Még alig estünk túl az Opel felfrissített küllemű hétülésesének menetpróbáján, máris itt az újabb megszépült sokszemélyes egyterű, ezúttal a Mazda háza tájáról.
Bevált recept
Kívülről a ráncfelvarrásoknál szinte kötelezően újrarajzolt első és hátsó lökhárító, az újratervezett lámpatestek, és a sportosabb hűtőrács tűnhet fel annak, akinek behunyt szeme előtt ott dereng a régebbi Mazda5-ös. Mostantól új – a csendesebb menet érdekében megerősített oldalfalú – alufelnik, egyedibb Sport optikai csomag és hét teljesen új szín közül válogathatnak majd a vásárlók.
Az utastérben új anyagok, színek tűnnek fel. Így a műszerfal háttérvilágítása kifehéredett, bár ez így most kicsit elüt a középkonzol tetején virító LCD-kijelző zöld világításától. A középkonzolt – felszereléstől függően – a Mazda6-ban már megismert érintőképernyős navigációs berendezés uralja, könnyen porosodó zongoralakk-hatású keretben.
Eleinte ijesztőnek tűnik a rengeteg információ, amit ránk zúdít, de rövid ismerkedés után nagyon jól, könnyen használható berendezés. Elméletileg a kellemes hangú útmegmondó-lány hallgat a szavunkra is, de nekünk ez valamiért nem jött össze. Biztos nem az oxfordi akcentusunk miatt jött zavarba a lelkem.
Mindezek ellenére odabent talán mégis inkább az automatikus váltó, illetve az elektromosan nyíló, csukódó – akár a távirányítóról is vezérelhető – ajtók tartoznak a leglátványosabb újítások közé. A villanymotor igen fürgén tárja fel az utasok előtt az autó belsejét, mindössze 4 mp-re van szüksége a mutatványhoz. A zárás nehezebben megy, ott plusz egy másodpercet hozzá kell adni a szintidőhöz, de az eredmény így is igen jó.
Kár, hogy a kézifékkar nem lett szebb és néhány apróságot is hiába kerestünk az autóban. Így az elindulás után automatikusan záródó ajtók és a megvilágított sminktükör is hiányzik a fegyvertárból. A sajtóanyagban büszkén hirdetett 45 darab tárolórekesz leltározásába nem mertünk belefogni. Akárhová nyúlunk az autóban, biztosan találunk egyet, még a leglehetetlenebb helyeken is.
Karakuri
A hét ülés tág határok között, könnyen, logikusan variálható, minden lehetséges kombinációt kirakhatunk belőle, akár egy Rubik kockával. A második sor középső traktusa azért nem kifejlett embernek való hely, azt inkább tartsuk állandóan elrejtve.
Azonban hatszemélyes felállásban máris szebb az élet, igaz, így sem túl nagy a hely. Inkább a gyerekekkel töltsük fel a kocsit, felnőtteket ne kínozzunk a hátsó padon.
A következő oldalon rejtettük el az árakat. Érdemes megnézni, mert nem lett drágább
Motor
A gépháztető alatt is találni újdonságokat szép számmal, bár ezek kevésbé látványosak. A Mazdánál úgy érezték, a kétliteres benzinmotorra fér rá a legtöbb reszelés, így azt alaposan meg is dolgozták. A végeredmény 4 százalékkal kevesebb üzemanyagigény, csökkentett károsanyag-kibocsátás és kisebb fordulatszámon érkező csúcsnyomaték, gyorsabb gázreakció. Hasonló mértékben a dízelek is takarékosabbak lettek.
Sajnos az 1535 kilogrammos acéltest dinamikus mozgatásához elkelne még néhány lóerő. A plusz erő iránt érzett hiányunkat a roppant csendes utastér feledteti, a motorból alig hallani valamit, egyedül a tükrök hasítják kiabálva a szelet.
Menet közben külön öröm, hogy a hatodik fokozat kifejezetten hosszú lett, csak komolyabb tempónál vesszük igazán hasznát, városban teljesen elfelejthető.
Öt vagy hat?
Míg a csupán a 2,0 literes TX Plushoz rendelhető, 300 ezres felárért kapható automatikus ötfokozatú váltó, addig a dízelekhez, illetve a kétliteres benzinesekhez hatfokozatú manuális jár. Nekünk kézi váltós tesztautó jutott, és nagyon szerettük. Határozottan működő, pontos darab.
Különös, hogy a Mazdánál egyre jobban a gazdagabban felszerelt autók irányába tolódik el a kereslet súlypontja. Így itthon az 5-ösből a TX felszereltségű, dízelmotorral érkező modellek fogynak a legjobban.
Annak ellenére, hogy már a legolcsóbb CE modellek is aránylag jól kistafírozva, ABS-szel, menetstabilizálóval, hat darab légzsákkal, – nem véletlen a járgány ötcsillagos töréstesztje – cd-s rádióval, illetve légkondicionálóval felszereltek.
Mazda5 árak és motorválaszték: | |
Benzimnmotorok | |
1,8 CE | 5 199 900 Ft |
1,8 TE | 5 449 900 Ft |
1,8 TX | 5 729 900 Ft |
2,0 TX Plus | 6 279 900 Ft |
2,0 GTA | 7 079 900 Ft |
Dízelmotorok | |
2,0 CE (CD 110) | 5 669 900 Ft |
2,0 TE (CD 110) | 5 919 900 Ft |
2,0 TX (CD 110) | 6 199 900 Ft |
2,0 TX Plus (CD 143) | 6 719 900 Ft |
2,0 GTA (CD 143) | 7 519 900 Ft |