A Volkswagen konszern háza táján láthattunk már hasonló próbálkozást, a Passatból is készült már olyan változat, amely mindenféle high-tech varázslat nélkül is képes kevesebbet fogyasztani. No nem sokkal, de kevesebbet.

Nagy csodát nem műveltek a fejlesztőüzemben, csupán olyan apróságokkal operáltak, amiket szinte mindannyian jól ismerünk. Változtattak a váltóáttételen, kis gördülési ellenállású abroncsokat szereltek az autóra, és javítottak valamit a légellenálláson is. Csupa kívülről nehezen észrevehető dolog, amelyek mégis jól, megbízhatóan működnek.

Zöld nevek
Négykarikás játék
Csak a szép zöld gyep...

Csak a szép zöld gyep…

Csak a szép zöld gyep…


Az Audi mindössze egy apró „e”-vel jelöli a takarékos modelljeit. Más autógyárak bőbeszédűbbek de leggyakrabban a marketingmágusok az „ECO” szócskával játszadoznak. A Ford modelljeit ECOnetic, az Opelét ecoFLEX, míg a Seatét Ecomotive névvel illették.

Kilóg a sorból a Volkswagen, ők a BlueMotion szóösszetételtől várják, hogy annak hallatára az emberekben a gazdaságos, környezetkímélő autó képe jelenjen meg. A Skodánál logikusabban gondolkodtak, ott ugyanerre a célra a GreenLine elnevezést választották. A bajorok a svédekkel együtt nem célozgatnak, hanem teljesen egyértelmű neveket adnak járgányaiknak, így a BMW a Efficient dynamics, míg a Volvo az Efficiency nevet adta a kevesebbet fogyasztó autóinak.

Befelé

Gombmentes

Gombmentes

Gombmentes


Első ízben beleülve nem tudjuk elkergetni magunktól azt a gyarló gondolatot, hogy ez igazából inkább egy Volkswagen. Erre ráerősített az Audihoz mérten aránylag szerény felszereltség és a méret is. Aztán jobban szétnézve az utastérben mégis, ha halványan is, de megérint minket valami az audis életérzésből.

Az ülések masszívak, a világos kárpitozás kifejezetten szép – csokoládés nyálat csorgató gyermek mellé nem ajánljuk nyugodt szívvel – és itt-ott fémbetétekkel is feldobták a belteret, valamint a műanyagok tapintásába sem köthet bele az sem, akinek élete a műszerfal kopogtatásában csúcsosodik ki. Szóval mégsem teljesen VW.

Kattintás után rávilágítunk néhány bénaságra, és érkezik egy használható segítség a spóroláshoz


Baki

A fűtés hőmérséklet-szabályzójáért nagy kár, ez a pszeudó tekergetős megoldás igen idétlen és lassú. Kár, hogy a dizájn szent oltárán feláldozták a használhatóságot. Hasonlóan járt a tört formájú kézifékkar is, amely használat közben hajlamos belekötni a könyöktámaszba.

Miért?

Miért?

Miért?


Ugyanezen a környéken található az ülésfűtés beállítására szolgáló készség is, amit viszont okosan meghagytak görgetősnek. A hat fokozatban vezérelhető ülepmelengető nagy kedvenc volt a decemberi kutya hidegben. Elképesztően hamar alánkfűtött, de a magasabb fokozatokat csak az alternatív fogamzásgátlásért rajongó férfiaknak ajánljuk.

Helykínálatától ne várjunk sokat, mégiscsak a legkisebb négykarikás modellben ülünk. Elöl ennek ellenére nincs okunk panaszra, és hátul is legfeljebb 180 centi felettiek hőböröghetnek jogosan a megfelelő élettér hiánya miatt.

Segítség a spóroláshoz

Étvágytalanság

Étvágytalanság

Étvágytalanság


Hogy a lehető leghatékonyabban égessük el a tankban lötyögő, lassan aranyárban mért szénhidrogén-származékot, a műszerfalon apró számok jelzik, éppen melyik sebességi fokozatot választva hajthatunk a legtakarékosabban.

Eleinte nem sok reményt fűztem hozzá, hiszen láttunk már számtalan hasonló, butaságokat is ajánló próbálkozást, de az Audiban egészen jól működött a szerkezet, gyorsan megérzi, mikor mire van szükség, és hülyeséget sosem javasolt. Kezdőknek, és akik képesek hármasban végigvezetni Budapesten, szinte kötelező darab. Örülni fognak neki.

A váltó amúgy csak ötfokozatú. Mi úgy gondolnánk, hogy egy jó elosztású hatfokozatúval takarékosabban lehet vezetni, de vannak olyan vélemények is, hogy minden egyes váltás pluszfogyasztást eredményez. Egy ötfokozatúval pedig mindenféleképpen megspórolunk egy kuplungolást, váltást.

Erőgép

Oldalnézet

Oldalnézet

Oldalnézet


Az autó elejében 1,9 literes, négyhengeres turbódízelt vertek láncra, ennek 105 lóereje próbálja dinamikusan mozgatni az 1320 kilogrammos acéltestet. Ez az esetek többségében még sikerül is neki, a gyári adat szerint 11,7 másodperc alatt éri el a százas tempót. A motor kissé nehezen megy az autó stílusához, ugyanis a rettentő kisétkű szív hangosan kalapál. Főleg alapjáraton lehet valamennyire kellemetlen az orrból jövő kerregés, de boldogan el lehet vele éldegélni.

Éhségsztrájk

A tesztút tökéletesen igazolta a fogyasztáscsökkentés érdekében hozott változtatásokat. A szokásos városi, itt-ott lakott területen kívüli vegyesmenetben 6,2 litert mutatott a fogyasztásmérő, igaz a kútnál ennél valamivel többet kellett beletölteni. Valamelyikünk hibázott a mérésnél, vagy mi, vagy a számítógép. Esetleg nem volt tele a kocsi, amikor elhoztuk.

Az utolsó oldalon jönnek a lóerők, newtonméterek, milliméterek. A kettesért mindet ismerni kell


Műszaki adatok – Audi A3 Sportback 1,9 TDi e
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1896
Hengerek / szelepek száma 4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 77(105)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 250/1900
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,7
Végsebesség (km/h) 194
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,8
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,8
Vegyes (l/100 km) 4,5
CO2 kibocsátás (g/km) 119
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4286/1765/1423
Tengelytáv (mm) 2578
Csomagtér (liter) 370
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1335/560
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55
Gumiméret 205/55 R 16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 6 692 600
Tesztelt autó ára (forint) 6 692 600
A szériafelszereltség fontosabb tételei Elektromos ablak, fényre sötétedő tükrök, ülésfűtés
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Közepes méretű, de átlag feletti kidolgozású, kis étvágyú autó. A hangos dízelhang könnyen megbocsátható neki és még szépen is szalad. Könnyű megszeretni.
Pontszám (max. 10)   8 pont