Mindent másképp
Elég furcsa, hogy eddig épp a Mazdának nem volt színes-szagos, vagány kisautója. A gömbölyű 121 eltűnése óta tartott a leszálló ág, aminek mélypontja a Mazda-emblémás Ford Fiesta volt 10 éve. De a Demio utódjaként a japán belpiacnak szóló, egyterűs előd is inkább a hervadó életszakaszban hozna lázba.
Ebben az autóban minden másképp van. Az előző a motorjait és a padlólemezét is a Ford Fiestától örökölte, mert ugyanott készültek Spanyolországban, a mostaninál az év végére várható új Fiesta veszi át az immár Japánban gyártott Mazda2 alapjait.
Könnyű, erős, biztonságos |
Elődjénél 100 kilóval könnyebb a Mazda2, amit önmagában az egyterűs kasztni rövidebbre cserélésével nem lehetett volna elérni. Ezt a 22 kilót a könnyebb, de szilárdabb acélfajták biztosítják, a hátsó és az első lengőkarok leváltása 13 kilót jelent, az elektromos fogyasztók egymáshoz közeli elhelyezésével 2,86 kiló a nyereség a rövidebb kábelkötegen. A hangszórók kisebb mágnese 98, a motorházfedél új zsanérja és zárszerkezete 69 dekát hozott. A munka színvonaláról talán annyit, hogy a vetélytársainál lényegesen könnyebb Mazda2 simán elhozta mind az 5 csillagot az Euro NCAP-törésteszten. |
Rövidebb, de nem szűkebb
Eltalált arányai, jó kiállása és kompaktsága miatt én szerettem ránézni a tesztautóra, mégha ez nem is a jellegzetes Mazda2-árnyalatban jött, mint az 1,3-as. Szóval van másmilyen is, nemcsak a kommunikációs színként használt zöld.
Ezúttal nem lepődtem meg a kis kasztniba szorított váratlanul sok helyen, mert már kétszer ültem hátul és akkor sem értettem, mások hol bukják el a teret a 10-15 centivel hosszabb kisautókban.
Elöl mégis izgalmasabb, gyorsan beakasztom az eltalált vezetőülést a leghátsó pozícióba. Minden a helyén, azzal együtt is jól ülök, hogy a Mazda kispórolta a kormányállításból a hosszanti irányt, csak fel-le van játéka. Annyira jó egyértelműen működik a kis Mazda, minden érthető, nincsen menüből kikapcsolandó légkondi vagy egyéb túlbonyolított baromság.
A túloldalon nagyon sietünk a Mazda2-vel
Ezúttal a 103 lóerős benzines volt az autóban, amely a kis súllyal és a fájin váltóval sokra képes. Nem tudnék jobb helyet mondani a váltónak, a magasról kinövő rövid karral pikk-pakk pakolhatjuk a sebességeket, sajnos csak ötödikig. A Fiatnak bezzeg belefér a Panda 100 HP-ben és a TJet Puntóban. Hatodik bizony ohne, és ha megszalad a tempó, ez hiányzik is.
Városban nem, ott a szűk ugrásokkal következő öt áttétellel odakenjük a mezőnyt, mert a kuplung is jó. A motor az intenzív gyorsulást csomagban adja a zúgással, ami két lámpa között lelkesít, aztán monoton sztrádatempónál fáraszt.
Toka sehol
A dagadék mai autók fejlesztői sokat túlórázhatnak azért, hogy a kocsit ne érezzük tokásnak. Erre itt nincs szükség. Higgyék el, nem a kisportolt lányok és fiúk győztek meg a tévéreklámból a Mazda2 atletikus könnyedségéről!
Ebbe bárki beleül, beveszi az első három kanyart és érzi, hogy él az autó. Kicsit húzunk a kormányon, máris befordult, és mintha a kocsi is élvezné, ahogy egyre gyorsabban futunk neki az íveknek. A rugózás kényelmetlenül feszes, de épp ezért árulnak annyiféle autót, hogy lehessen tohonyábbat és komfortosabbat is választani.
Jól fogyaszt, drágán adják
Úgy adódott, hogy városban majdnem mindenhová sietni kellett a kocsival, ezért az apadó mutatót látva 11 literes fogyasztástól tartottam. Ez van, legalább volt minek örülni – álltam be a kútra, ám váratlanul gyorsan kattan a pisztoly. Csorgatom még, de tényleg tele, a négy henger csupán 9,1 literrel honorálta a sportos üzemet. Van értelme könnyebb autókat építeni.
A Mazda2-vel tehát boldogan élnénk, míg nem hiányzik a nagyobb csomagtér, de ennyiért merész az ára. Persze a japánok biztos nem landolnak olyan keményen a valóság talaján, mint az új termékekkel új árakban is reménykedő francia márkák, ld. frissen is akciós Clio III vagy C4 Picasso.
De egy légkondival 3,4 milliós 1,3-as autóval nehéz érvényesülni a kiskategóriában, nem beszélve a minden jóval ellátott, de négymillión túllógó GT-ről. Nem a felszereltségéhez viszonyítva drága, csak ahhoz képest, amennyiért itthon kisautót vesznek az emberek. Ha már ilyen költséges, akkor lehetne benne tengelyirányú kormányállítás, hatodik fokozat, tologatható üléssel átrendezhető lábtér/csomagtartó és a lépcsős helyett sík csomagtér lehajtott üléstámlákkal. A szép felni mögül ordító dobfék egyenesen égő.
Az adatok között ott az önsúly is, ami a legfontosabb a Mazda2-ben
Műszaki adatok – Mazda2 1,5 GT | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1498 |
Furat x löket (mm) | 0 X 0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 76(103)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 137/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,4 |
Végsebesség (km/h) | 188 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,9 |
Vegyes (l/100 km) | 5,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 140 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3885/1695/1475 |
Tengelytáv (mm) | 2490 |
Csomagtér (liter) | 250-787 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1035/450 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 43 |
Gumiméret | 195/45 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 169 900 |
Konkurensek (forint) | Nissan Micra 160 SR, 3 569 000 Peugeot 207 Prémium 1,6 VTi, 3 781 000 Renault Clio TCE 100 Cinetic, 3 100 000 Suzuki Swift 1,5 GS, 3 640 000 Toyota Yaris 1,3 Sol Plus Ice, 3 400 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | n. a. |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, első oldalsó és függönylégzsák, DSC menetstabilizáló-elektronika, automatikus légkondicionáló, elektromos ablakemelők elöl-hátul, motoros állítású, fűthető visszapillantó tükrök, kormányról vezérelhető CD-s rádió hat hangszóróval, CD-váltóval és Aux-bemenettel, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, esőérzékelős ablaktörlő, ködfényszóró, távirányítós központi zár, kulcsnélküli ajtónyitás, ülésfűtés elöl, fedélzeti számítógép |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Sajnos a sok jó, jó sokba kerül, de a Mazda2 tetszett. Tágas, életteli és környezetszennyezése is csekélyebb a jó fogyasztás és a kevesebb anyag felhasználása, majd későbbi deponálása miatt. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |