Tavaly óta frissebb
A Fordnál nem hágnak egymás sarkára a modellek. A Ford C-MAX a második generációs Focus előtt, 2003 végén jelent meg, ezért a modellfrissítése is fél évvel hamarabb megvolt. Egy komplett ráncfelvarrás kellékeit a C-MAX-en lehetne megtanítani, tehát a lemezek nem módosultak, de az új első és hátsó lámpákkal, a trapéz formájú hűtőráccsal és a szögletes ködfényszórókkal szembetűnően más lett.
A tesztautót egy fagyos februári hétre kaptuk meg, de nyári gumival. Szerencsénk volt a kopogós hideggel, nedves úton dermesztő lett volna ez az összeállítás. A C-MAX nem annyira élvezhető autó, mint a Focus, bár a kormányzása ennek is remekül eltalált. Mivel jobban megdől kanyarokban, inkább a finom rugózásnak lehet örülni.
Megoldás a hétköznapokra
Amivel egy autó gondtalanná teheti a mindennapjainkat, azt megkapjuk a C-MAX-ban, vagy inkább C-MAX-ben, mert a helyes kiejtése szí-meksz, csak nekem a cé-maksz jön a számra. A méretei tökéletesen illenek ahhoz a szokáshoz, hogy legtöbbször városi forgalomban nyúzzuk a család egyetlen autóját. Nem probléma parkolni vele, ellátunk a magas ülésből a többiek feje felett, az életteli motorral pikk-pakk besorolunk.
Mi azért szeretjük a kompakt egyterűeket, mert telerámolva és messzire indulva is megállják a helyüket. A C-MAX csomagtere nem valami nagy, de legalább a lábtér rovására megnő. Hátul több felállás is elképzelhető. Colos népeknek a lábhely alaphelyzetben is elegendő, a középső ülőalkalmatosságról meg szívfájdalom nélkül lemondunk, annyira játék.
Ülés a csomagtartóban
Ebben az esetben a külső ülések hátra és befelé csúsztathatók, az ajtótól és egymástól is kényelmesen távol, grandiózus lábtérrel terpeszkedhet két utas. A változás csodálatos, de a középső ülés az Opel Merivával szemben nem süllyed a padlóba: a tömböt egyszerűen száműzzük a csomagtérbe, ami egy rossz vicc.
Szemben a Ghia Mondeóval, a C-MAX-ben megúsztuk a felülmúlhatatlanul rusnya, hígított harcsapaprikást idéző fabetét. A sötétszürkével csíkozott felülettől nem lett elegánsabb az utastér, de nem is bántja a szemet. Az anyagok túlnyomórészt gusztusosak, a műszerfal ízléses, ahogy az egész utastér is otthonos a kartámasz alatti üreggel (benne Aux-bemenet), az elegendő rakodóhellyel.
Rögtön jön a fogyasztás, szerintünk érdekesen alakult
Dízelmotor, 109 lóerő
Az alig drágább 1,8 TDCi sajnos nem érhető el a kipróbált felszereltséggel, de az 1,6 literes dízelt vezetve igazából semmi sem hiányzik. Épp annyi benne az erő, amennyi egy családi autó biztonságához kell.
Sebesen letudja az előzéseket, nem vagyunk kiszolgáltatva a gravitációnak és a légellenállásnak autópályán, városban pedig ellép annyira a forgalomtól, amire szükség van. További öröm a finom járás, de a naplós ötöst a felár nélküli részecskeszűrő hozza meg.
Többször is utánaszámoltunk, de Budapesten valóban 8,4 litert fogyasztott a tesztautó. Autópályán a kisebbik dízel a tőle remélt takarékosságot nyújtotta, 5,1 literből haladtunk kicsivel 120 alatt.
Kényelemben
A csendes motortól több is telne, de 140-től hangosan rátör a szél a C-MAX szélvédőjére. A szélzaj annál idegesítőbb, mert az autó kényelme minden más szempontból oké.
Amíg nem megyünk a megengedettnél gyorsabban, a C-MAX egy majdnem hibátlan autó. A kényelmes ülésekben az első utasnak is jut állítható deréktámasz, amire a japán autógyártók egy része képtelen.
Más finomságokat is felfedeztünk a tesztelt Ghia-kivitelben, például az automatikusan elsötétedő belső tükröt, így nem veri ki a szemünket a mögöttünk reflektorozó barom. A sebességet tartja a széria tempomat, a fényszóróra és az ablaktörlőre sincs gondunk, mindkettő működik magától, amikor kell.
Majdnem hatmillió
5 838 000 Ft a Ghia-kivitel listaára a harmonikus dízelmotorral, amin az állandó akciók sokat szépítenek. Most épp egy használtautó-beszámítási kampányt hirdetnek.
Mivel a Fordokba, jó európai szokásként egyenként is választhatunk extrákat, az ESP-s és légkondis Trend-modell is jó vétel félmillióval lejjebb, csak arra kell figyelni, hogy az állítható ülést ikszeljük be az extrák között.
Mert azt persze csak a két gazdagabb felszereltségben kapjuk szériában, így a Trenddel alapáron nemigen trükközhetünk többet, mint egy kombi Focusban az ülés előrehajtásával. Viszont a magas üléshelyzetet a legtöbb hölgy szereti. Ha a család megfizeti és kihasználja a tologatós hátsó ülés variálhatóságát, akkor a C-MAX lehet olyan jó vétel, mint egy sima kombi.
Tények és számok következnek a 3. oldalon
Műszaki adatok – Ford C-MAX 1,6 TDCi Ghia | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75,0 X 88,3 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80(109)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,3 |
Végsebesség (km/h) | 185 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,1 |
Vegyes (l/100 km) | 4,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 129 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4372/1825/1560 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 460-1620 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1392/528 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 53 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 838 000 |
Konkurensek (forint) | Renault Scénic 1,5 dCi Monaco, 5 695 000 SEAT Altea 1,9 TDI Stylance, 5 483 000 VW Golf Plus 1,9 TDI Sportline, 6 661 400 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A C-MAX magas üléshelyzete és variálhatósága érték, aminek ára is van. Akinek csak a nagy csomagtér kell, az jobban jár a Focus kombival. A dízelmotor és a kényelem egyformán jó mindkettőben. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |