Még csak három éve hogy vezettük a Focus II-t, és máris az új Focus bemutatójára utazunk. A ferihegyi sorban mögöttünk várakozik mikulás bácsi, aki nem egyenlő holmi télapóval. Utóbbi üzleti alapon dörmög a vattaszakállba, a szaloncukros ajándékozás tarifája áfa nélkül 50 forint/darab, egy fotó ára 400+áfa Ft, komplett eseményt nettó 20-30 ezerért vállalnak – tudtam meg. Az éber átvilágítók a mikulást sem kímélték, piros köpenyétől megfosztva apóból trikós férfivá süllyedt, ami fájdalmas csalódás volt a sorban rostokoló kicsiknek.
A második Focus menetpróbája Toszkánában volt, a mostanit Nizzában tartják, mert minden gyár igyekszik valamilyen szempontból különleges, általában elegáns helyre szervezni a bemutatókat.
Nizza és Salgótarján
A kívánalmaknak (pl. stabil szép idő, menő szálloda jó autómosási és tankolási lehetőséggel, gyors és vízummentes megközelítés, érdekes útvonalak) nem olyan sok hely felel meg. Két hete Földes Attila ugyanitt vezette a Mazda6-ot, én laktam már ugyanebben a csodás szállodában a ráncfelvarrott Mégane-úton, de két hét múlva újabb jelenésünk van Nizzában a Clio kombi bemutatóján. Röhejesen hangzik, de egy salgótarjáni bemutató sokkal exkluzívabb volna az Azúr-partinál.
Nekem semmi bajom nem volt az eddigi designnal, de az azért sokat elmond, hogy a SEAT formatervezési vezetője pezsgőt bontott a kollektívával, amikor meglátták a szédítően új első Focus utódját. Steve Lewis, ez a bizonyos kárörvendő már nincs a helyén, de a forma átszabására Chris Bird, a Ford európai formatervezési igazgatója szerint is szükség volt. A Focus úgy nézzen ki, ahogy vezetni lehet – mondta a brit szakember.
Nagyon más kívülről
Magyarul ránézni is legyen élvezet, sugározza ugyanazt a dinamizmust, amit vezetés közben éreznek a tulajdonosok, akik rengetegen vannak. 1998 óta ötmilliónál többet adott el belőle a Ford, tavaly is félmillió felett voltak a Focus-eladások. És ezek a számok csak Európára értendők, nincs benne például Thaiföld, ahol csicsásra krómozott tükörházzal és vakító kilinccsel idomítják a Focust a helyi ízléshez. Brrr.
A Ford minél előbb szeretné az egész kínálatra kiterjeszteni a kinetikus design irányzatot. A Focus most vette át az irányelvet, de lépésről-lépésre a többi modellen is megjelenik. Az S-Max és a Mondeo esetében már nagyon bejött az értékesítések alapján, jövőre a Fiesta utódja és az új Ka is kinetic designos ruhában virít.
Az új Focus orrán a trapéz alakú hűtőnyílások vadabbnak, a sárvédőkig kihúzott lámpák szélesebbnek mutatják az autót. Hátul LED-ek világítanak a lámpában és szélességével a lökhárító alsó betétje itt is javít a kocsi kiállásán.
Konnektor a fedélzeten!
Bizonyos modellekben nyomógombos indítás váltotta le a slusszkulcsot, de a kipróbált autókban ezt megúsztuk. A 230 voltos csatlakozó viszont benne volt mindegyikben, a felárért most megjelenő aljzat csodás ötlet, amit eddig csak a VW Passat extralistáján láttam.
A műszerfalborítás szép új anyagáról a sajtóanyag regélt, de eddig is kulturált volt, az új műszereket viszont könnyű kiszúrni, ahogy a tanksapka eltűnését is. Évente 200 000 brit és német tankol gázolaj helyett benzint vagy fordítva, ami irdatlan károkat okoz a motorban. Az új tanknyílásba elvileg nem lehet betolni az ellenséges töltőpisztolyt, mint a Mondeónál.
Legalább az alapár miatt érdemes átkattintani a túloldalra
Mostantól a Focus autórádiói között az egyikbe SD-kártyán adhatjuk be a navigációs térképet és MP3-as formátumban a zenét is, jövőre lesz USB-csatlakozó és blokkolóállomás az iPodnak. Azt hiszem, ezt hívják felhasználóbarátnak.
A futómű maradt
Eltűnt viszont egy gomb a műszerfalról, az ESP kikapcsolója. A menetstabilizálót a menüből, a Mondeóéhoz hasonló kijelzőt használva lehet kiiktatni, nehogy valaki véletlenül kapcsolja ki. Az ST-sportmodellben megmaradt a kikapcsológomb, de a közmondásosan jó útfekvést az összes Focus megőrizte. A felfüggesztés nem is módosult.
A felejthető kétliteres benzinest sportfutóművel vezettük, remekül szórakoztunk, de nem ez a nagy durranás. A Focus-szal dízelmotorral, alapfutóművel és a kombi karosszériával is öröm tekeregni.
A kétliteres TDCi könnyen megvív a hegyekkel, a futómű bombabiztos, de ami tényleg isteni, az a kormányzás. A fogása, az erői, a válaszai, minden. Ilyenkor látni, miről marad le az ember néhány nem is rossz konkurensben.
ECOnetic: 4,3 liter/100 km
A modellfrissítéssel jelennek meg a fogyasztásra optimalizált ECOnetic-modellek, elsőként az ötajtósból és a kombiból, később három ajtóval is.
Elsősorban a 109 lóerős 1,6 literes dízelmotorral, de mivel egyes országokban 100 lóerő felett megugrik a dízelek adóterhe, ezért a 90 lóerős változatból is van ECOnetic.
Markus Wiegel, a Focus-program főmérnöke nem számít 5 százaléknál nagyobb ECOnetic-arányra az összeladásokon belül. Amikor vacsora közben rákérdezek, hogy a marketingesek adták-e ukázba az egészet a BlueMotionre válaszként, nem mond nemet.
A Ford legalább a többi dízelben is lecseréli a váltóolajat a BP új varázsszerére, ami kisebb ellenállása révén csökkenti a fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátást. Ebben az összes 1,6 TDCi remekel, a 4,5 liter és a 119 g/km alig rosszabb az ECOnetic 4,3/115-ös értékeinél. Ott tartunk, hogy a szabványos mérés alapján egy sima dízel Focus épp annyira takarékos, mint a fogyasztásra hangolt Golf BlueMotion.
DSG a Fordtól, de csak jövőre
Nagy kár, hogy a kisfogyasztású verziókat ugyanúgy nem lehetett kipróbálni, mint a duplakuplungos váltót, amely a kétliteres és az 1,6-os dízel Focushoz lesz rendelhető, de csak 2008 tavaszán fogják bemutatni. A hatfokozatú Ford PowerShift a Volkswagen DSG-jére hasonlít, de nem a BorgWarner fejlesztette ki, hanem egy másik váltóspecialista, a Getrag műve, amely cég a Fordból vált ki néhány éve.
!!!-ESP-!!!
3 578 000 forint a 2008-as Focus 1,4 alapára, amiben benne van a menetstabilizáló elektronika! Az IVD-t, ebben az árkategóriában elsőként, minden Focus megkapja.
Ez annyira szép, mintha nem is Magyarországon lennénk, ahol egy Audi A3-ban nincs ESP alapáron. A Ford Albániától Svédországig az összes európai Focusba alapáron adja a náluk IVD-nek hívott, időnként tényleg életmentő eszközt.
Arra a kérdésre, milyen is az új Focus, kollégám annyit mondott, hogy Ford. Én annyit tettem hozzá, hogy pont olyan, mint volt. Dekódolva mindkét válasz ugyanazt jelenti: kiváló autó, amilyen a maga kategóriájában a C-Max, a Mondeo, az S-Max vagy a Galaxy is. Ford és Focus, mi megmondtuk.