint egy igásló. Mindezeket kisebb kompromisszumok árán persze.
Minden egyes gázpedálérintés érezhető mértékben csökkenti a világ kőolajkészleteit, és egy halom CO2-t bocsát ki, figyelmen kívül hagyva minden, mostanság divatos kezdeményezést a légkör és az emberiség védelmének érdekében. A 2008-ra átlagosan teljesítendő 140g/km-es szén-dioxid-szintnek, több mint a duplája ömlik a levegőbe két vastag csövön keresztül.
A 85 literes üzemanyagtartály szintjelzője nem sokáig tanyázik egy adott nívón, folyamatosan esik, mint anno a részvények értéke a „fekete kedden”. Akármit teszünk, nem tudunk a fogyasztás ellen fellépni. Egy szemléletváltás,
közlekedési kultúránk teljes újragondolása is kevés ahhoz, hogy elfogadható mértékűre csökkentsük a városi fogyasztást.
A megadott 17,5 litert kizárólag éjszaka tudjuk reprodukálni, jó esetben ennél legalább 5 literrel több fogy, reálisan viszont érdemes 10-15 litert rászámolni. Félre kellett tennünk minden eddigi, a fogyasztással összefüggő elgondolásunkat. Ha erre képtelenek vagyunk, vagy kevesebbet keresünk havi 1 milliónál, akkor az X5-össel csak felvágásból járunk.
A V8-asnak egyetlen, hátrányok nélküli pozitív tulajdonsága van a dízellel szemben. A hangja. Kiskorunkból legtöbben elraktároztunk egy hangmintát valahol mélyen az agytekervényeink között. Egy amerikai V8-asét. Ehhez képest a mostani nyolchengeresek legtöbbje erőtlennek tűnik, mintha letekertük volna a rádión a basszust mínuszba.
A 4,8-asé más. A kormány mögött ülve azért taposunk padlógázt, hogy halljuk a hirtelen előtörő morajlást, azért hogy örömet szerezzünk magunknak, és a közeli buszmegállóban várakozó fiataloknak. Etalon V8-as hang is lehetne. Ráadásként a motor olyan könnyedséggel veszi és ejti a fordulatot, mintha csak egy japán négyhengeres lenne. Több liter üzemanyagot elégettünk álló helyzetben való túráztatással.
Kell a 20 colos
Egy X5-ösre kell a nagy kerék. Mert szép, mert dögös, és mert elvárja az, aki ekkora autót vesz. Ehhez igazodván tesztautónknak akkora volt, hogy ijesztgetni tudtunk volna vele. 20 colos átmérő, hátul úthengerszerű, 315 milliméter széles abroncsokkal.
A baj az, hogy ekkorát legalább kívánt a szemünk. Nagy, de ízléses. Sőt ha kicsit tovább nézegettük, feltűnt, hogy átmérőben még nagyobb is elférne. Nem jelenthet gondot, hogy ezen négy kerék áráért máshol már egy komplett autót adnak. Megalománia felsőfokon, mégis szeretjük.
Kézre áll
Az X5-öst belülről még a külsejénél is jobban eltalálták. A tipikus BMW-belsődesign ide sokkal jobban illik, mint mondjuk a hetesbe. Az új váltókar formája szép és nagyon kézre áll. Váltogattunk is vele bőszen, reménykedve, hogy így lejjebb tudjuk szorítani a harckocsimértékű fogyasztást.
Ahhoz képest, hogy milyen baromi nagy, nincs luxusautónyi hely a hátsó ülés előtt, de kényelmi elvárásainkat bőven teljesíti. Van ülésfűtés, és négyzónás légkondit is lehet bőszen tekergetni.
Valamit valamiért
Az X5-ös egy nagy halom pozitív tulajdonság összegyúrva, enyhén keserű szájízzel. Nem a 20 milliós alapárra gondolok, ennél mindannyian többre tippeltünk valamivel. Inkább az óriási kerekekre, a versenyautósan pörgő motorra és a dömpernyi külsőre.
Könnyen átlátható, hogy ilyen széles abroncsokkal nem jó igazán terepre menni. Önmagában a 2,2 tonnás súly sem ideális a dagonyázáshoz, de a háttámlányi futófelület sem ideális igazán. Cserébe száraz útfelületen kapunk olyan mértékű tapadást, amit biztosan nem néznénk ki belőle.
A futómű is a gyors haladást támogatja a terepezéssel szemben, de kicsivel jobban igényelné a normális útviszonyokat, mint azt egy terepjárótól elvárnánk. A keresztirányú bordákon bizony érezni az óriási kerekek súlyát, a hosszirányúakon pedig nem árt, ha két kézzel fogjuk a kormányt. Ott egyenesben tartani nem kis mutatvány.
Hasonlóan problémás lehet egy-egy parkolás. Hiába a kamera, helyet találni és oda beparkolni sem egyszerű egy ekkora monstrummal. Még szerencse, hogy a szabályos parkolás nem is divat ebben a kategóriában.
Műszaki adatok – BMW X5 4,8i | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 4799 |
Furat x löket (mm) | 93,0 X 88,3 |
Hengerek / szelepek száma | V8/32 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 261(355)/6300 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 475/3400-38000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,5 |
Végsebesség (km/h) | 240 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 16,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 9,2 |
Vegyes (l/100 km) | 12,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 286 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4854/1933/1776 |
Tengelytáv (mm) | 2933 |
Csomagtér (liter) | 620-1750 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 2180/680 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 85 |
Gumiméret | 255/55 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 20 568 000 |
Konkurensek (forint) | Mercedes ML500: 19 950 000 Range Rover Sport 4,2 V8 S/C: 24 677 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | – |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | 2 zónás automatikus klíma, tempomat, adaptív kanyarvilágítás, ESP, vezető- és utasoldali légzsák, fejlégzsák, oldallégzsák, szintszabályozás a hátsó tengelyen |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Növeli az önbizalmat |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |