Az élet alkonyán
Eredetileg azt terveztük, hogy a Tiidával elvisszük valamely nyugdíjasotthon lakóit egy kis furikázásra, elfogyasztani egy habos kávét és közben felmérjük, mennyire tetszik nekik a gépsárkány.
Szervezési nehézségek miatt ez sajnos elmaradt, pedig az ő életükben bizonyára érdekes színfolt lett volna az az autó, amelyet sohasem szántak színfoltnak. A Note meg a Qashqai közötti űrt kitöltő és hozzánk Mexikóból behajózott Tiida ugyanis használati tárgy.
Párhuzamos csábítás
Mivel nem vagyunk egyformák és 50 felett több embernek van pénze új autóra, mint harminc alatt, így a Tiidának is megvan a közönsége. Sőt, rajongókkal is bír, akik pénzt adnak érte, itthon tavaly májustól január végéig 244 kelt el belőle.
Nem olyan kevés annak tükrében, hogy jó ideig még az Almera is incselkedett a megállapodott Nissan-ügyfelekkel. Képzeljük csak el! Balról az Almera csábít szirénhangokkal, jobbról a Tiida bájai kísértenek. Nincs az a szívgyógyszer, ami helyreállítaná a keringésem!
Most kicsit azért szégyellem magam, mert például az ötajtós majd a limuzin Tiidával vagy az SX4 Sedánnal autózva többen is beszédbe elegyedtek velem, míg más átlagos autók nem sarkallnak kommunikációra korosodó vadidegeneket.
Állva: ötös
Mit mondhatunk nekik a Tiidáról? Röviden azt, hogy bár ne volna ennyire drága. A tesztelt Tekna-kivitel listaára ötmillió forint, aminél okosabb beérni a sokféle földi jóval felszerelt Acentával, hat kilóval kevesebbért.
Ha egy autó nem helyváltoztatásra szolgálna, hanem elég volna egy helyben tölteni vele az időt, nekem a Tiida volna az egyik kedvencem a kategóriában. Szépen összeválogatták az árnyalatokat hozzá és az anyagokat sem az alsó polcról vették le hozzá.
Hely, tér, űr
A világos műszerfal színre elegáns, elhiszem róla, hogy nem fog zörögni évek múlva sem, a tetőoszlopokat bársonyos tapintású szövet borítja és rendes textilkárpit díszíti az ajtókat. Ez csak a körítés, de az ülések rendben vannak, egy feneketlen női retikül tartalmát is elnyeli a sok térképzseb, rekesz és fedél mögötti üreg.
Az öreguras autó szíve egy ifjú titánból került át. 1,6-os benzinesben ritkán élni át hasonlót
És a legnagyobb szám még csak most jön! A Tiida a maga nemében a keskenyebb modellek egyike és nem is egy langaléta típus, de akkora benne a hely, amit nem is értünk. A limuzinban nem láttuk viszont az ötajtós tologatható hátsó ülését, de az egyszerre teherhajónyi csomagtérrel és a ritka bőséges hátsó lábtérrel nincs is szükség a variálásra.
Életjelek
Nem vártunk sok jót tőle, bár a Micra 160 SR-ben nagyon fickós volt, de az kisebb és könnyebb is. Aztán a robbanékony motor visszaadta a hitet az 1,6-os családi autókban! Ma ilyen jó 1,6-os szívómotort talán a 308-ban, az Aurisban és a Cee’dben találni.
Megvadít egyszerűen azáltal, hogy nem a senyvedésről, a lemondásról szól, mint ekkora motorral annyi európai kompakt autó. Szépen elforog, nagyon él, ha tapossuk, amire nem sokáig volt sok lehetőség, mert a Tiidát is bevontuk a benzinspórolási módszerek harcába.
Kelletlenül
Amilyen jó a motor, annyira kelletlen a váltó. A hosszú száron öt fokozat akadozik, ha már ennyire anti-japán, legalább egy hatodik elkelne benne egy ilyen jó erős géphez. A futómű még jobban lehűti az embert, csak semmi izgágaság.
Mehetünk bárhogy, a Tiida nem babrál ki velünk, de nem is lesz benne több örömünk egy menzai tökfőzeléknél mócsingos pörköltzsírral. A hórihorgas szedán hajlik jobbra, dől balra, közben még csak nem is kényelmesebb a rugózása az átlagnál.
Profi munka
Ennek ellenére a Tiida számomra a profizmust jelzi, mert a Nissan nagyon más autókat is kínál. Aki ült már 350Z-ben vagy a Tiidához közelebb álló Qashqaiban, az látta, hogy a Nissan tud rendesebb váltót és sokkal jobb futóművet is csinálni.
Attól profi a Tiida, hogy azt adja a megcélzott közönségnek, amire az feltehetően vágyik, legalábbis a gyár szerint. Vannak emberek, akiket az autózás nem inspirál, nem várják el a fantázia szárnyalását és az kell nekik, amit ez az autó tud: sok hely, tisztességes ülések, zavarmentes üzem és barátságos, minőségi belső tér. Ha így vesszük, a tüzes motor még sok is nekik.
Jobb a 4,4 milliós
A többiek kedvéért azért elférhetett volna a tengelyirányú kormányállítás, az egy nyomásra fel-le végigszaladó ablakemelő, főleg ezen az áron.
A tesztelt kivitel ötmilliós árán ne akadjunk ki, mert van ennél okosabb választás. A sokkal értelmesebb Acenta-modell 4,4 millió forintba kerül, ami a gazdag biztonsági és kényelmi felszereltség tükrében emészthető összeg.
A számokat kihagytuk a cikkből, hogy megkönnyítsük az olvasást, de attól még érdekesek és a túloldalon megtalálhatóak
Műszaki adatok – Nissan Tiida 1,6 Tekna | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 78 X 83,6 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 81(110)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 153/4400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,1 |
Végsebesség (km/h) | 186 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,7 |
Vegyes (l/100 km) | 6,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 165 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4474/1695/1543 |
Tengelytáv (mm) | 2600 |
Csomagtér (liter) | 500 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1248/467 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 52 |
Gumiméret | 195/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 010 000 |
Konkurensek (forint) | |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 105 0000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, első, oldalsó és függönylégzsák, ESP elektronikus menetstabilizáló program, első ködlámpa, 15 colos könnyűfém keréktárcsa, részben bőrkárpitos ülések, automata klímaberendezés, sebességtartó automatika, távirányítás központoi zár, elektormos ablakemelők elöl-hátul, kormányról kezelhető hathangszórós CD-s rádió hatlemezes CD-váltóval, Bluetooth-kihangosító, fedélzeti számítógép |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Az élet delén akár kedélyesen el is billegnénk a Tiidával, de a Tekna aránytalanul drága. A motorja nagyot nyújt, a belseje térkínálatban és anyagminőségben is elsőrangú, a futóműve és a váltója viszont gyatra. |
Pontszám (max. 10) | 7,0 pont |