Ugye milyen sportos lett?
Változott a küszöb is. Látják?

Változott a küszöb is. Látják?

Változott a küszöb is. Látják?


Az első generáció bemutatkozása óta eltelt kilenc év alatt az eredeti alapgondolat semmit sem változott. A Zafira továbbra is olyan hétszemélyes egyterű, amelyben nem kell a súlyos ülésekkel bajlódni, kiszedegetni őket, majd küszködve visszaállítani az eredeti állapotot. Itt minden a kocsiban marad, nincs kifogás, ha éppen hét embernek kell helyet teremteni.

Csak finoman

A mostani ráncfelvarrás igen óvatosra sikerült, szó sem volt arról, hogy az idősödő páciensből dögös tinit faragjanak. De jobb is így, ami szépen fogy, azt nem kell fejszével átszabni. Persze a sajtótájékoztatón felhívták a figyelmet arra a néhány apróságra, amelyek megváltoztak. Kis segítséggel így már rájöttünk, hogy az első- hátsó lökhárítón reszeltek egy keveset és hangsúlyosabb lett a küszöb. A cél – ki hitte volna – a sportosabb, dinamikusabb forma kialakítása volt. Ezen túl még a hátsó lámpák környékén találni változást, és a felniválaszték is kibővült. Ennyi.

A lényeg jobbra lent

A lényeg jobbra lent

A lényeg jobbra lent


A lényeget nem is itt kint, hanem odabent kell keresni. Persze nem az utastérben, mert ott hasonlóan finom kézzel dolgoztak a szakemberek, így már akár iPOD is csatlakoztatható a fedélzeti hifihez. Szóval a lényeg a motortérben van, ugyanis a tesztautónk orrában 1,7 literes dízelmotor dolgozott, ami a korábbi 1,9-est váltja le.

Összesen három új motorral bővül a választék, amelyek mind kisebbek, könnyebbek, gazdaságosabbak és még erősebbek is, mint az elődök. Új az 1,7-es dízel, – amit rögtön kétféle teljesítménnyel, 110 és 125 lóerővel is lehet választani – valamint az 1,6-os benzines. Ezekkel összesen tízféle – négy dízel, öt benzin és egy gázüzemű – motor közül választhatnak a jövő Zafira vásárlói.

Jó fogású

Jó fogású

Jó fogású


A rövid, nagyobb részben autósztrádán teljesített menetpróbán az 1,7-es motor nem hozott minket tűzbe, ami valahol érthető is. Egy családi autó, amelyben hátul elméletileg akár négy-öt gyermek is visíthat, jobb, ha inkább csendben a háttérbe húzódik. A dízel szép csendesen muzsikál, csak a nagyobb gázadásokra válaszol kelletlen morgással. Aszfaltszaggató teljesítményt ne várjunk tőle, inkább majd tankolásnál mutatja meg a legjobb formáját.

Következik az államközi sajttitok és a kiderülnek a legfontosabb árak, adatok


Svájcban amúgy borzalmas az autópályás lét. A 120-as sebességkorlátozás eleve rossz ómen, de a derék helyiek ezt még ipari mennyiségű kamerával is tetézik. Így nem is csodálkoztunk, hogy szinte mindenki szabályosan ment.

Ha valahol 100-as tábla törte meg az egyhangúságot, ott beleléptek a fékbe, nehogy egy pillanatra is szabálytalanok legyenek. Azért megnyugtató, hogy a kisteherautósok itt is őrültek.

Svájci sajt
Boldogok a sajtkészítők

Boldogok a sajtkészítők

Boldogok a sajtkészítők


Az országról elsősorban a csokoládé, az óra, valamint a sokáig legendás banktitok juthat eszünkbe, pedig sajtok terén is elég erősek. Svájcban 250-nél is többféle sajtot készítenek, így a tesztút félidejében is benéztünk egy üzembe.

Itt, Zürichtől 100 kilométerre készítik a népszerű félkemény Appenzeller sajtot, amelynek kétféle zsírtartalmú változata van, és minden 7 kilogrammos tömb 75 liternyi tejből készül el. Természetesen varázslat nélkül túrót – rossz szóvicc – sem érne az egész, így különleges, fehérborból, füvekből és fűszerekből álló keverék adja – a pontos receptjét állítólag csak két ember ismeri – az itt gyártott sajt különleges ízét, a több hónapig tartó érlelés során. A whiskyhez hasonlóan az Appanzellernél is különböző címkék vannak. Az ezüst a legfiatalabb, majd az arany következik, a legtovább, hét hónapig érlelt sajt pedig fekete csomagolást kap.

Inkább hátra

Sosem rajongtam az Opelek kezelőszerveinek sajátos kuszaságáért, de az opelbolondok kedvéért mondjuk azt, hogy bennem van a hiba. Nehéz megszokni a különféle tekernivalókat, és a kapcsolók csoportosításának logikája is rejtély.
Ugyanakkor jópofa a teherautósan döntött kormány – amelynek a fogása is rendben van – és a magasabb üléspozíció is.

Leghátul

Leghátul

Leghátul


Ha a vezetőülésben nem találunk túl sok élményt, akkor üljünk inkább hátra. A második üléssorral jó ideig eljátszhatunk, lehet tologatni előre hátra, felhajtani, lehajtani, billenteni. Igaz, ehhez az első üléseket is alaposan meg kell mozgatni, különben hamar elakad a mutatvány. A harmadik sor már nem nyújt ennyi élvezetet, de sokat próbált, önfeláldozó sofőrtársam nem kímélte magát és bemászott leghátra is, és nem panaszkodott.

Sőt, az apró finomságok – a biztonsági-övek csatja elrejthető, a könyöktámasz több pozícióban rögzíthető – felett érzett lelkesedését több méteres távolságból nekem is tolmácsolta. Egyedül talán a családi autóhoz mérten szűkmarkúan mért tárolóhelyekkel nem lehetünk megelégedve, de erre is akad feláras megoldás, a panoráma tetőablakok közé épített rekeszekkel. Oda aztán lehet pakolni rogyásig.

Árak és motorválaszték:
Benzimnmotorok
1,6 ECOTEC 115 LE 4 881 000 Ft
1,8 ECOTEC 140 LE ?
2,2 DIRECT ECOTEC 150 LE ?
2,0 turbo ECOTEC 200 LE ?
2,0 turbo ECOTEC OPC 240 LE 9 045 000 Ft
Dízelmotorok
1,7 CDTI ECOTEC 110 LE 5 671 000 Ft
1,7 CDTI ECOTEC 125 LE 5 746 000 Ft
1,9 CDTI ECOTEC 120, 150 LE ?
Egyéb
1,6 CNG (gázüzemű) 94 Le ?