Évekig úgy tűnt, hogy a kompakt szabadidő-autók divatja hidegen hagyja a Volkswagent. Míg a dél-koreaiak hamar ráugrottak a kompakt SUV-témára, Wolfsburgnak 13 évnyi reakció kellett az 1994 óta sikeres RAV4 megválaszolására.
Majdnem Samun lett
A szabadidő-autók divatjára könnyebb és gyorsabb volt a homlokzat átszabásával reagálni, ezért a fronthajtású Cross Polo, Cross Golf és Cross Touaran-modellek már egy ideje a piacon vannak. Egy valódi SUV tovább tart, még ha a Golf több alkatrésze vagy a 4Motion összkerékhajtás ezúttal is hasznosult.
Jó hír, hogy megmaradt az a forma, amit narancssárgában tanulmányként már láttunk. A tesztautót a benzinkutastól az ismerősökön át sokan Touaregezték, én meg állandóan Tourannak hívtam. Állítólag a hasonlóság szándékos, mert így az előbbi tekintélye és az utóbbi tágassága ugrik be az embereknek. A modell neve egy internetes szavazáson lett a befutó, amelyen a tigris és a leguán elegye legyőzte a többi javaslatot. Még szerencse, elég bután hangzana mondjuk a Volkswagen Samun.
RAV4 mintára
Mintha a VW-nél hajszálpontosan méretet vettek volna a RAV4-ről, annyira hasonló a felállás. A projekt elsődleges célja az lehetett, hogy a kocsi tökéletesen személyautóként viselkedjen, épp csak a magasabb szabadidő-autók előnyeivel (jobb kilátás és biztonságérzet, könnyebb járdára állás, kisebb károk az úthibáktól).
Tiguan, terepre |
Kétféle orr jelzi a Tiguan-modellek némileg eltérő irányultságát. Az elegánsabbat Heidi Klum hirdeti, míg a Track&Field-csomagos kocsival Seal nyomul. Utóbbinak 18 helyett 28 fokos első terepszöget biztosít a lökhárító, a motort alsó védőlemez óvja. A kiruccanásokban az elektronika egy instant terepprogrammal segít, ami az ESP-t, az ABS-t és a kipörgő kerekeket fékező elektronikus differenciálzárat hangolja a laza, csúszós talajhoz. |
A Tiguan szinte teljesen Golfnak érződik, önsúlya alapján egy telerámolt Golfnak. Merőben hasonló érzés vezetni, amit dicséretnek szánunk, a bakancsosok világában ez egy nagyon finom szövésű autó.
Határozottan, flottul állja a kanyarokat, de a 16 collos kerékkel a rugózási kényelem így is megüti az átlagost.
Jól lassul, nem billeg, nem bólogat. Színvonalas kényelmet és tömény biztonságérzetet nyújt, amit a súlyosan 5 csillagos törésteszttel is igazol. Életmentő fényforrás hozzá a feláras xenon-fényszóró, ami távolsági fényen egy döbbenetes fotonágyúra kapcsol, messze kergetve az éjszakát a kocsi elől.
A folytatásban kiderül, maradt-e a traktorhang az új dízelmotor ellenére
Búcsú a traktorhangtól
Döntő örömforrás a közös nyomócsöves befecskendezésre átállított dízelmotor. A továbbra is 140 lóerős CR TDI-re már nem mondanánk, hogy egy ébredő traktor visszafogottabb zajforrás.
Az ereje nem hagyta el, visszaváltás nélkül nekiereszthetjük az előzéseknek, a kraft jó korán ébred benne. Országúton 6,8, Budapesten 8,7 litert fogyasztott, mindkettő rokonszenves érték.
Városban a harmóniát a rengeteg váltás zavarja, mert az időnkénti terepjárás miatt az alsó fokozatok rövidek. Aki nem szereti pörgetni a motort, az 30-nál már a harmadiknál tart. Városban örökké egyik fokozatból a másikba siklik a váltó, a szokott puhasággal.
Mindentudó
A Golf Plusból nemcsak a műszerfal költözött át, hanem a tologatható hátsó üléspad is. Leghátul rögzítve igen kényelmes a lábtér és közepes a csomagtartó, a fejteret viszont maradandóan károsítja az extralista amúgy vonzó tétele: a nyitható üvegtető.
Előredöntve a hátsó ülés jól nevelten lehasal a csomagtér síkjába, ezt így kell csinálni. Rossz megoldás volt kihagyni a pótkereket egy rossz utakra is szánt kocsiból, legalább a tesztelt terepjáró változatba kellene igazi pótkerék. Hiába, felárért is csak mankókerék van, de ezzel még mindig jobban jártunk a Touran-vásárlóknál, akik az 5+2 üléssel még a virslikereket is végképp bukják. Gratulálunk mindkettőhöz.
8 millió nem elég
A dízel Tiguan adekvát megoldást tartogat az autózás legtöbb kihívására, sokoldalúsága valóban érték, de mégsem ekkora. Látva a terepes Tiguan TDI 8,2 milliós induló árát, az árképzéskor büszkén fogott a ceruza.
Műszaki adatok –
VW Tiguan 2,0 CR TDI Track & Field |
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 81,0 X 95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103(140)/4200 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/1750-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,5 |
Végsebesség (km/h) | 186 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,9 |
Vegyes (l/100 km) | 7,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 189 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4457/1809/1686 |
Tengelytáv (mm) | 2604 |
Csomagtér (liter) | 470-1510 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1590/650 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 64 |
Gumiméret | 215/65 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 193 800 |
Konkurensek (forint) | Kia Sportage 2,0 CRDi EX 4×4, 6 677 000 Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D Intense, 7 890 000 Toyota RAV4 2,2 D-4D Sol, 8 310 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 9 602 862 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ESP offroad-üzemmóddal, hat légzsák, CD-s rádió 4 hangszóróval, motoros ablakemelő elöl-hátul, félautomata légkondicionáló, alsó motorvédő burkolat, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, fűthető és motorosan állítható külső tükrök |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Az történt, amit a Touran és az Eos alapján vártunk: ha már egyszer a Volkswagen lép, akkor egy igen színvonalas termékkel száll be egy számára új kategóriába. Azért meghökkentő, hogy a Tiguan drágább a RAV4-nél. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |