Teszt: BMW X3 2.0d 1
Süppedős bézs plüskárpit

Süppedős bézs plüskárpit

Süppedős bézs plüskárpit


–    Jó napot doktor Úr!
–    Jó napot, de rég hallottam. Csak nincs valami baj?

–    Baj nincs, csak enyhén émelygek.
–    Az bárkivel megesik. Menjen levegőre, aludja ki magát. Egyébként is jó hogy hív, pont ki akartam kérni a véleményét autóügyben.

–    De doktor úr, nekem panaszaim vannak!
–    Mik a tünetek?

–    Hányinger, szédülés.
–    Mióta tart ez az állapot?

–    Egy hete.
–    Nem változtatott valamit az étkezési szokásain, az életmódján?

A 177 lóerő bőven elég

A 177 lóerő bőven elég

A 177 lóerő bőven elég


–    Ugyanott eszem, de egy hete az új BMW X3-mal közlekedem.
–    Ne mondja, és milyen?

–    Masszív menzához mérten tűrhető.
–    Úgy értem a BMW X3!

–    Ja, az teljesen rendben van. Doktor úr biztos olvasta anno az „Egy fogadás naplója” című cikket a Vezess.hu-n. Két éve a háromliteres dízelmotorral teszteltük, már akkor nagyon tetszett. Ez most a kétliteres „kis” dízel, és ez is nagyon érdekes.
–    Eddig is volt kétliteres változat, nem? Ez valami új?

–    Igen, most ez már erősebb, 177 lóerős, nyomatékosabb is, ráadásul kevesebbet fogyaszt, mint előtte, és alacsonyabb a károsanyag-kibocsátása is. „Csak” 172g szén-dioxidot ereszt ki magából kilométerenként. Ezzel még mindig nem közelíti meg az európai autógyártók által (önkorlátozásként) vállalt 140g/km értéket, de legalább már valami. A többi ilyen nagytestű még ennél is rosszabb.
–    Én nem értem ezt a CO2-hisztériát. Miért nem a nitrogén-dioxidokat, a szén-monoxidot és a mocsok kormot üldözik? Ha ezzel foglalkoznának, egyből lenne hely a Korányiban.

Színre fújták a műanyagot

Színre fújták a műanyagot

Színre fújták a műanyagot


–    Mit is mondott Doktor úr, milyen autós kérdéssel akart keresni?
–    Azon gondolkozom, hogy beruházok valami masszívabb autóba. Tudja, a praxis megkívánja. A Land Rover Freelander, a Mazda CX-7, a Citroën C-Crosser, a Honda CR-V és a Toyota RAV4 tetszenek. Nézegettem a BMW X3-at is, csak a feleségemnek nem tetszett.

–    Gondolom a nagy műanyag elemek miatt. Ezeken az új X3-asokon színre fújt lökhárító van már, lehet hogy ez tetszeni fog neki.
–    Terepre ki lehet menni vele?

–    Mérsékelten. Én sajnáltam összekoszolni a süppedős bézs plüsskárpitot. Még a túrabakancsot sem nagyon mertem berakni a csomagtartóba.
–    A hóban, jégben milyen? A budai pacientúrához azért feljutok ilyen időben?

–    Beteglátogatásra kitűnő. A lefagyott latyakos utcákban nagyon szépen mászik felfelé, sőt még egy ereszkedésautomatika is van benne, a lejtmenethez. Ilyenkor még fékezni sem kell, a jeges úton automatikusan kezeli a motorféket és a fékeket, vigyázva, nehogy megcsússzon az autó.
–    Akkor ajánlja?

–    Csak akkor, ha a doktor úr az aszfaltról nem akar lehajtani.
–    Nem kicsi a kétliteres motor egy ekkora autóba?


–    Nem. Határozottan elég a 177 lóerő. Nem muszáj a háromliteres.
–    Gondolom, itthon mindenki a nagyobbat akarja majd. Azt látom, hogy nálunk előbb vesznek az emberek háromliteres BMW-t, mintsem kiköltöznének a panelből. A vizitdíj miatt meg hőbörögnek!

–    A háromliteresnél 11 liter körül volt az átlagfogyasztás százon, ez az új kis motor 9,5 literrel beérte. Ez is nagyon klasszul autózható a mindennapokban. A nagyobb 160 km/óránál volt kényelmes, ez 130-nál. Persze ennél jobban is megy, de azt nem próbáltam. Eléggé zavar ez az émelygés.
–    Persze, persze a hányinger. Mindjárt rátérünk, arra is, csak a futóműről mondjon még pár szót.

Az útról nem érdemes vele lehajtani

Az útról nem érdemes vele lehajtani

Az útról nem érdemes vele lehajtani


–    Feszes és (ezekkel a téli gumikkal) zajos is, bár ebben az osztályban ez a normális. Nyugodtan ki merem jelenteni, hogy a legstabilabban áll a lábán ebben a kategóriában. A motor-váltó-futómű triumvirátusára mindig nagyon odafigyelnek a bajorok. A korábbi automata váltó elindulásnál néha gondolkodott egy kicsit. Ezt a 6 fokozatút nagyon jól programozták, sokkal simább, elegánsabb és a reakcióideje is jobbnak tűnik. Az egész autó masszívnak és minőséginek érződik, rengeteg kényelmi funkciót lehet rendelni. Nekem az égre nyíló óriás panorámaalak és a vastag fűthető kormány volt a kedvencem.
–    Nem bólogat nagyon a karosszéria?

–    Hosszanti irányba nem is érezni mozgást, inkább csak oldalra. Nem tudom, hogy rugózás/csillapítás nem passzol a súlyhoz, vagy a gumi és a csillapítás lett rosszul kiválasztva, de nekem kimondottan fárasztó az utazás.
–    Akkor meg is találtuk a hányinger okát. Izgalom a labirintusban.

–    Hogyan?
–    A hányingerét a belső fülben levő egyensúlyszerv, a labirintus izgalma okozza, amely a szomszédságában levő hányásközpontot is ingerli. Az egyensúlyszervben lévő folyadék lögybölődése, imbolygás vagy rázás hatására ilyen idegi reakciókat vált ki.

Hátul kell a Daedalonetta végbélkúp

Hátul kell a Daedalonetta végbélkúp

Hátul kell a Daedalonetta végbélkúp


–    Mit csináljak doktor úr?
–    Daedalon tabletta és végbélkúp, a gyereknek meg Daedalonetta végbélkúp.

–    Minden utazás előtt? Nem lehetne valami preventív megoldást találni?
–    Ne egyen utazás előtt, szellőztessen az autóban, vegyen be B6 vitamint, szemét tartsa az úton. Menstruáció előtt vagy várandósan még érzékenyebb lehet az egyensúlyszerve.

–    Azt hiszem, az utóbbi nem fenyeget.
–    Csak a kedves hölgypartnere miatt mondtam. A hányinger mellett a rázkódás és billegés (kinetózis) más tünetei nem jelentkeztek? Kimerültség, fáradtság, érdektelenség, ásítozás, szívdobogás, légzési problémák, sápadtság?

Nem szívesen rakja be az ember a bakancsot

Nem szívesen rakja be az ember a bakancsot

Nem szívesen rakja be az ember a bakancsot


–    Nem, ennyire nem súlyos a helyzet.
–    Furcsállom, hogy a rugózás okozza. Minden autógyárban vagy két tucat ember dolgozik azon, hogy a rugózás és csillapítás kényelmes legyen. Megvizsgálták, hogy járás közben az ember agyát mekkora amplitúdójú lengés éri. A futóművek csillapítását ennek a lengésszámnak az egészszámú többszörösére méretezik, ezáltal érzékeli kellemesnek a páciens az utazást. Testünk azonban elég tág skálán különbözik egymásétól, ezért lehet, hogy van olyan futómű, ami valakinél hányingerkeltő, míg egy másik embernek ugyanaz semmilyen panaszt nem okoz.

–    Akkor hát ez a baj az új BMW X3-assal! Pedig a váltó, motor és futómű annyira egyben van. Kezesebbnek gondolom, mint a doktor úr által kinézett típusok. Csak hát az a rókakoma…
–    Köszönöm, hogy beszámolt a tapasztalatairól, ne gondolja, hogy elvette a kedvemet.

–    Nem fél, hogy esetleg a maga gyomra se fogja bírni?
–    Tudja, van egy nagy előnye az öregségnek (nevet). 50 felett az ember idegrendszere is tompább lesz, ennek következtében csak jóval nagyobb ingerekre reagál. Szóval nekem már nagyon nehezen jön izgalomba bármelyik központom. Különösen az egyensúlyszervem. Ebben a korban már nem fenyeget a kinetózis, nyugodtan vehetek egy X3-at.

BMW X3 2.0d
Lökettérfogat 1 995
Hengerek/szelepek 4/16
Max. teljesítmény (LE) 177
Fogyasztás 6,7
CO2 kibocsátás (g/km) 172
Bruttó ár (forint) 10 730 000