Szép, nagy

Nagyra nőtt
Kupés limuzin

Kupés limuzin

Kupés limuzin


Már tavaly, az első képek bemutatásakor megmondtam, hogy az új Citroën C5 csodaszép. A fotók nem hazudtak, élőben is ugyanazt kaptuk, amikor a napokban Portugáliában kipróbáltuk az autót. Bármelyik gyár örülne, ha az övé lenne a C5 formaterve! Jól néz ki elölről, oldalról és hátulról is, csak a hátsó lámpán érződik a kelleténél nagyobb bajor hatás.

Bár az autónak köze sincs az előd pufókságához, mégis igazi Citroën, amit alapvetően a kis hátsó és a nagy első túlnyúlás alapoz meg. De olyan különleges elemek teszik igazán mutatóssá, mint az első fényszórók, az utastér felé ívelt hátsó szélvédő vagy a kupés tetőív.

Jó minőségűnek ígérik

Jó minőségűnek ígérik

Jó minőségűnek ígérik


A viszonylag magas övvonal és a szűk oldalüvegek mellé hatalmas kerékíveket rajzoltak. Fel sem tűnik, ha 17-es felnik vannak az autón, a látványhoz a 18-19 colosok illenek igazán. Kisebbnek tűnik ugyan az új C5, mint elődje, pedig négy centivel hosszabb is nála, de ennél lényegesebb, hogy a tengelytávolság 2,8 méter fölé nyúlt.

Mire elég a C5 4,78 méteres hosszúsága? A 4,84 méteres Ford Mondeo ugyan hosszabb, de a VW Passat (4765 mm), a Peugeot 407 (4676 mm) és sorolhatnám, mind lemaradnak. Így pedig garantálható a tágas belső. A csomagtartó 467 literes, ami nem nagy szám, de jut elég hely a bőröndöknek. De akkor hol a nagy hely? Hát persze, hogy belül!

Tér és kényelem

Befelé hajlik

Befelé hajlik

Befelé hajlik


Nem csalódtunk az utasteret illetően. A minőség látható és tapintható. Szinte mindenütt tetszetős, jó minőségű, puha anyagokat alkalmaznak, csak kötekedni lehet. Az alapmodell üléseinek szövete nem a legjobban szellőzik és továbbra is a 90-es években kitalált bajuszkapcsolókat használják. A műszerfal az órák külső kerületén futó – ma divatos – mutatókkal operál, ezzel helyet adva az órák közepében a fedélzeti számítógép, a hifi vagy a navigáció információinak a megjelenítéséhez.

Érdekesség, hogy a C5-höz kétfajta ülés választható: a kényelmet előtérbe helyező „komfort” és a sportosabb vezetéshez jobban illő, erősebb oldaltámaszokkal szerelt „dinamikus”. Aki elektromos ülést rendel, az nemcsak motoros állítással gazdagodik, de a háttámla felső harmadát is külön döntheti és a masszázs funkció is elérhetővé válik, ami ebben a kategóriában nem épp általános dolog. Nekem azonban azért kellene a „motoros szék”, mert azzal jóval mélyebbre engedhető az ülőlap.

Ez a sportos ülés

Ez a sportos ülés

Ez a sportos ülés


Nincs különbség viszont a helykínálatot illetően, ami elöl és hátul egyaránt elsőrangú. Két 180 centis ember kényelmesen elfér egymás mögött. Bár a tető kupés, az sem szűkíti le hátul a fejteret. Beszálláskor azért érdemes figyelni, nehogy koppanjon a kobak.

Ha helyet foglaltunk, már a külvilág sem fog túlságosan bezavarni, csendes az utastér. Ez persze tudatos munka eredménye, az ajtóknál spéci tömítések, a motorháztető alatt és a tűzfalon hangelnyelők szűrik a zajt, de hangszigetelő a szélvédő és az oldalsó üvegezés is (nem mindegyik kivitelben). Az eredmény: a dízelmotorok hangja is csak 3500-as fordulatszám felett válik érzékelhetővé, alatta semmit nem hallottunk belőle.

A Citroën egy műszaki visszalépéstől vár sikert. A technika változásaival folytatjuk a lapozás után


Technikai visszalépés mint sikertényező?

Nagy váltásra készül az autóértékesítésben a Citroën. Szeretnék megnyerni a flottavásárlókat is, akik a legnagyobb európai piacokon a középkategória autóinak több mint 50 százalékát megveszik. Ezért aztán futóműből is kétféle rendelhető az autóhoz, ami igazi kuriózum a középkategóriában.

Mostantól már egyszerűbb, hagyományos csavarrugós felfüggesztéssel is készül a C5, amivel kifejezetten a céges vásárlókat célozzák meg. Az olcsóbb modellekben lesz ez, a közepeseknél rendelhető lesz a korábbról ismert, de továbbfejlesztett hidropneumatikus megoldás, ami a drágább változatokban természetesen széria.

Terepjárósan kiemelhető a karosszéria

Terepjárósan kiemelhető a karosszéria

Terepjárósan kiemelhető a karosszéria


A Hidraktív 3 Plus a kormány elfordításának szöge, a gyorsulás és a fékezés mértéke, a kerekek elmozdulása nyomán valós időben szabályozza a lágy és kemény állapotok közti átmenetet. A vezető emellett egy sport beállítást is kapcsolhat. A C5 hidraktívos változatai alapfelszereltségben elektromos és automata rögzítőfékkel rendelkeznek.

Mindkét futóművel kipróbáltuk a Lisszabon környéki utakon az autót. Az igazi citroënes jelleget a változtatható futómű nyújtja, míg a hagyományos sokkal közvetlenebb viselkedést generál. Összességében azonban mindkettő a passatos, mondeós feszesebb felfüggesztések irányába mozdult el. A korábbi C5-nél kevesebb a karosszériamozgás. A kormányzás viszont továbbra is a kényelmesek kegyeit keresi.

Széles a kínálat

A középrész itt sem forog

A középrész itt sem forog

A középrész itt sem forog


Hétféle motorral – három benzines és négy dízel – készül a Citroën C5. A 2,0 literes benzines és dízelmotor választható automatával is, míg a V6-osok csak azzal rendelhetők. Az általunk kipróbált 2,2-es dízel legfőbb jellemzője, hogy benzinesnek hat. Könnyedén pörög és a magas fordulatot sem veti meg, eközben végig erősnek hat. Jól szaladt nagyon.

Viszont másik tesztalanyunk – a 2000-es dízel, amely gyengébb és nem is húzott úgy – sokkal kiegyensúlyozottabb képet mutatott magáról. Nem vág hátba a nyomaték, de bőven elbírt a másfél tonnás kasztnival és szépen egyenletesen dolgozott.

A Citroen C5 motorválasztéka:

Benzinesek 1.8i 16V 2.0i 16V
3.0i V6
Max. teljesítmény 127 Le 143 Le 215 Le
Max. nyomaték 170 Nm 200 Nm 290 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h) 11 s 9,7 (11,7) s 9,2 s
Végsebesség 200 km/h 210 (205) km/h 224 km/h

Dízelek 1.6 HDi
2.0 HDi
2.2 HDi
2.7 V6 HDi
Max. teljesítmény 110 Le 138 Le 173 Le 208 Le
Max. nyomaték 240 Nm 320 Nm 370 Nm 440 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h) 12, 2 s 10,6 (11,8) s 9,2 s 8,9 s
Végsebesség 191 km/h 204 (201) km/h 219 km/h 224 km/h

Zárójelben a feláras automata váltóval szerelt modellek adatai.

A vevők mondják meg a tutit

Futómű állítás és elektronikus kézifék

Futómű állítás és elektronikus kézifék

Futómű állítás és elektronikus kézifék


Azért, hogy javítsanak a minőségen, új fejlesztési, tervezési és gyártási szabványokat vezettek be. Emellett a felhasználói kör alapján kiválasztott külsősöknek még a bemutató előtt 250 autót adtak ki használatra Franciaországban és Németországban, hogy az így teljesített 3 millió kilométerből valódi problémákról kapjanak visszajelzéseket. A cél, hogy ne csak szép, de jó autót kapjanak a vevők.

Egy kérdés maradt csupán megválaszolatlan számomra a Citroën C5 -tel kapcsolatban: vajon mennyibe fog kerülni? Ez ugyanis erősen befolyásolja a sikerre született modell jövőjét. Erre azonban csak április második felében kapunk választ, amikor a hazai kereskedők is megkapják autóikat, bár a kombi még később érkezik. 5,5 millió Ft jó ár lehetne. A francia gyár célja, hogy évi 150 ezer C5-öst értékesítsenek a világon és reményeik szerint sok céget sikerül meggyőzniük, arról, amit mi már sejtünk: nem járnak rosszul a C5-tel.