A Frankfurti Autószalonon lépni nem lehetett úgy, hogy ne ütközzön az ember elképesztően keveset fogyasztó, vagy legalábbis azt ígérő autókba.
Hirtelen fontos lett takarékos, de még inkább megkülönböztethetően keveset fogyasztó autót gyártani. Értsd: nem elég, ha keveset fogyaszt, el is kell tudni adni. Van Eco programja az Opelnek, szintén Eco néven gyárt takarékos és tiszta dízeleket a Renault, kevésbé környezetszennyező dízelmotorokkal kísérletezik a Mercedes, és hatékonyan osztja be kőkemény teljesítményét a BMW.
A Volkswagen pedig BlueMotion dízelprogramot hirdetett, éljen a kék mozgás! BlueMotion-ből lesz Golf, van Polo és persze Passat is, amit vezettünk. Azért kék, mert a víz és a levegő, a legfontosabb környezeti elemeink színe a kék. És a Volkswagené is. A Motion pedig az előre mutató gondolkodást, cselekvést jelzi.
A BlueMotion-széria a hagyományos technikából indul ki, nem szív elektromos áramot, nem pufog ki vizet, egyszerű gázolajjal megy – de odafigyeltek, hogy kevesebb gázolaj kelljen, ami elégve kevesebb káros anyagot eredményez, ergo kevésbé szennyezi levegőt, jobban hagy élni.
Anno a Passat
Anno a Passat meglepett. Negatívan, mert a kategória vezérétől valahogy azt vártam, csesszen oda mindenkinek, verje le az utolsó kétkedőket is, ne legyen kétség, a Passat az úr a házban. Ehhez képest a forma nem lett valami ütős, a technikai vívmányok elmaradtak, nem sikerült áttérni a közös nyomócsöves dízelre, nem hozott iszonyatos erős benzinmotorokat, és még a beltéri műanyagokat is olcsóbbra cserélték.
Szóval nem tetszett, írtuk mi is, meg írták a német lapok. Aztán eltelt két év, és tessék, a Passat bebizonyította, még mindig terem neki babér. A forradalom tüze még most sem perzseli le apró szőrszálaimat, de egy hét a Passatban annyit jelent… Nem jelent semmit. Elképesztően jó vele utazni, járni, kelni, megjelenni. Akár ha a leggyengébb dízel is. A műanyagok most sem tetszenek, a szellőzőrács ki is lógott fix tokjából, de az ülés kényelmes, az utastér tágas, a benti körítés megteszi a hatását.
Mitől BlueMotion?
Egyszerű eszköztárral készített jól hangzóan keveset fogyasztó dízeleket a Volkswagen. Alacsonyabb alapjárattal, kedvezőbb légellenállással, csökkentett gördülési ellenállású gumikkal (bennük megemelt légnyomással), és hosszabb váltóáttételekkel lett takarékosabb a Passat. Vagyis csupa mérnöki tényező, amihez nem kellett a világot megváltani, alternatív üzemanyagot feltalálni. Egyszerűen el kellett gondolkodni, mivel csökkenthető tovább az autó fogyasztása, ha most éppen nem a maximális teljesítmény a cél. És nem mellesleg a Passat BlueMotion részecskeszűrőt is kapott, hogy a kisebb a fogyasztás mellett a koromrészecskék se távozzanak a kipufogóból.
Aztán hogy megy?
Nem megy rosszul. Nem is értem, minek akar 170 lóerőt egy Passatba valaki, a 105 untig elég, ha kimondva nem is tűnik soknak. Vezettük autópályán, használtuk városban. Mentünk vele gyorsan, haladtunk komótosan. Ezzel a dízellel így is, úgy is jó volt.
Keveseknek mond sokat, pedig fontos adat: 140-nél 2500 körül jár a fordulatszámmérő a legmagasabb, ötödik fokozatban. A marketing ereje mostanra belénk sulykolta, minél több a sebességfokozat, az csak jobb lehet. Napokkal a Passat után vezettem egy Tourant, pont ugyanezzel a motorral, csakhogy hatfokozatú váltóval. Ez az autó 140-nél 3000-et forgott hatodikban. Micsoda különbség. Nem véletlen, hogy a Passat majd’ egy literrel fogyasztott kevesebbet.
Mennyi az annyi?
Hogy pontosan mennyi az annyi? 6,4 liter. Közel 800 kilométert mentem, ebből 400-500 volt autópálya, a többire városi kilométer jutott. Hasonló körülmények között BMW 120d tartós tesztautónk rendre 6,7 litert fogyaszt, ami alig több, 163 lóereje viszont annál inkább. Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy ez a BMW különösen takarékos, fogyasztásmérő tesztünkben az elviekben gazdaságosabb 118d-t is lekörözte. A Passat BlueMotion-nek nincs miért szégyenkeznie. A gyári 5,1 literes fogyasztásnak ugyan a közelében sem jártunk, viszont a körülmények sem voltak olyanok, mint amit a gyári mérnökök képesek produkálni a 15 perces fogyasztásmérésen.
Passat BlueMotion: kéne?
Igen, kéne. Egész jól felszerelt, keveset fogyaszt. Ha kéne cégautó, kéne a Passat.
Műszaki adatok – VW Passat Bluemotion | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1896 |
Furat x löket (mm) | 79,5×95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 77(105)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 250/1900 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,1 |
Végsebesség (km/h) | 193 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,2 |
Vegyes (l/100 km) | 5,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 136 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4765/1820/1472 |
Tengelytáv (mm) | 2709 |
Csomagtér (liter) | 565 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1422/608 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6.507.400 |