Hazafi
Ízlelgessük kicsit ezt a szót. Vagy inkább játsszunk el vele. Gondoljuk bele, hogyan hangzana ez valamiféle magyar termék fantázianeveként. Szomszédaink szűkölve futnának Brüsszelig, ha pedig ne adj’ Isten egy német autógyár bomlott elméjű marketingesének jutna eszébe hasonló név, másnap már a verduni szerződésig mindenért kétszer bocsánatot kellene kérniük.
Így ők bölcsen nem is használnak hasonló neveket, ezeket meghagyják az amerikai kollégáknak, nekik lehet. Sőt, kell is. Náluk nem nézik rossz szemmel, ha valaki nemzetiszínű lobogót húz fel a házára, vagy éppen Commander néven dob piacra autót. Bár a legkeményebb amerikai hazafi sem mentheti meg az országot a rá leselkedő seregnyi veszélytől: a kínaiaktól, az ingatlanpiaci recessziótól, vagy éppen az emelkedő olajáraktól.
Tábori hangulat
A Patriot minden tekintetben meglepően közel áll a Compasshoz, ami pedig a Dodge Caliberre hasonlít. Micsoda családon belüli kavarodás, fújj. A Patriot annak ellenére, hogy terepjárósabbra álmodták, mint testvérét, közel sem néz ki igazi terepjárónak. Inkább amolyan divatos pótszernek, miszerint ha nincs elég pénzed egy Wranglerre, Grand Cherokeere, akkor ez is megteszi. Egy aprócska darab, csökkentett üzemmódban futó Jeep-feeling.
De ne legyünk igazságtalanok. Ha a hagyományosan kétkerék-hajtású autókat építő cégek bátran beléphetnek a 4×4-es, inkább mókára, mint terepre termett járgányok piacára, akkor miért ne tehetne hasonlót egy olyan cég, amely korábban már bebizonyította, képes vérbeli 4×4-est is gyártani? Na ugye!
Pedig a Patriotnak mindene megvan ahhoz, hogy erdőn-mezőn is igazi hazafiként törtessen át az akadályokon. Egyedül az alacsony építése – alig ülünk benne magasabban, mint egy nagyobb családi egyterűben – illetve a mélyre nyúló sérülékeny műanyagok veszik el a sofőr kedvét a boldog vaddisznóléttől. Ellenben adott a négykerék-hajtás és a masszív felépítés, és ez jó. Örvendezzünk hát!
Malomkő
A Hazafi orrában germán vendégmunkás végzi a piszkos munkát. 140 ló mozgatja a testet, amely kuplongoláskor horkant egyet, majd egy hatalmasat csulázva díszlépésben megkezdi a masírozást. Kicsit zajosan, de cseppet sem zavaróan. Ha néma csendben suhanna, komolyan hiányozna valami.
A főtengelyen sunyító hétmázsás malomkő miatt pedig a volt Osztyapenkónál adott gázfröccsel egészen Győrig gurulhatunk, tisztán lendületből.
Az úttartás sem erőssége, a kritikusabbak szerint esetében inkább úttaszításról beszélhetünk. Hiába, meglátszik, hogy nemcsak az aszfalton kell helytállnia.
Lapozás után kiderül, miért is szerettünk bele a Patriotba
Valami Amerika
Az amerikai kocsik belseje cseppet sem ejt rabul. Egyesek szerint a 7-es busz kapaszkodói nem ennyire sorjásak és az anyagai is igényesebbek. A műanyagok kemények, ridegek, de nem is kell simogatni őket. Pont olyanok, amelyeket a sznobok leszólnak az olcsó Daciában, de itt már – jó néhány millióval többért – inkább tetszik. Úgy fest, a belső megtervezésénél szinte kizárólag vonalzót használhattak a mérnökök és komolyan csodálkoztunk azon, hogy legalább a műszerek számlapját és néhány kapcsolót sikerült kerekre rajzolni.
Vitatható szépsége mellett azonban praktikus az utastér. Számtalan kis rekeszt tömhetünk tele kacatokkal, de a méretes A/4-es formátumú térképet sem kell benne az ülés alá gyűrni. A középkonzolból előhajtogatható rémisztő telefontartót nem tudtuk mire vélni. Reménykedünk benne, hogy ez csak valami rossz tréfa.
Természetesen pohártartóból háborús készletekkel rendelkezik a Patriot, még hátra is jutott a kólának, Fantának egyaránt.
Pakolás
Csomagtartója meglepően tágas és – többek között – a szögletes formának köszönhetően ügyesen pakolható. Nekünk néhány perc alatt egy hatalmas bölcsőt is sikerült becsúsztatni hátra. Majd nem sokkal később ismét betettük a kocsiba, mert a mérete miatt a lakásba félórás logikai harc után sem tudtuk bevinni.
A Dodge Caliberből ismert erdei diszkózásra csábító, a hátsó ajtóból előcsalogatható hangszórókkal itt is összefutottunk. Azért ha nem muszáj, ne ingereljük vele a környezetünket. Nyitott hátsóval annyira nem is szól jól, – így inkább csak égő, semmiféleképpen nem menő – maradjunk inkább a menet közbeni zenehallgatásnál, abban – hála az ajtókba zárt nagyméretű hangszóróknak – nem fogunk csalódni.
Karakteres
Minden hibája ellenére a Patriot egy roppant karakteres, jópofa, szerethető autó olyan kedves formával, amit szükség esetén már egy kiscsoportos óvodás is hiba nélkül skiccel fel a félfamentes rajzlapra. Amennyiben pénzbehajtással foglalkoznánk, céges autónak ne ezt válasszuk, mert az ügyfelekben nem az általunk áhított kép fog kialakulni vállalkozásunkról.
Vegyes használat mellett mi a fogyasztásával is igazán elégedettek voltunk. Négykerekes létére a termetes vasdoboz mozgatása 8,2 liternyi gázolajat igényelt 100 kilométerenként, és ez Demszkygrádban dicséretes eredmény.
Még egy kattintás és özönlenek a számok. Ne hagyják ki! Lehet, hogy köztük vannak a jövő heti ötöslottó nyerőszámai is
Műszaki adatok – Jeep Patriot 2,0 CRDi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 81 X 95,5 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 310/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11 |
Végsebesség (km/h) | 189 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 176 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4916/1785/1667 |
Tengelytáv (mm) | 2635 |
Csomagtér (liter) | 536 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1645/365 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 51 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 999 999 |
Tesztelt autó ára (forint) | 7 499 999 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Elektromos ablakok, tükrök, tempomat, kormányról vezérelhető rádiós cd |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Szögletes, karakteres forma, civilizálatlan belsővel. Ennek ellenére szerethető, gazdaságos autó, a Jeep életérzéssel feldobva. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |