Norepang, nem karaoke
Dél-Koreában élt cimborámtól tudom, mennyire fájó sebet okozott az 1910 és 1945 közötti japán gyarmatosítás. A kegyetlen hódításból a prostituáltnak elhurcolt koreai nők híre jut el legtöbbünkhöz, de betiltották például a helyi férfiak jellegzetes hajviseletét és kötelezővé tették a japán nyelvet.
Nem csoda, hogy az ellentét máig élő és a koreaiaknak a japán szóval mindenhol karaokénak hívott szórakozásra is saját kifejezésük van. Ez a norepang.
Gyártás Indiában
A Hyundainak is az a stratégiai célja, hogy a Toyotát lenyomja, de nemcsak a történelem okán. A VW-konszern is a japán óriás ellen megy, egyszerűen azért, mert jövedelmezőségben, darabszámban és cégértékben is a Toyota a világ legjobbja.
A tervezett koreai előretörés eszköze az Indiában gyártott i10 is. Az Atos Prime utódja egyterűsített városi mini maradt, amilyen a Fiat Panda vagy a Suzuki Wagon R+. Alacsony ára miatt sokszor veszik fiatalok első autóként, de a dráguló üzemanyag és a kedvezőbb károsanyag-kibocsátás a gazdag államokban másokat is a kisautók felé terel.
Magyarok, férfiak és asszonyok!
A kiskocsikkal mindig a nőket kell meghódítani, 60 százalékával az összes Hyundai-modell közül az i10 esetében lesz a legmagasabb a hölgyvásárlók aránya a gyáriak szerint. A maradék 40-ben sokan lesznek olyanok, akik hozzám hasonlóan nem tudják eléggé hátratolni a vezetőülést.
Idős házaspárokra is számítanak vásárlóként, akik biztosan örülni fognak a magas ülésnek, de a jó kilátás és a kényelmes ki-beszállás nemcsak hajlott korban egyszerűsíti le az autókázást városban. Palermóban és környékén, ahol az autót kipróbáltuk, sűrű a közlekedés és direkt jól jött, hogy az i10 magától értetődően csinált mindent.
Miénk a város
Automata váltóval tényleg üdítően egyszerű vele az élet. Kar D-be, gáz és már megyünk is. Összesen két pedálon kell kiigazodni, van három nagy tükör, könnyű a szervokormány, a kocsinak alig kell hely, így máris miénk a város.
A következő oldalon jön egy apró dízelmotor, amely állítólag 4,3 literrel beéri
Lassan, kényelmesen
A helyi közlekedési szokások nehezen fejthetőek meg, de az élelmes helyezkedés segít a túlélésben. Annyi erő akad a motorban, hogy sávváltáshoz meglógjunk a többiektől, az apró kasztnit bárhova beszúrhatjuk, nagyon fekszik neki a nagyvárosi lüktetés.
A négyfokozatú automata erősen fékezi a gyorsulást, de városban 60-70-ig kell eljutni, ami nem gond.
Országúton azonban gyötrelmes a gyorsulás, a motor küzd, dől belőle a zaj, de a sebesség csak nem akar nőni.
Átülve egy kézi váltós i10-be, a kiskocsi megtáltosodott és autópályán vagy országúton sem volt szárnyaszegett. 66 lóerő nem is olyan kevés egy ilyen apró kocsinak.
Dízellel sem lesz drága
Leszámítva a zajos kihúzatásokat, az i10 kényelme meglepően jó. Az ülés elfogadható, a motor sem zajong egyenletes menetben, de a futómű az igazán érdekes.
Szicília ezen részén pont úgy süllyednek be a csatornafedelek, mint itthon és a városokon belül sem sokban különbözik az útminőség a budapestitől, ezért a lágy rugózás kimondottan jól jött.
Tetszett a 75 lóerős, közös nyomócsöves dízelmotor is, amely eredendően a Kia Picantóból jön, csak itthon nem kapható. Az i10-hez mindenképp lesz, körülbelül 250-300 000 forinttal többért a szintén 1,1 literes benzinesnél.
Ennyit biztosan megér, mert a hosszabb váltóval a benzinesnél csendesebben üzemel és a 153 Nm sokkal jobban meglódítja az autót. A gyári átlagfogyasztás sok jót ígér, 4,3 liter jött ki a szabványos ciklusban.
Négy csillag?
Ideje volt fejleszteni a mikroegyterű biztonságán, mert az Atos Prime-ba még oldallégzsákot sem lehetett kapni. Függönylégzsák még mindig nincs, ami égő mondjuk a Fiat Pandához képest, de itthon ez sajnos nem számít. A Hunyadiak négy NCAP-csillagra számítanak, amit aligha mernének leírni a sajtóanyagban, ha az autó nem hozná stabilan az eredményt a belső törésteszteken.
i10 hazatelefonál
Pénzről sajnos még nem tudunk beszélni. Az i10 árát nyilván a Suzuki Splash és az Opel Agila áraihoz igazítja majd az importőr, de a konkurensek még nem mondtak semmit, nincs mihez árazni.
Ám az olcsó kisautók között szűk a mozgástér, mi nagyjából 2,3 millió forintos alapárra számítunk a 2008 májusi bevezetéskor. Szeptemberben megérkezik majd az i10-be az új fejlesztésű 1,2 literes és 75 lóerős benzines, de magasabb regisztrációs adója miatt aligha lesz népszerű.