A nagy visszatérés
Az 1980-as évek legeleje, a VW-konszern csökkentett fogyasztású autókat mutat be. A Polo Formel E hosszú áttételű váltóval és magasabb sűrítésű motorral vált takarékosabbá, 1981-től a Passatból is volt Formel E (Economy) hosszú legfelső ganggal és műszerfali fogyasztásjelzővel.
Ma nem azért jönnek újra a spórolós verziók, mert nincs pénzünk üzemanyagra.
A globális felmelegedés az ok, amit az irdatlan mennyiségű szén-dioxid okoz. A CO2 önmagában nem mérgező, de a klímaváltozás miatt nincs menekvés előle. Az eszkimók is kapnak abból, amit mi itt kipöfögünk és minket is meggyötör Ausztrália emissziója.
Fiat: nekik is megvolt |
A hetvenes évek két olajválsága után több gyár is megjelent üzemanyag-takarékos autókkal, de benzinmotorral. A Fiatnál a Ritmo Strada Energy Saving volt az első 1982-ben, magasabb sűrítési viszonnyal, a légellenállást javító ablaklégterelőkkel és dísztárcsával, motorfékezéskor a benzinellátást elzáró karburátorral. A váltásokra LED figyelmeztetett a műszerfalon. A Ritmo ES az akkori szabvány szerint 6,4 literes átlagával 13,5 százalékot spórolt a sima 1,3-as modellhez képest. A későbbi Regata ES már a Citymatic nevű, automatikusan leálló és újrainduló motorvezérléssel is rendelkezett. |
Bár a kínai szénerőművek és az agyig légkondizott amerikai otthonok alapján nem csak az autóipart kellene gyepálni CO2-ügyben, de a sajtó valahogy az autógyártókat pécézte ki, és a tavaly 3,66 millió autót előállító Volkswagen érzi is a felelősségét.
Mi történt a Polóval?
Először a Polóból született okos módosításokkal BlueMotion-modell. A névben egybeesik a VW színével a védelemre szoruló két elem, a víz és a levegő. A motion pedig a jövőbe tekintő mobilitást jelenti.
Ebben a Polóban hosszabb a 3-4-5. fokozat áttétele, más a motorvezérlés, változó lapátgeometriájú a turbó, de ügyködtek a kipufogógáz-visszavezetésen is.
Az új első lökhárító, a majdnem zárt hűtőmaszk és a hátsó tetőspoiler kisebb légellenállást biztosít. Az autó keskenyebb, csökkentett gördülési ellenállású gumit kap, amit jó keményre pumpálnak és a futóművet le is ültetik a jobb aerodinamika érdekében.
Valamit, valamiért
A BlueMotion esetében a valamit valamiért elv érvényesül. A vékony és keményre fújt gumiabronccsal javul a fogyasztás, de az autó egy kicsit gyengébben fog fékezni és kanyarodni, mint a szélesebbel, és kényelmetlenebb is. Ebben a fizika dönt, mindegy, hogy ECOnetic Fordban, EcoFlex Opelben vagy Ecomotive SEAT-ban ülünk.
A fogyasztással folytatjuk a lapozás után, ami tényleg érdekesen alakult
Mi azonban téli gumival kaptuk meg az autót, nem a csökkentett gördülési ellenállású nyárival, ezért nem volt mit észrevennünk. Már csak azért sem, mert itthon egy sima 1,4 TDI sem kap szélesebb kereket alapáron.
Városban az első kilométereken összekaristoltuk a lökhárító alját. Én például beálltam a ház elé, majd beszálltak még ketten és az autó hármunkkal már szörnyű hangok közepette jött le a rámpáról. Ezzel a hasmagassággal nem a járdára álláshoz, hanem a budapesti közlekedéshez is túl alacsony. Jobb utakra tervezték szegényt.
Tényleg alig fogyaszt
Pregnáns hangja és a háromhengeresek szerencsétlen járása ellenére bírtuk a kis TDI-t. A Polo hibátlanul megiramodik vele, keveset forog és nagyot húz. Jól fogadja a tempót autópályán is, a motor többet sejtet 80 lóerőnél, kivéve tankoláskor.
Fele-fele autópályás és városi utakkal 5,5 liter jött ki, csak sztrádán 110-120 között gurulva 4,2 literrel értünk célba. Ez tényleg kiemelkedő, mert normál üzem volt, trükközés nélkül.
Extrák nélkül
Egy alapáron 4,6 milliós kocsihoz rutinból úgy lépek oda, hogy távirányítós a központi zár. Itt azonban nemhogy gombnyomásra, de sehogy nem nyílik egyszerre a négy ajtó, ha nem fizetünk külön a központi zárért. Nem vicc, tényleg feláras. Osztottan ledönthető hátsó támla vagy légkondi? Alapáron egyik sincs.
Ezért a pénzért a BlueMotiont a fogyasztásán kívül csak az menti meg, hogy egy VW Polo. A Polo annyira jól sikerült, hogy még hat évesen is van mit szeretni rajta, a modernebb konkurencia dacára.
Ott kezdődik, hogy kicsi és nagy egyformán kényelmesen elhelyezkedhet bent. A hátsó lábteret egy az átlagnál nyurgább vezető sem nullázza le teljesen, normál magyar átlagpolgárból négy elfér gond nélkül.
Úgy volt, hogy ez már nem drága
A minőségérzet sokat romlott a 2005-ös modellfrissítéssel, majdnem ötmillióért az olcsó műanyag kézifékkart és a kormányt markolászni erősen frusztráló. Főleg azért, mert a kormány, a váltó, a kapcsolók-gombok-tekerők mind finoman, precízen mozognak. Mi van még? Útfekvés, zajszint, rugózási kényelem: a Polóba nem lehet belekötni.
Mégis sokba kerül
Anno a 3,8 milliós háromliteres Lupóval az volt a baj, hogy túl drága a méreteihez képest. A BlueMotion Polónál arról szólt a hírverés, hogy a drága hightech helyett a józan optimalizálással takarékos és megfizethető is. Légkondi nélkül 4,6 millió forintért? Na ne. A Comfortline 1,4 TDI átlagosan 7 decivel többet fogyaszt és nincs benne részecskeszűrő, ám 431 000 forinttal kevesebbe kerül. Ilyenkor a vásárló, tartsák bár elmaradottnak, nem fogja megérteni a kor szavát.
Vételára ellenére én drukkolok a BlueMotionnek. Egyszerűen tetszenek azok a megoldások, amiknek a hasznosságát felérem ésszel és ezek egyszerűségüknél fogva tényleg működőképesek. A Passat, a Sharan vagy a Golf BlueMotion esetében az öko-arculaton felül már anyagilag is megérheti a „kék mozgás”.
Érdekes adatok jönnek a következő oldalon
Műszaki adatok – VW Polo BlueMotion | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1422 |
Furat x löket (mm) | 79,5 X 95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 59(80)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 195/1800-2200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,8 |
Végsebesség (km/h) | 176 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 4,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,2 |
Vegyes (l/100 km) | 3,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 99 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3916/1650/1467 |
Tengelytáv (mm) | 2466 |
Csomagtér (liter) | 270-1030 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1084/466 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 165/70 R14 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 616 200 |
Konkurensek (forint) | Opel Corsa 1,3 CDTI 5a. Enjoy, 3 694 000 VW Polo 1,4 TDI Comf. ICE, 4 159 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, első és oldallégzsákok, elektromos ablakemelő elöl-hátul, 14 colos könnyűfém felni, CD-s rádió 4 hangszóróval, koromrészecske-szűrő |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A Polo BlueMotion létezése örömteli. Alig fogyaszt valamit, kevéssé terheli a környezetet, kényelme két főnek elég a világ végéig. A Volkswagen ezzel az árral és a gyatra felszereltséggel hatékonyan távolt tartja majd tőle a vásárlókat. |
Pontszám (max. 10) | 6,75 pont |