Japán autóknál azt szoktuk meg, hogy az utód nyomokban sem emlékeztet az elődre. Csak a név jelent kapcsolatot a múlttal, mintha a leváltott autó a család eltitkolandó zabigyerekeként csak egy tévedés szüleménye volna. Ilyen volt a Primera és a Micra vagy a Toyotánál az Avensis a Hondánál pedig a Civic. Előd és utód között átmenet nélkül viharzanak a megváltó dizájntervek. Erre itt a teljesen új X-Trail, ami mellett tavaly Genfben úgy sétáltunk el, mintha ott sem volna.
Merthogy a Nissan megkérdezte az X-Trail vásárlóit, mit szeretnek járművükben. A mit nem kérdés talán célravezetőbb lett volna, merthogy a válaszok nyomán az X-Trail úgy újult meg, hogy nem is látszik rajta. A 2001-es autó mai szemmel is csinos, a Nissan a nagyobb vasakra is hasonló kemény barázdákat rajzolt. Az Qashqai padlólemezre épített teljesen új X-Trail pedig ugyanez pepitában. Csak oldalról érezni, hogy az arányok valahol elszaladtak: a + 18 centi hajszálpontosan érzékelhető a hátrafelé haladva. Máshol nemigen. Ígérem, most írom le utoljára: ez az autó teljesen új, nem a korábbi X-Trail modellfrissített énje.
Volt még valami, amit az X-Trail-tulajok lelkesen x-eltek a kérdőíveken. Ők bátran járnak terepre autójukkal. Pedig a Honda CR-V és Toyota Rav-4 fémjelezte hobbi-terepjáró szakkör pont arról híres, hogy tulajaik óvják autóikat a dagonyától, mint Schorbi Norbi gyermekeit a Szigettől. A Nissan X-Trail-tulajok viszont előszeretettel mennek oda, ahova a többiek még gondolatban sem járnak.
Az X-Trail alatt sincs masszív alváz vagy bonyolult összkerékhajtás. Megmaradt az előd kapcsolható 4×4 rendszere. Ha nem kell a maximális stabilitás, 2WD-re csavarva csak az első kereket élvezik az erőt. Ez nekünk a heti teszt 98 százalékában elég is volt. Az Auto állás magától változtatja a nyomatékot, maximálisan 50 százalékot enged hátra. A Lock bevetése szinte kizárt, mert 50:50 százalékos erőmegoszlásra utal. Erre van szükség a legritkább esetben.
X-Trail tervezésekor fontos volt, hogy finoman becsusszanjon a Nissan 4×4-flottába. Az öblös far vígan befogadna plusz két ülést, de akkor kinek kéne a Pathfinder? Az X-Trail-felhasználók zöme azért még mindig aszfalton nyüstöli az autót, hiába jelentős a terepezés aránya. Komfortos az egyenesfutás autópályán, kevés a zaj, hibátlan a kényelem. Mivel a Primera már kivonult a hazai flottából, az X-Trailnek bizonyos szempontból középkategóriás autóként is helyt kell állnia. Helyt is áll.
Remek a 150 lóerős dízel, halkabb és kiegyensúlyozottabb, mint a 114 illetve 136 lóerős 2,2-es volt. Renault-eredetű, az autó 1700 kilójához képest még vehemensnek és takarékosnak is nevezhető. 9,5 liter gázolaj 100 kilométerre teljesen baráti.
Üzenet a jövőbe
Kellemes haszna az újításnak, hogy a középre épített műszerfal-koncepció megbukott, a sebességmérő és társai visszakerültek jól megérdemelt helyükre, a kormány mögé. Ki tudja, miért érzik időről időre fontosnak a belső formatervezők, hogy kísérletezzenek a használatidegen és megszokhatatlan középső műszerezéssel?
A kormány előtti hely kihasználatlan lesz, a sebességmérő leolvashatatlan és még szépet sem tudnak belőle kihozni, mégis bepróbálkoznak vele. Az X-Trailnél szerencsére csúfosan leszerepelt az ötlet, ezért a középkonzolban most már nem a sebességmérő, hanem egy komoly képességű hifi felett örvendezhetünk. A navigációt is tartalmazó többfunkciós berendezésről alkotott kép sajnos vegyes.
Navigálás: ebben egész jó a rendszer, ügyesen, egyszerűen kezelhető, a térkép nem tartalmazza teljesen hazánkat, de ígérnek frissítést. Nyomogatható képernyővel egyszerűbb lenne az élet, de így sem rossz.
Tolatókamera: teljesen felesleges fícsör, semmi haszna. Több értelme lenne jó tolatóradarnak, ami tud csipogni. A kamerával követhetetlen, mi milyen messze van.
Bluetooth-kihangosító: zseniális, még az iPhone elvileg adatátvitelre képtelen Bluetooth-adatkapcsolatán keresztül is belelát a telefon memóriájába, onnan kiszívja a számokat, neveket, tárcsázáskor, hívásfogadáskor.
Zene, rádió: a hangzása igen jó, de meglepetésszerű hibákat produkált a rendszer. Folyamatosan a Sláger-rádió nevét írta ki, miközben egészen más szólt.
Mint egy autó
A hobbiterepjáróságon kívül, a normál autóságon belül még mindig vannak pozitív vonásai az X-Trailnek. Tágas elöl, tágas hátul, bár magasabbak megjegyezték, hogy a panorámatető miatt a fejnek kevés hely marad. És? Extrém tágas a csomagtartó, bár a többfunkciós, műanyagos fiókelrendezés értelmét elsőre nem tudtam mire vélni.
Aztán terepezésben jártas ismerőseim azonnal rámutattak az ötlet helytállóságára, a sáros bakancsot jobb a műanyag felületek közé tuszkolni, mint a kárpiton maszatolni hagyni.
Megtalálja számítását az X-Trail, nem hoz határozottan többet, mint amit az előd, de az eddig is bőven elég volt, tehát a konkurenseknek most valami nagyot kéne dobni az X-Trail ellehetetlenítéséhez.