Új szelek fújnak a Citroën háza táján. Erre Hajdú Nóra, a francia márka kommunikációs vezetője hívta fel a figyelmemet, ha magamtól nem vettem volna észre. Az új C5-öst szemtől-szemben látva, azonnal átjött, amit a marketing és a kommunikációs gépezet megpróbált levetíteni: az új C5-ös gyökeresen más.
Az előd tetszési indexe megosztotta a társadalmat: volt akinek tetszett a kombi, volt akinek az sem. Volt akinek tetszett modellfrissítés után, volt akinek akkor sem. De olyan nem volt, aki fenntartás nélkül bírta volna a régi C5-öst. Már ami a külsőt illeti. Főleg azok szavaztak mellette, akik a kényelem mellett semmi egyéb kiemelkedőre nem vágytak. A C5 nagy testével nem egyszerűen unalmasnak hatott, hanem tohonyának. Valamit a modellfrissítés enyhített rajta, de a C5 így is csak hatalmas kedvezményekkel ment el.
Némó nyomában |
Nem szóltak róla, de a C5-ös leleplezése előtt bemutatták a Citroën új kishaszonjárművét, a Nemót. Nem tud menni a víz alatt, semmi köze Verne Gyulához, a névadásnál az animációs film játszotta a főszerepet. A névadók szerint a Nemo pont olyan aranyos, mint a pár éve bemutatott Disney-Pixar produkció azonos nevű főszereplője. Hogy ez egy kishaszonjárműnél miért fontos, az számomra rejtély.
Mindenesetre a Nemo tényleg ügyes és tágas, ideális városi áruszállításra. Mindössze 3,86 méter hosszú, és 10 méter körül van a fordulóköre. Maximum 2,5 köbméterrel és 610 kilogrammal lehet megterhelni. A Nemo legügyesebb megoldása a síkba hajtogatható első utasülés, ami a másfél méter hosszú rakteret közel 1 méterrel megnyújtja fél autó szélességben. Hátul kétszárnyas ajtó, oldalt egy-egy tolóajtó segíti a rakodást. Az új kishaszonjármű takarékos és környezetbarát is egyben, mivel csak egy 1,4-es benzines (75 LE) és egy hasonló méretű dízel választható (68LE) hozzá. Utóbbi beéri 4,5 literrel gázolajjal is 100 kilométeren, sőt lesz majd hozzá robotizált kézi váltó is. |
Erre az új
Ég és Föld! Az új C5-ös attraktív, sportos megjelenésű autó, hiányzik belőle minden franciás puhaság és tutyimutyiság. Döbbenetesen vonzó, ámulatba ejtő. Olyan audis lett, nemde? Gyökeresen átalakult a formavilág, feszes, kisportolt testalak köszön vissza. Első ránézésre átjön az igen, akarom érzés!
Ez a járgány a népszerű német és japán konkurensekkel is versenyképes, már ami a formát illeti. A többiről egyelőre nehezen tudok nyilatkozni, mivel az autón még éppen hogy csak megszáradt a festék. Egyelőre csak nézegetni, tapogatni volt szabad, kipróbálni valamikor a jövő év elején lesz lehetőségünk.
Szebb, nagyobb
Hiába tűnik kisebbnek az új C5-ös, mégis nagyobb az elődjénél. 4 centivel megnyúlt, de a tengelytáv ennél is nagyobb mértékben növekedett, pontosan 6,5 centiméterrel. Ezen méretekkel a konkurenciából csak az új Mondeo tud versenyezni, a többiek mind alul maradnak.
Lapozzon, ott jön a kombi, ami még a limuzinnál is jobban sikerült
Az új C5-ösből elhoztak egy kombit is mutatóba, ami még a négyajtósnál is jobban néz ki. Sőt talán az összes konkurensnél is. Talán az elegáns és sportos Audi A6 kombira hasonlít leginkább, ami nagy erény.
A Citroën új középkategóriása a hosszítás ellenére alacsonyabb legtöbb konkurensénél, ettől dinamikusabb, ettől olyan sportos a karaktere. Lelki szemeimmel már el is képzeltem, ahogyan egy huppanónál kitöröm a nyakam a hátsó sorban, de szerencsére ez nem lesz így.
Hátul 190 centiméteres magassággal is elférni, nem ért a hajam a tetőkárpithoz. Igaz nem volt benne hátul üvegtető, ami a Laguna helykínálatát is elrontotta. Ha már itt üldögéltem, a lábteret is megméricskéltem, miután elöl gondosan magamra állítottam a vezetőülést. Még így is volt néhány centiméter a térdem előtt, így ezt a próbát is kiállta.
Szerencsére a belső is előnyére változott, érezni rajta a minőségjavulást, amit a sajtótájékoztatón annyira sulykoltak. Nemcsak hogy jobb az anyagok minősége, de valószínűleg azoknak is tetszeni fog, akik eddig ásítozni kezdtek, ha egy ilyen méretű Citroënben csücsültek. Itt is látszik a fiatalítás, kifejezetten tetszett, amit láttam. Van benne egy kis német precizitás, egy kis japán high tech, de nem veszett ki a francia elegancia sem.
A kényelmi és biztonsági rendszerek hiányától eddig sem szenvedett a márka, de most ezt muszáj volt megfejelni még egy-két dologgal. Ilyen a felárért rendelhető masszírozós vezetőülés, vagy a parkolóhely hosszát felmérő rendszer.
Egyelőre nem tudjuk megerősíteni, de az új C5-ösben állítólag sokat javult az akusztikai komfort is. Több az ajtón a gumitömítés, rendelhető rétegelt oldalüveg, erősebb a tetőburkolat, és több zajelnyelőt építettek be a korábbinál.
Választható futómű, és egy rakás motor
A vásárlókör szélesítéséhez jó húzás lehet, hogy a C5-öst kétféle futóművel fogják kínálni. Annak, aki a franciásan kényelmes ringatózást kedveli, marad a Hidraktív 3 Plus néven futó hidropneumatikus felfüggesztés, ami a kapcsolható sportmód ellenére a puhábbik választás.
Aki inkább a keményebb németes felfüggesztésre esküszik, mostantól annak is van választása. Az új C5-öst hagyományos felfüggesztéssel is lehet majd választani, ami feszesebb, és pontosabb visszajelzést ad majd a vezetőnek.
Nem lesz hiány a motorok terén sem, három benzines és négy dízel lesz a palettán. A legkisebb benzines 1,8-as, 110 lóerős lesz , a legerősebb pedig 3 literes, 215 lóval. A dízeleknél a 110 lovas 1,6-os nyitja majd a sort, és a 200 lóerő feletti V6-os HDI zárja.
Árakkal, részletesebb műszaki információkkal jövőre szolgálhatunk csak, Magyarországra várhatóan kora tavasszal érkezik majd az új C5-ös.