Motor a Golfból

Jég alatt
Nincs ráírva, hogy TFSI

Nincs ráírva, hogy TFSI

Nincs ráírva, hogy TFSI


Figyelmes olvasóinknak szemet szúrhatott, hogy egy piros Audi A3 többször is feltűnt a képeken. Befogtuk a kis-nagy tesztre, voltunk vele hóban autózni, de eddig egy sort sem írtunk még magáról az autóról.

A teszt apropója az A3-ba beszerelt és többször díjazott turbós-kompresszoros motor legújabb változata.

A VW-konszern több típusában is bevetett motorról a mechanikus feltöltő eltűnt, a turbó megmaradt. Az eredendően a Golftól megörökölt négyhengeres VW-emblémával 122, Audiként 125 lóerős.

Takarékos? Talán igen

Elöl jó, hátul jó

Elöl jó, hátul jó

Elöl jó, hátul jó


Az egyik érdekesség a kipufogószelepek vezérlési idejének változtatása, a másik hogy a befecskendezőfejekből nem kevesebb mint hat apró furaton át tör elő a benzin, így az égésfolyamat tökéletesebben lezajlik. Ettől valószínűleg csak a gépészek EKG-ja produkál kilengést, de a csökkenő fogyasztás használ a világnak.

Az 1,4 TFSI tényleg takarékos, bár elég csalódottan láttam a 6,8 literes átlagot a 105-tel végigcsorgott Budapest-Hévíz-Budapest túra után. Ezért az eredményért kár spórolni, inkább menjünk reális tempóval.

Normálisan használva ugyanez a motor megnyerő számokat produkált. Városban többet, országúton kevesebbet járva kerek 8 liter jött ki, ami jól áll egy benzines, nem is gyenge kompakt autónak.

Enyhe turbó

Ne várjunk bősz erőt az új motortól

Ne várjunk bősz erőt az új motortól

Ne várjunk bősz erőt az új motortól


A feltöltést kár túlbecsülni, az új motornak nincs különösebben sok ereje, csak ami van, azt prezentálja kiválóan. Az 1500 és 4000 közötti fordulatszámnál állandó nyomaték miatt úgy tűnik, mintha alapjárattól azonnal megkapnánk mindent, amit a motor tud.

A dolog velejárója, hogy hiába forgatjuk, nem fogunk nekipirulva magyarázni a többieknek, hogy na majd 4500-tól, azt figyeld. Főleg azért nem, mert a rugalmasságra hangolt TFSI teljesítménye 5000-nél esni kezd.


Autópályán megeresztve elillant a csend, 150-160-nál szelídebb zajszintet várnánk el. Ezen kívül csak a tolótetővel lenullázott hátsó fejteret és a körülményes hőmérsékletszabályozást utáltuk az A3-ban.

Nehézkes a fűtésállítás

Nehézkes a fűtésállítás

Nehézkes a fűtésállítás


Egy forgókapcsolóval tízszer gyorsabban beállítható volna a hőfok, mint a léptetős baromsággal, de míg mi egymást váltjuk a tesztautókban, addig egy konstans hőérzetű tulajdonos kevesebbszer birizgálja az automata légkondit.

Profi munka

Az A3 profi munka, ez gyorsan kiderül róla. Minden olyan simán, olajozottan, magától értetődően működik benne. Finom a hatfokozatú váltó, a kormányzás reakciói olyan jók, mintha mi is a konstrukció részei volnánk, a rugózás csendben és megadóan nyeli egymás után az úthibákat, a kanyarokban táncol, egyenesben kitéríthetetlen.

Kényelmes, sportos, tud mindent

Kényelmes, sportos, tud mindent

Kényelmes, sportos, tud mindent


Savanyú a szőlő alapon néhányan fikázzák az A3-at, hogy ez csak egy kipucolt Golf. Évi 200-230 000 eladott autóval a piac erre azt válaszolja, hogy tévednek. A Leonnal és a Golffal közös kábelköteg, szervoszivattyú, lengőkar stb. nem érdekli az embereket, ha a végén egy Audit kapnak. A hiteles különbözőség elérése a feladat, ezt verik a fejünkbe a marketingesek és ezen reszelnek sokat a mérnökök is.

Kevés konkurens

Egy Golfhoz képest más a kormányzása (izgalmasabb), más az anyagminőség (jobb), más a térkínálat (szűkebb) és főleg egészen más mindaz, amit az autó kifejez. Az A3 nem azt közvetíti a tulajdonosáról, hogy kéne neki egy A4, csak nem telik rá a kis csírának. Méretben elég neki ennyi, de nem mond le arról a színvonalról, hatásról és érzésről, amit egy kompakt Audi (Mercedes-Benz, BMW, Volvo) jelent.

A láb még elférne, de a fejteret elvitte a tolótető

A láb még elférne, de a fejteret elvitte a tolótető

A láb elférne, a fejteret elvitte a tolótető


Az alsó középkategóriás prémiummodellek között az A3 a legésszerűbb, de nincs is sok konkurense. Az 1-es nagy élmény, elöl minden ízében valódi BMW, de hátra ne próbáljunk felnőttet bekényszeríteni, a légkondi nélküli alapfelszereltséget pedig nehéz minősíteni. A C30 drága, apró, de finom és szerethető, a C-Sportcoupé pedig csak azért jutott eszembe, mert most lesz belőle CLC, amúgy nem zavar vizet.

Az elaggott 1,6-os motornál mindenképp jobb az új, de az árkülönbség tetemes, azonos kivitelekkel számolva 337 000 forint. Ezzel együtt a legkisebb turbómotorral az A3 egyben van és jóval attraktívabb, mint az ősöreg 1,9 TDI-vel, amely tényleg alig fogyaszt valamit, de részecskeszűrővel együtt 760 000 forinttal drágábban zakatol.

Makacs dolgok jönnek a túloldalon, a tények után a véleményünkkel


Műszaki adatok – Audi A3 Sportback 1,4 TFSI Ambition
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1390
Furat x löket (mm) 76,5 X 75,6
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 92(125)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 200/1500-4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,8
Végsebesség (km/h) 203
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,3
Vegyes (l/100 km) 6,5
CO2 kibocsátás (g/km) 154
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4286/1765/1423
Tengelytáv (mm) 2578
Csomagtér (liter) 370-1100
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1300/560
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 6 297 400
Konkurensek (forint) BMW 116i, 5 639 000
Volvo C30 1,8 Kinetic, 5 750 000
Tesztelt autó ára (forint) 7 616 614
A szériafelszereltség fontosabb tételei
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Nem kell túlbecsülni a 125 lóerőt, az A3 egyszerűen csak harmonikusan megy vele és  a  fogyasztása is rendben van.  Az ára nem jó, az ötajtós A3 annál inkább.
Pontszám (max. 10)   7,25 pont