Egy dízel Mondeóval eltöltött hosszú hétvége után adódott a lehetőség, hogy a Belgiumban található genki Ford-üzembe tartván kipróbáljam a Mondeo legújabb benzinesét. Az alumíniumból készülő 2,3 literes benzinmotor négyhengeres, 161 lóerős, maximális nyomatéka 208 newtonméter.
Nem vagyok boszorkány, a számok mégis elég árulkodóak ahhoz, hogy megjósoljam a jövőt. Erősen
valószínűsíthető, hogy ez a motor itthon csak a palettát fogja színesíteni, az eladási számokat nem fogja túlzottan befolyásolni.
Az új 2,3-as mindössze 15 lóerővel erősebb a kétliteresnél, ami valószínűleg keveseknek éri majd meg a közel 1 millió forintos felárat, amiben egy új, hatsebességes automata is benne foglaltatik. Inkább a nálunk fejlettebb autós társadalmak flottáiban köszönhet majd vissza az új benzines, illetve azok között, akik ragaszkodnak a kuplungolás nélküli sebességváltáshoz.
Az új, Durashift-6-tronic néven futó szerkezet kézzel is kapcsolgatható, nagyobb fordulat mellett is enged visszaváltani, és átlagosan lassan kapcsol. E mellet kényelmes és lustítja a motort, tehát pont olyan, mint a legtöbb automata.
Genk – 13 millió Ford | |
Nem mai darab a Belgiumban található genki Ford-gyár. 1964-ben
kezdődött itt a termelés a Ford Taurus 12M gyártásával. Azóta több mint 13 millió autó gurult ki az ottani csarnokból, jelenleg a Mondeo, az S-Max és a Galaxy gyártása folyik ezen a helyszínen. Mindhárom modell rendkívül népszerű, naponta 1230 darab autó készül, ennek körülbelül a fele Mondeo. A genki üzem a legnagyobb autógyár Belgiumban, aminek fontos része a hatalmas présüzemén, de az Európában felhasznált acélfelnik is mind innen kerülnek ki. |
0 |
Gázt neki
A kölni reptérről rövid ideig a német autópályán száguldhattunk a Mondeóval, hogy Hollandián át megérkezzünk Belgiumba, ahol az összes autópályát lámpák világítják meg éjszaka.
A száguldásból nem lett sok, mivel ez a motor/váltó kombináció valahogy senkit sem ösztökélt a legális
gyorshajtásra. A sebességkorlátozás hiányában rejlő lehetőséget persze muszáj volt rövid időre kihasználni, így néha felgyorsítottunk 180 környékére, ahol már nem sok tartalékot éreztünk az autóban. Ennél a 140 lóerős dízelmotor erősebbnek tűnik, és olcsóbb félmillióval, igaz, automata nélkül.
Az új Mondeo ezzel együtt még mindig minőséget sugároz, őrülten tágas, és örökölte a fordos géneket, így a kategória egyik legjobb futóművét hordozza maga alatt. Magyarországon már kapható az új motor az automataváltóval, a legolcsóbb változat, a Ghia felszereltségű 4 ajtós 7,7 millióba kerül.