A Frankfurti Autószalonon lépni nem lehetett úgy, hogy ne ütközzön az ember elképesztően keveset fogyasztó, vagy legalábbis azt ígérő autókba.

Fütty-fütty
Kék mozgás

Kék mozgás

Kék mozgás


Hirtelen fontos lett takarékos, de még inkább megkülönböztethetően keveset fogyasztó autót gyártani. Értsd: nem elég, ha keveset fogyaszt, el is kell tudni adni. Van Eco programja az Opelnek, szintén Eco néven gyárt takarékos és tiszta dízeleket a Renault, kevésbé környezetszennyező dízelmotorokkal kísérletezik a Mercedes, és hatékonyan osztja be kőkemény teljesítményét a BMW.

A Volkswagen pedig BlueMotion dízelprogramot hirdetett, éljen a kék mozgás! BlueMotion-ből lesz Golf, van Polo és persze Passat is, amit vezettünk. Azért kék, mert a víz és a levegő, a legfontosabb környezeti elemeink színe a kék. És a Volkswagené is. A Motion pedig az előre mutató gondolkodást, cselekvést jelzi.

A BlueMotion-széria a hagyományos technikából indul ki, nem szív elektromos áramot, nem pufog ki vizet, egyszerű gázolajjal megy – de odafigyeltek, hogy kevesebb gázolaj kelljen, ami elégve kevesebb káros anyagot eredményez, ergo kevésbé szennyezi levegőt, jobban hagy élni.

Anno a Passat

Nem új, csak más

Nem új, csak más

Nem új, csak más


Anno a Passat meglepett. Negatívan, mert a kategória vezérétől valahogy azt vártam, csesszen oda mindenkinek, verje le az utolsó kétkedőket is, ne legyen kétség, a Passat az úr a házban. Ehhez képest a forma nem lett valami ütős, a technikai vívmányok elmaradtak, nem sikerült áttérni a közös nyomócsöves dízelre, nem hozott iszonyatos erős benzinmotorokat, és még a beltéri műanyagokat is olcsóbbra cserélték.

Szóval nem tetszett, írtuk mi is, meg írták a német lapok. Aztán eltelt két év, és tessék, a Passat bebizonyította, még mindig terem neki babér. A forradalom tüze még most sem perzseli le apró szőrszálaimat, de egy hét a Passatban annyit jelent… Nem jelent semmit. Elképesztően jó vele utazni, járni, kelni, megjelenni. Akár ha a leggyengébb dízel is. A műanyagok most sem tetszenek, a szellőzőrács ki is lógott fix tokjából, de az ülés kényelmes, az utastér tágas, a benti körítés megteszi a hatását.

Mitől BlueMotion?

Változott az áttételezés

Változott az áttételezés

Változott az áttételezés


Egyszerű eszköztárral készített jól hangzóan keveset fogyasztó dízeleket a Volkswagen. Alacsonyabb alapjárattal, kedvezőbb légellenállással, csökkentett gördülési ellenállású gumikkal (bennük megemelt légnyomással), és hosszabb váltóáttételekkel lett takarékosabb a Passat. Vagyis csupa mérnöki tényező, amihez nem kellett a világot megváltani, alternatív üzemanyagot feltalálni. Egyszerűen el kellett gondolkodni, mivel csökkenthető tovább az autó fogyasztása, ha most éppen nem a maximális teljesítmény a cél. És nem mellesleg a Passat BlueMotion részecskeszűrőt is kapott, hogy a kisebb a fogyasztás mellett a koromrészecskék se távozzanak a kipufogóból.


Aztán hogy megy?

Nem megy rosszul. Nem is értem, minek akar 170 lóerőt egy Passatba valaki, a 105 untig elég, ha kimondva nem is tűnik soknak. Vezettük autópályán, használtuk városban. Mentünk vele gyorsan, haladtunk komótosan. Ezzel a dízellel így is, úgy is jó volt.

Keveseknek mond sokat, pedig fontos adat: 140-nél 2500 körül jár a fordulatszámmérő a legmagasabb, ötödik fokozatban. A marketing ereje mostanra belénk sulykolta, minél több a sebességfokozat, az csak jobb lehet. Napokkal a Passat után vezettem egy Tourant, pont ugyanezzel a motorral, csakhogy hatfokozatú váltóval. Ez az autó 140-nél 3000-et forgott hatodikban. Micsoda különbség. Nem véletlen, hogy a Passat majd’ egy literrel fogyasztott kevesebbet.

Mennyi az annyi?

Segít váltani

Segít váltani

Segít váltani


Hogy pontosan mennyi az annyi? 6,4 liter. Közel 800 kilométert mentem, ebből 400-500 volt autópálya, a többire városi kilométer jutott. Hasonló körülmények között BMW 120d tartós tesztautónk rendre 6,7 litert fogyaszt, ami alig több, 163 lóereje viszont annál inkább. Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy ez a BMW különösen takarékos, fogyasztásmérő tesztünkben az elviekben gazdaságosabb 118d-t is lekörözte. A Passat BlueMotion-nek nincs miért szégyenkeznie. A gyári 5,1 literes fogyasztásnak ugyan a közelében sem jártunk, viszont a körülmények sem voltak olyanok, mint amit a gyári mérnökök képesek produkálni a 15 perces fogyasztásmérésen.

Passat BlueMotion: kéne?

Nem köp

Nem köp

Nem köp


Igen, kéne. Egész jól felszerelt, keveset fogyaszt. Ha kéne cégautó, kéne a Passat.


Műszaki adatok – VW Passat Bluemotion
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1896
Furat x löket (mm) 79,5×95,5
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 77(105)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 250/1900
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,1
Végsebesség (km/h) 193
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,2
Vegyes (l/100 km) 5,1
CO2 kibocsátás (g/km) 136
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4765/1820/1472
Tengelytáv (mm) 2709
Csomagtér (liter) 565
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1422/608
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 6.507.400