Megváltozott családi állapotomnak betudhatóan más szemmel nézem az autókat. A vezess.hu szerkesztőségi nagy gyermekszaporulat részeként fiam született bő egy hónapja – Horváth Zsolti kis Zsoltija áprilisi termés, Földes Attila Gergője szeptemberben, Szögi Zoli HR-menedzser második gyermeke júliusban jött világra.
Családos emberként másféle autók kezdenek tetszeni. Eddig el sem tudtam képzelni jobb autót a BMW 120d-nél, hiszen keveset fogyaszt, borzasztóan erős és még tetszik is, de mivel a babakocsi sehogy sem fér el a csomagtartóban, hosszan tartó tesztünk végén szomorú szájízzel váltunk meg tőle. Ezzel szemben a Mercedes B-osztály féle magas növésű egyedek kimondottan szimpatikussá kezdenek válni.
Mi is a B-osztály?
Emlékezzenek vissza, 2004 szeptemberében járunk, ekkor mutatja be Párizsban a Mercedes a B- és R-osztályt, előbbit Compact Sports Tourer, utóbbit Grand Sports Tourer alnéven. Mindkettőnek az lenne a lényege, hogy fiatalítson a márka imidzsén, kezdje magához édesgetni a fiatalabb, ámde tehetős vásárlóréteget.
A fiatalság záloga lenne a sportosság, dinamizmus, ami valahogy elvész a vázlatok között, s megmarad a koncepciók neveiben. Ennek ellenére a B-osztály bombasztikus sikerrel indul, nem is emlékeztet az A-osztály nyögvenyelős bevezetésére. Pedig műszakilag alig van különbség a két jármű között. Ez a minimális különbség viszont lényeges: a B-osztály használható családi autóként, ellentétben az A-val.
Rögtön azzal kezdtem, hogy bepróbáltam a babakocsit, csontra befért, s maradt még hely mellette hordozható ágynak, pelenkának, popsitörlőnek és a többinek. Aztán kivettem a babakocsit és gondolatban berámoltam egy nyaralás kellékeit. Kisbőrönd, nagytáska, szatyrok, sörösdobozok, 544 literbe sok minden elfér.
Ha nem tűnne soknak, számoljanak utána. Rögtön fellapoztam adatbázisunkat, mi fér a többiekbe? Mazda5, Corolla Verso, VW Touran, Honda FR-V – méretileg ezek lennének a konkurensek.
Csomagtartóméretek (5 üléssel) | |
Volkswagen Touran | 695 liter |
Citroën Xsara Picasso | 550 liter |
Ford C-Max | 550 liter |
Mercedes B-osztály | 544 liter |
Honda FR-V | 439 liter |
Mazda5 | 426 liter |
Kia Carens | 422 liter |
Toyota Corolla Verso | 397 liter |
Egész kellemes vezetni, a fokozatmentes váltó egy álom. Aztán az álom szerte is foszlik
Fel sem tűnt
Fel sem tűnt, hogy az automata váltó karja egy fokozatmentes, ismertebb nevén CVT-váltóba torkollik. Vezetve semmi különbség, csak a gázt kell nyomni, a szerkezet mindent magától intéz. Mivel nincs meg a váltás klasszikus élménye, a gyorsítás is paradox módon, minden élménytől megfosztva érkezik. Csak a sebességmérőt figyelve és a fákat tovatűnve látva érzékelni, hogy valóban van hatása a 140 lóerős dízelmotor berregésének.
Fölgyorsítva 140-re kezdetben magasabb, 3000-es fordulaton búg a motor, aztán szép lassan megnyugszik és 2000-es fordulatra csillapodva kúszik szép halkan tovább. Nincs benne semmi trükk, a fokozatmentes váltónak nincsenek fogaskerékbe mart fokozatai, mindig az aktuális sebesség és gyorsítási kedv függvényében változtatja az áttételeket. És ez mesterien is működik.
Kellemes, semmi több
Az alma-körte hasonlat újabb szösszenete a BMW 120d-vel összemérve, hogy utóbbiban a vezetés klasszikus élménye maradéktalanul átjön. Érezni, hogy az autót én vezetem, nem ő visz engem. Fogom a kormányt, ami fém-vas kapcsolatban áll a kerekkel, és a gumikon keresztül az úttal. Rögtön, katonafegyelembe reagál, élményt ad.
Ellenben a B-osztály megfoszt a vezetés élvezetétől. Hagyja magát, könnyedén engedelmeskedik a kormány, laza női kezek között is jól érzi magát.
Meg kell hagyni, kellemes vezetni, a magas üléshelyzet, a mindenki felett terpeszkedő sofőr magabiztos rálátása a forgalomra megnyugtató érzés egy városi forgalomban közlekedő családanyának. Ugyanakkor ez a családanya gondban van, amikor a különleges biztonságot adó szendvicspadlón próbálja átverekednie magát. Szép ruhája hamar koszos lesz a vastag küszöbön.
A végzetes baj
A B-osztály minden értelmében klasszikus Mercedes. Komfortja kifogástalan, kezelhetősége példás. Jól érzi benne magát az ember, nincs agyonbonyolított menü, csúnya középkonzol. A manuális légkondicionáló ugyan macerásabb, mint digitálisan bepötyögni, hogy legyen 22 fok és bumm, de ebbe belehalni nem lehet.
Csinos, formás, otthonos a B-osztály beltere. A mercedesség negatív oldala is sajnos megvan, tetemes felárat kell fizetni azért, hogy prémium egyterűnk legyen. Egy Mazda5, egy Corolla Verso 6,2-6,6 millióba kerül egy sor üléssel többel. A B200 CDI bő 10 százalékkal drágább, hivatalos listaára 7.690.000 forint. Ez végzetes baj.
December 31-ig a B200 CDI Special Edition ára 7.840.000 forint. Erről részletek itt |
Adatok, lóerők, pontozás a következő oldalon
Műszaki adatok – | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1991 |
Furat x löket (mm) | 83 x 92 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/4200 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 300/1600-3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,6 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7.2-7.6/7.6-8.0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4.6-4.7/5.0-5.3 |
Vegyes (l/100 km) | 5.6-5.8/6.0-6.3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 146-151/159-165 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4270/1777/1604 |
Tengelytáv (mm) | 2778 |
Csomagtér (liter) | 544-2245 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1435/445 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 54 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7.840.000 |
Konkurensek (forint) | Mazda2 2.0 CD TX: 6.200.000 Toyota Corolla Verso 2.2 D4-D Sol: 6.600.000 Honda F-RV 2.2 i-CTDi Comfort: 6.650.000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 8.213.000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Felsorolni sem lehet, részletek itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Családi használatban sem vérzik el, kellemesen kényeztető, könnyedén használható autó kimeríthetetlen rakodókapacitással. A fokozatmentes váltó zseniális, az ár viszont magas, aminek java az emblémára megy el. Ennek ellenére jár neki a 8 pont |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |