Kikapcsoló
Terhelési próba

Terhelési próba

Terhelési próba


Mindig hálás dolog, ha sokszemélyes kisbusz kerül a kezeink közé. Önkéntes utasok hamar akadnak, és a társaságban eltöltött kilométerek vidámabban is telnek el, mint a magányosan levezetettek. De kétélű fegyver ez, mert ha valami nem stimmel a tesztautóval, akkor tucatnyi ember kezd végeláthatatlan méltatlankodásba. Ezúttal ez szerencsére elmaradt. De hogy ez a korai megfáradásnak vagy az autónak köszönhető, az majd kiderül.

Városban mindig nagy élmény, ha ekkora autóval kell közlekedni. Nem feltétlenül a nagyobb méret miatti lelki torzulásokra kell gondolni, hanem a magasból könnyebben áttekinthető forgalom adta előnyökre. Néha azért okozhat kellemetlenségeket a széles kasztni, de ugye valamit valamiért. Egy városban ideális kiskocsiba nehezen pakolnánk be nyolc felnőttet a hétvégére szükséges gönceikkel, sör-fejadagjukkal egyetemben.

Tárulj!

Minden belefér

Minden belefér

Minden belefér


A kocsi hátulját uraló, felfelé nyíló, több négyzetméteres ajtónak vannak előnyei, hátrányai egyaránt. Ha például esőben kell a hátsó osztályt telepakolni mindenféle komisz rakománnyal, akkor az átázástól is óvó ajtó könnyen belopja majd magát a szívünkbe. Ha azonban a kényelem helyett a raktér utolsó köbcentiméterének kihasználását tűztük ki magunk elé szent célként, akkor a kétfelé nyíló megoldás sokkal jobb választás lehet. Ha már az ajtóknál tartunk, itt is meg kell jegyeznem, hogy az egyetlen oldalajtó a hátsó forgalom lebonyolítására mindenféleképpen kevés. Annak fényében, hogy nem is tömtük tele élőanyaggal a kocsit, de a kiszállások, beszállások mégis időben néha alaposan elhúzódtak, csak még feltűnőbb, hogy a másik oldalra is kell valamiféle nyílás. Bár meglehet, hogy a plusz ajtó által okozott választási kényszer is ugyanezt az időeredményt hozná.

A négykerekű kockát aránylag könnyű átlátni, a kis kiegészítő tükrökkel feltupírozott elefántfülnyi visszapillantókba pedig minden belefér, így a parkolás sem ördöngösség vele. Kár, hogy nagyobb tempónál kicsit zajosak, de ha emiatt érzett bánatunkban keseregnénk, ne feledjük, mekkora tükör fekszik neki a szembeszélnek.

Mikor a nyolc több mint a kilenc

Kompakt méret

Kompakt méret

Kompakt méret


Sok jó pontot zsebelt be a kocsi a nyolcszemélyes kialakítás miatt is. Igaz, így nagyobb társaság cipelésekor egy embert otthon kell hagyni, de ne sajnáljuk, mindenkinek jobb így. A legelső sorban három ember csak igen kevés autóban fér el kényelmesen és a vezetőnek is sokkal jobb, ha a középső sorban utazó alvás közben nem csorgatja a nyálát a nadrágjára. Az első ülések között így felszabaduló keskeny kis folyosó remek lehetőséget kínál arra, hogy kiszállás nélkül, nevelő céllal meglátogathassuk a hátsó sorokban randalírozó kiskorúakat, vagy éppen az ittas nagyokat.

Már csak egy kattintásnyira van a mindent elnyelő raktértől és a takarékos motortól


A két turistaosztályú hátsó sorban már három-három hely várja az utasokat, nekik a praktikus okokból virslivastagságúra faragott lehajtható kartámasz biztosítja a privát szférát. Feltéve, ha a hosszú úton ezt igénylik. Kicsit javít a komfortérzeten, hogy a tesztkocsiban a hátsó sorban ülőknek is jut saját hűtés-fűtés, nem kell csupán az elhúzható lőrésnyi ablakok légcseréjére hagyatkozni. Bár utóbbi kevésbé zajos, mint a tetőben zúgolódó ventilátor.

Csak finoman

Szellős

Szellős

Szellős


Az orrban dörmögő kétliteres dízelmotort nem veti szét az erő. A 115 lóerős teljesítmény legfeljebb kényelmes haladásra elég, ha pedig plafonig rámoljuk a kocsit a sok-sok utas mellett, akkor már az átlagos tempóért is meg kell dolgozni, váltogathatunk vadul a hat fokozat között. Cserébe a benzinkútnál csupán 8,8 liternyi gázolajjal fizettünk meg minden megtett száz kilométerért.

Ha tovább hátrálunk, akkor előbb utóbb eljutunk a csomagtérig. Ezt nem lenne sportszerű egyszerű személyautókéhoz hasonlítani, így nem is tesszük. Lényeg, hogy plafonig pakolva elképesztő mennyiségű cucc belefér, de ha ez mégsem lenne elég, akkor a leghátsó üléssor alá is betuszkolható még vagy fél köbméternyi apróáru. Az ajtózsebekbe az A/4-es mappa mellé a kétliteres flaska is elfér, de a műszerfal környéke is tele van rakodópolcokkal. Igaz, sík, vízszintes részt nem találunk sehol, minden lejt valamerre.

Nem folyik át a szomszéd

Nem folyik át a szomszéd

Nem folyik át a szomszéd


A fejtérrel még 190 cm környékén sem lehet bajunk, hála a magasra épített doboznak. A sofőrnek külön kis púppal kedveskedtek, ami kicsit vicces formát kölcsönöz a kockaforma kisbusznak, ami a magas súlypont ellenére sem tűnt életveszélyesnek a kanyargós cserháti utakon.

Hogy billentyűzetkoptató sorstársamat idézzem, a Primastar ár/köbméter-arányban a lemoshatatlan kategóriába tartozik. A városi araszolásban jó benne ülve elnézni a többiek feje fölött, de ha elhagyjuk vele a lakott területet, akkor sem kell beleőrülni az unalomba. Csak győzzünk eleget váltani.

Szokás serint az utolsó lapon szinte több a szám, mint a betű


Műszaki adatok – Nissan Primastar 2,0 dci
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1995
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 84(115)/3500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 290/1600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 160
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,8
Lakott területen kívül (l/100 km) 7
Vegyes (l/100 km) 7,9
CO2 kibocsátás (g/km) 214
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4782/2232/1940
Tengelytáv (mm) 3098
Csomagtér (liter) 1170
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1944/881
Gumiméret 195/65 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 7 404 800
Tesztelt autó ára (forint) 7 782 400
A szériafelszereltség fontosabb tételei Dupla légzsák elöl, állítható magasságú kormány, ABS, EBD, színezett üveg, elektromos ablak, -tükör,
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Ár/köbméter-arányban verhetetlen, de egy erősebb motorral még jobban kedvelnénk.
Pontszám (max. 10)   7,5 pont