Mindent másképp

9,1 literből száguldott Pesten
Van mit nézni rajta

Van mit nézni rajta

Van mit nézni rajta


Elég furcsa, hogy eddig épp a Mazdának nem volt színes-szagos, vagány kisautója. A gömbölyű 121 eltűnése óta tartott a leszálló ág, aminek mélypontja a Mazda-emblémás Ford Fiesta volt 10 éve. De a Demio utódjaként a japán belpiacnak szóló, egyterűs előd is inkább a hervadó életszakaszban hozna lázba.

Ebben az autóban minden másképp van. Az előző a motorjait és a padlólemezét is a Ford Fiestától örökölte, mert ugyanott készültek Spanyolországban, a mostaninál az év végére várható új Fiesta veszi át az immár Japánban gyártott Mazda2 alapjait.

Könnyű, erős, biztonságos
Taps, ováció: 1 mázsával könnyebb elődjénél

Taps, ováció: 1 mázsával könnyebb elődjénél

Taps, ováció: 1 mázsával könnyebb elődjénél


Elődjénél 100 kilóval könnyebb a Mazda2, amit önmagában az egyterűs kasztni rövidebbre cserélésével nem lehetett volna elérni. Ezt a 22 kilót a könnyebb, de szilárdabb acélfajták biztosítják, a hátsó és az első lengőkarok leváltása 13 kilót jelent, az elektromos fogyasztók egymáshoz közeli elhelyezésével 2,86 kiló a nyereség a rövidebb kábelkötegen.

A hangszórók kisebb mágnese 98, a motorházfedél új zsanérja és zárszerkezete 69 dekát hozott. A munka színvonaláról talán annyit, hogy a vetélytársainál lényegesen könnyebb Mazda2 simán elhozta mind az 5 csillagot az Euro NCAP-törésteszten.

Rövidebb, de nem szűkebb

Eltalált arányai, jó kiállása és kompaktsága miatt én szerettem ránézni a tesztautóra, mégha ez nem is a jellegzetes Mazda2-árnyalatban jött, mint az 1,3-as. Szóval van másmilyen is, nemcsak a kommunikációs színként használt zöld.

Valóban ennyire tágas

Valóban ennyire tágas

Valóban ennyire tágas


Ezúttal nem lepődtem meg a kis kasztniba szorított váratlanul sok helyen, mert már kétszer ültem hátul és akkor sem értettem, mások hol bukják el a teret a 10-15 centivel hosszabb kisautókban.

Elöl mégis izgalmasabb, gyorsan beakasztom az eltalált vezetőülést a leghátsó pozícióba. Minden a helyén, azzal együtt is jól ülök, hogy a Mazda kispórolta a kormányállításból a hosszanti irányt, csak fel-le van játéka. Annyira jó egyértelműen működik a kis Mazda, minden érthető, nincsen menüből kikapcsolandó légkondi vagy egyéb túlbonyolított baromság.

A túloldalon nagyon sietünk a Mazda2-vel


Ezúttal a 103 lóerős benzines volt az autóban, amely a kis súllyal és a fájin váltóval sokra képes. Nem tudnék jobb helyet mondani a váltónak, a magasról kinövő rövid karral pikk-pakk pakolhatjuk a sebességeket, sajnos csak ötödikig. A Fiatnak bezzeg belefér a Panda 100 HP-ben és a TJet Puntóban. Hatodik bizony ohne, és ha megszalad a tempó, ez hiányzik is.

Bal elöl jó benne igazán

Bal elöl jó benne igazán

Bal elöl jó benne igazán


Városban nem, ott a szűk ugrásokkal következő öt áttétellel odakenjük a mezőnyt, mert a kuplung is jó. A motor az intenzív gyorsulást csomagban adja a zúgással, ami két lámpa között lelkesít, aztán monoton sztrádatempónál fáraszt.

Toka sehol

A dagadék mai autók fejlesztői sokat túlórázhatnak azért, hogy a kocsit ne érezzük tokásnak. Erre itt nincs szükség. Higgyék el, nem a kisportolt lányok és fiúk győztek meg a tévéreklámból a Mazda2 atletikus könnyedségéről!

Bárki megérzi, hogy van benne élet

Bárki megérzi, hogy van benne élet

Bárki megérzi, hogy van benne élet


Ebbe bárki beleül, beveszi az első három kanyart és érzi, hogy él az autó. Kicsit húzunk a kormányon, máris befordult, és mintha a kocsi is élvezné, ahogy egyre gyorsabban futunk neki az íveknek. A rugózás kényelmetlenül feszes, de épp ezért árulnak annyiféle autót, hogy lehessen tohonyábbat és komfortosabbat is választani.

Jól fogyaszt, drágán adják

Úgy adódott, hogy városban majdnem mindenhová sietni kellett a kocsival, ezért az apadó mutatót látva 11 literes fogyasztástól tartottam. Ez van, legalább volt minek örülni – álltam be a kútra, ám váratlanul gyorsan kattan a pisztoly. Csorgatom még, de tényleg tele, a négy henger csupán 9,1 literrel honorálta a sportos üzemet. Van értelme könnyebb autókat építeni.

Hű de égő a dobfék

Hű de égő a dobfék

Ciki a dobfék


A Mazda2-vel tehát boldogan élnénk, míg nem hiányzik a nagyobb csomagtér, de ennyiért merész az ára. Persze a japánok biztos nem landolnak olyan keményen a valóság talaján, mint az új termékekkel új árakban is reménykedő francia márkák, ld. frissen is akciós Clio III vagy C4 Picasso.

De egy légkondival 3,4 milliós 1,3-as autóval nehéz érvényesülni a kiskategóriában, nem beszélve a minden jóval ellátott, de négymillión túllógó GT-ről. Nem a felszereltségéhez viszonyítva drága, csak ahhoz képest, amennyiért itthon kisautót vesznek az emberek. Ha már ilyen költséges, akkor lehetne benne tengelyirányú kormányállítás, hatodik fokozat, tologatható üléssel átrendezhető lábtér/csomagtartó és a lépcsős helyett sík csomagtér lehajtott üléstámlákkal. A szép felni mögül ordító dobfék egyenesen égő.

Az adatok között ott az önsúly is, ami a legfontosabb a Mazda2-ben


Műszaki adatok – Mazda2 1,5 GT
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1498
Furat x löket (mm) 0 X 0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 76(103)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 137/4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,4
Végsebesség (km/h) 188
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,9
Vegyes (l/100 km) 5,9
CO2 kibocsátás (g/km) 140
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3885/1695/1475
Tengelytáv (mm) 2490
Csomagtér (liter) 250-787
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1035/450
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 43
Gumiméret 195/45 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 169 900
Konkurensek (forint) Nissan Micra 160 SR, 3 569 000
Peugeot 207 Prémium 1,6 VTi, 3 781 000
Renault Clio TCE 100 Cinetic, 3 100 000
Suzuki Swift 1,5 GS, 3 640 000
Toyota Yaris 1,3 Sol Plus Ice, 3 400 000
Tesztelt autó ára (forint) n. a.
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, első oldalsó és függönylégzsák, DSC menetstabilizáló-elektronika, automatikus légkondicionáló, elektromos ablakemelők elöl-hátul, motoros állítású, fűthető visszapillantó tükrök, kormányról vezérelhető CD-s rádió hat hangszóróval, CD-váltóval és Aux-bemenettel, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, esőérzékelős ablaktörlő, ködfényszóró, távirányítós központi zár, kulcsnélküli ajtónyitás, ülésfűtés elöl, fedélzeti számítógép
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Sajnos a sok jó, jó sokba kerül, de a Mazda2 tetszett. Tágas, életteli és környezetszennyezése is csekélyebb a jó fogyasztás és a kevesebb anyag felhasználása, majd későbbi deponálása miatt.
Pontszám (max. 10)   7,25 pont