A nagy visszatérés

Keveset forog a motor a 3-4-5. fokozat hosszabb áttételezésével
Csupán 99 g/km a szén-dioxid-emissziója

Csupán 99 g/km a szén-dioxid-emissziója

Csupán 99 g/km a szén-dioxid-emissziója


Az 1980-as évek legeleje, a VW-konszern csökkentett fogyasztású autókat mutat be. A Polo Formel E hosszú áttételű váltóval és magasabb sűrítésű motorral vált takarékosabbá, 1981-től a Passatból is volt Formel E (Economy) hosszú legfelső ganggal és műszerfali fogyasztásjelzővel.

Ma nem azért jönnek újra a spórolós verziók, mert nincs pénzünk üzemanyagra.

A globális felmelegedés az ok, amit az irdatlan mennyiségű szén-dioxid okoz. A CO2 önmagában nem mérgező, de a klímaváltozás miatt nincs menekvés előle. Az eszkimók is kapnak abból, amit mi itt kipöfögünk és minket is meggyötör Ausztrália emissziója.

Fiat: nekik is megvolt
Ez nem valami kisipari ablaklégterelő!

Ez nem valami kisipari ablaklégterelő!

Ez nem valami kisipari ablaklégterelő!


A hetvenes évek két olajválsága után több gyár is megjelent üzemanyag-takarékos autókkal, de benzinmotorral. A Fiatnál a Ritmo Strada Energy Saving volt az első 1982-ben, magasabb sűrítési viszonnyal, a légellenállást javító ablaklégterelőkkel és dísztárcsával, motorfékezéskor a benzinellátást elzáró karburátorral.

A váltásokra LED figyelmeztetett a műszerfalon. A Ritmo ES az akkori szabvány szerint 6,4 literes átlagával 13,5 százalékot spórolt a sima 1,3-as modellhez képest. A későbbi Regata ES már a Citymatic nevű, automatikusan leálló és újrainduló motorvezérléssel is rendelkezett.

Veszélyben van az új lökhárító, amely javítja az aerodinamikát

Veszélyben van az új lökhárító, amely javítja az aerodinamikát

Veszélyben az áramvonalas lökhárító


Bár a kínai szénerőművek és az agyig légkondizott amerikai otthonok alapján nem csak az autóipart kellene gyepálni CO2-ügyben, de a sajtó valahogy az autógyártókat pécézte ki, és a tavaly 3,66 millió autót előállító Volkswagen érzi is a felelősségét.

Mi történt a Polóval?

Először a Polóból született okos módosításokkal BlueMotion-modell. A névben egybeesik a VW színével a védelemre szoruló két elem, a víz és a levegő. A motion pedig a jövőbe tekintő mobilitást jelenti.

Ebben a Polóban hosszabb a 3-4-5. fokozat áttétele, más a motorvezérlés, változó lapátgeometriájú a turbó, de ügyködtek a kipufogógáz-visszavezetésen is.

Keveset forog a motor a 3-4-5. fokozat hosszabb áttételezésével

Keveset forog a motor a 3-4-5. fokozat hosszabb áttételezésével

Keveset forog a motor, ettől is takarékos


Az új első lökhárító, a majdnem zárt hűtőmaszk és a hátsó tetőspoiler kisebb légellenállást biztosít. Az autó keskenyebb, csökkentett gördülési ellenállású gumit kap, amit jó keményre pumpálnak és a futóművet le is ültetik a jobb aerodinamika érdekében.

Valamit, valamiért

A BlueMotion esetében a valamit valamiért elv érvényesül. A vékony és keményre fújt gumiabronccsal javul a fogyasztás, de az autó egy kicsit gyengébben fog fékezni és kanyarodni, mint a szélesebbel, és kényelmetlenebb is. Ebben a fizika dönt, mindegy, hogy ECOnetic Fordban, EcoFlex Opelben vagy Ecomotive SEAT-ban ülünk.

A fogyasztással folytatjuk a lapozás után, ami tényleg érdekesen alakult


Mi azonban téli gumival kaptuk meg az autót, nem a csökkentett gördülési ellenállású nyárival, ezért nem volt mit észrevennünk. Már csak azért sem, mert itthon egy sima 1,4 TDI sem kap szélesebb kereket alapáron.

A résnyi nyílással csökken a légellenállás

A résnyi nyílással csökken a légellenállás

A résnyi nyílással csökken a légellenállás


Városban az első kilométereken összekaristoltuk a lökhárító alját. Én például beálltam a ház elé, majd beszálltak még ketten és az autó hármunkkal már szörnyű hangok közepette jött le a rámpáról. Ezzel a hasmagassággal nem a járdára álláshoz, hanem a budapesti közlekedéshez is túl alacsony. Jobb utakra tervezték szegényt.

Tényleg alig fogyaszt

Pregnáns hangja és a háromhengeresek szerencsétlen járása ellenére bírtuk a kis TDI-t. A Polo hibátlanul megiramodik vele, keveset forog és nagyot húz. Jól fogadja a tempót autópályán is, a motor többet sejtet 80 lóerőnél, kivéve tankoláskor.

4,2 literrel elment autópályán

4,2 literrel elment autópályán

4,2 literrel elment autópályán


Fele-fele autópályás és városi utakkal 5,5 liter jött ki, csak sztrádán 110-120 között gurulva 4,2 literrel értünk célba. Ez tényleg kiemelkedő, mert normál üzem volt, trükközés nélkül.

Extrák nélkül

Egy alapáron 4,6 milliós kocsihoz rutinból úgy lépek oda, hogy távirányítós a központi zár. Itt azonban nemhogy gombnyomásra, de sehogy nem nyílik egyszerre a négy ajtó, ha nem fizetünk külön a központi zárért. Nem vicc, tényleg feláras. Osztottan ledönthető hátsó támla vagy légkondi? Alapáron egyik sincs.

Nagyobb autók komfortját nyújtja a Polo

Nagyobb autók komfortját nyújtja a Polo

Nagyobb autók komfortját nyújtja a Polo


Ezért a pénzért a BlueMotiont a fogyasztásán kívül csak az menti meg, hogy egy VW Polo. A Polo annyira jól sikerült, hogy még hat évesen is van mit szeretni rajta, a modernebb konkurencia dacára.

Ott kezdődik, hogy kicsi és nagy egyformán kényelmesen elhelyezkedhet bent. A hátsó lábteret egy az átlagnál nyurgább vezető sem nullázza le teljesen, normál magyar átlagpolgárból négy elfér gond nélkül.

Úgy volt, hogy ez már nem drága

A minőségérzet sokat romlott a 2005-ös modellfrissítéssel, majdnem ötmillióért az olcsó műanyag kézifékkart és a kormányt markolászni erősen frusztráló. Főleg azért, mert a kormány, a váltó, a kapcsolók-gombok-tekerők mind finoman, precízen mozognak. Mi van még? Útfekvés, zajszint, rugózási kényelem: a Polóba nem lehet belekötni.

Mégis sokba kerül

Jó vele járni, csak kifizetni ne kelljen

Jó vele járni, csak kifizetni ne kelljen

Jó vele járni, csak kifizetni ne kelljen


Anno a 3,8 milliós háromliteres Lupóval az volt a baj, hogy túl drága a méreteihez képest. A BlueMotion Polónál arról szólt a hírverés, hogy a drága hightech helyett a józan optimalizálással takarékos és megfizethető is. Légkondi nélkül 4,6 millió forintért? Na ne. A Comfortline 1,4 TDI átlagosan 7 decivel többet fogyaszt és nincs benne részecskeszűrő, ám 431 000 forinttal kevesebbe kerül. Ilyenkor a vásárló, tartsák bár elmaradottnak, nem fogja megérteni a kor szavát.

Vételára ellenére én drukkolok a BlueMotionnek. Egyszerűen tetszenek azok a megoldások, amiknek a hasznosságát felérem ésszel és ezek egyszerűségüknél fogva tényleg működőképesek. A Passat, a Sharan vagy a Golf BlueMotion esetében az öko-arculaton felül már anyagilag is megérheti a „kék mozgás”.

Érdekes adatok jönnek a következő oldalon


Műszaki adatok – VW Polo BlueMotion
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1422
Furat x löket (mm) 79,5 X 95,5
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 59(80)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 195/1800-2200
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,8
Végsebesség (km/h) 176
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 4,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,2
Vegyes (l/100 km) 3,8
CO2 kibocsátás (g/km) 99
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3916/1650/1467
Tengelytáv (mm) 2466
Csomagtér (liter) 270-1030
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1084/466
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 165/70 R14
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 616 200
Konkurensek (forint) Opel Corsa 1,3 CDTI 5a. Enjoy, 3 694 000
VW Polo 1,4 TDI Comf. ICE, 4 159 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, első és oldallégzsákok, elektromos ablakemelő elöl-hátul, 14 colos könnyűfém felni, CD-s rádió 4 hangszóróval, koromrészecske-szűrő
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A Polo BlueMotion létezése örömteli. Alig fogyaszt valamit, kevéssé terheli a környezetet, kényelme két főnek elég a világ végéig. A Volkswagen ezzel az árral és a gyatra felszereltséggel hatékonyan távolt tartja majd tőle a vásárlókat.
Pontszám (max. 10) 6,75 pont