Rokonság a Kia Cee’ddel

Kulturáltak a műanyagok az i30-ban
Van egy kis BMW-s stichje

Van egy kis BMW-s stichje

Van egy kis BMW-s stichje


Amikor ma valaki a Hyundai i30-ról szólásra emelkedik, első három mondatában szerepelni fog a Kia Cee’d. Ez biztosan jó a Kiának, mert egy konkurenséről mindig úgy ír a sajtó, hogy közben a Cee’d neve is forog, de vajon jó-e a Hyundainak, amely márka másodikként könnyen belecsúszik az epigon szerepébe?

Hálátlan feladat kilépni egy nagyon jól fogadott modell árnyékából. A designerek megtették a magukét, az i30 egyedül oldalról emlékeztet erősen testvérére. Szemből és hátulról is teljesen önálló, ami nem azt jelenti, hogy egyedi: a hátulját megkínálták egy adag 1-es BMW-vel. Mivel nem divatmajom, a formája kitarthat jó pár évig, biztosan nem riasztja el a minél jobb ár/érték arányú kocsit keresőket.

Olcsóságról szó sincs

Egy liftet bonyolultabb kezelni

Egy liftet bonyolultabb kezelni

Egy liftet bonyolultabb kezelni


Ők a célcsoport, mert a Hyundai hiába csinál pont olyan jó autót, mint a kategória élvonala, egy Astra, egy 308 vagy egy Focus árában nem vennék meg az i30-at. Az i30 kedvező alapárait nem érezni a minőségen.

Látszik, hogy a Hyundai ki akar törni az olcsó márka szerepéből, ebben a kategóriában igényesek a felületek, barátságosak az anyagok: rászánták a pénzt és a fáradságot a minőségi benyomás megteremtésére. A sok rakodóhellyel és az első kartámasz alatti iPod- meg USB-csatlakozókkal is megszeretteti magát, de annak is örültünk, hogy egy liftet bonyolultabb használni, mint az i30-ban eligazodni.

Mihelyst négy-öt utas jut egy kompakt autóra, a kulturált belsőnél többet számít a helykínálat. Az i30 esetében nem büntetés hátra beszállni, nagyon ügyes térkihasználású autó, két zsiráf is elül egymás mögött.

Jó ez, ha nem sajnáljuk

Jó vétel, de nem ezzel a motorral

Jó vétel, de nem ezzel a motorral

Jó vétel, de nem ezzel a motorral


Aki legtöbbször városban jár, annak elég az alapmotor. Ha nem húzatjuk, pont olyan keveset tud, mint az 1,4-es kompakt autók általában. A 109 lóerős teljesítmény látványosan jobb érték a konkurenseknél, de aki ezzel élni is akar, az vinnyogtassa rendesen a négy hengert!

A szép finoman járó motorral kis fordulaton csak erősen pianóban lehet haladni, meredek utcákban elindulva alaposan be kell segíteni neki a kuplunggal.

Budapestet elhagyva attól függően tetszett vagy nem tetszett a motor, hogy hányunkat cipelt. Telerámolt autóhoz kevés, amin kár meglepődni, de ha ketten maradunk, méretéhez képest meglepően dinamikus tud lenni.


Fogy a benzin rendesen

A fordulatszámra hangolt motort igyekszik megtámogatni a váltó, de öt rövid áttétel rossz választás. Ha 140-nél 4200-at forog a motor, akkor az szinte biztos, hogy kellemetlenül zajos lesz. Ezúttal is az. Egy hatfokozatú váltót megtervezni és gyártani is többe kerül, de egyrészt a Civic 1,4 és a Bravo 1,4 is tudja ezt, másrészt a fogyasztást is biztosan mérsékelné.

Kár a 9 literes fogyasztásért

Kár a 9 literes fogyasztásért

Kár a 9 literes fogyasztásért


Négyen mentünk az i30-ban a szezonzáró balatoni vitorlázásra, a hard core időjárás miatt sok csomaggal. De az egyenletes 140-nel autópályán beszippantott 9,1 literen csúnyán nem látszik, hogy a motor egy korszerű, igényes darab. Városban sem a 10,3 litert vártuk volna a tesztautótól.

A tartós monszunidőszak után muszáj megdicsérni a szépen takarító ablaktörlőket. A két törlés közötti idő a majdnem folyamatostól a ritkásig csavargatható, ami nekem ezerszer többet ér az esőérzékelőnél, leszámítva a szélvédőt hirtelen beterítő víztámadásokat.

Kényelem, kényelem, kényelem

Leghátul van a vezetőülés, mégis sok a hely

Leghátul van a vezetőülés, mégis sok a hely

Leghátul van a vezetőülés, mégis sok a hely


Amennyiben a tesztautóval nap mint nap a saját családomat fuvaroznám, biztosan belefeccölnék 100-130 ezret valami jobb gumiba a gyárban adottnál. A Kumho Solus nem egy esőmenő.

Tesztünkön egyértelművé vált az, amit az i30 és a Cee’d legfőbb különbségének mondhatunk. A két, műszakilag szinte azonos autó közül a Hyundai kapta a szerencsésebben hangolt felfüggesztést.

Az i30-ast is jó vezetni, de a kényelmetlenül rázkódó Kiával szemben jól viseli az úthibákat. Itt nincs az az érzése egy hétköznapi autósnak, hogy az autó betyár jó, de ki a fene akarta, hogy ennyire rázzon a síneken keresztülhajtva? A kényelem a zajos motor ellenére igazán jó, eltaláltak az ülések, a vezetőnek még állítható deréktámasz is jut.

Dízelt vegyenek! Dízel van eladó!

Inkább dízelt vennénk belőle

Inkább dízelt vennénk belőle

Inkább dízelt vennénk belőle


Nálunk az 1,4-es motor nem az alapkivitelben, hanem a mindenféle extrát tartalmazó Comfort-felszreltséggel járt, 3 813 000 forintos áron.

Ez teljesen értékarányos, de érdemes tudni, hogy az i30 Classic a 90 lóerős 1,6-os dízelmotorral 3,9 millió forintból elvihető.

Ebben a felállásban nem kérdés, hogy inkább a gyengébb felszereltségű, de sokkal erősebb és takarékosabb dízel i30-ra fizetnénk a részleteket. A Kia Cee’det meg hagyjuk békén egy kicsit. A kompakt Hyundai ugyanolyan nagy dobás.


Műszaki adatok – Hyundai i30 1,4 Comfort
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1396
Furat x löket (mm) 77,0 X 74,99
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 80(109)/6200
Max. nyomaték (Nm/ford.) 137/5000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,7
Végsebesség (km/h) 187
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,2
Vegyes (l/100 km) 6,1
CO2 kibocsátás (g/km) 145
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4245/1775/1480
Tengelytáv (mm) 2650
Csomagtér (liter) 340-1250
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1193-1283/437-527
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 53
Gumiméret 195/65 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 813 000
Konkurensek (forint) Chevrolet Lacetti 1,4 Elite, 3 615 000
Kia Cee’d 1,4 EX Limited, 3 900 000
Opel Astra 1,4 Cosmo, 4 324 000
Peugeot 308 1,4 VTi Premium, 4 209 000
Renault Mégane 1,4 Expression, 3 960 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, első, oldalsó és függönylégzsák, aktív első fejtámla, ködlámpa elöl, elektromosan állítható, fűtött külső tükrök, automatikus légkondicionáló, elektromos ablakemelő elöl-hátul, távirányító központi zár, fedélzeti számítógép, kormányról vezérelhető MP3-lejtászós CD-s rádió aux-kimenettel, USB- és iPod-csatlakozóval, hat hangszóróval
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Aki az i30 mellett dönt, az egy kiváló ár/érték arányú, sokat tudó autót vihet haza. A legkisebb motorral túl sok a lemondás a magas fogyasztáshoz képest, de csak városba elég az 1,4-es
Pontszám (max. 10) 7,5 pont