Tavaly óta frissebb
A Fordnál nem hágnak egymás sarkára a modellek. A Ford C-MAX a második generációs Focus előtt, 2003 végén jelent meg, ezért a modellfrissítése is fél évvel hamarabb megvolt. Egy komplett ráncfelvarrás kellékeit a C-MAX-en lehetne megtanítani, tehát a lemezek nem módosultak, de az új első és hátsó lámpákkal, a trapéz formájú hűtőráccsal és a szögletes ködfényszórókkal szembetűnően más lett.
A tesztautót egy fagyos februári hétre kaptuk meg, de nyári gumival. Szerencsénk volt a kopogós hideggel, nedves úton dermesztő lett volna ez az összeállítás. A C-MAX nem annyira élvezhető autó, mint a Focus, bár a kormányzása ennek is remekül eltalált. Mivel jobban megdől kanyarokban, inkább a finom rugózásnak lehet örülni.
Megoldás a hétköznapokra
Otthonos, gusztusos, focusos
Amivel egy autó gondtalanná teheti a mindennapjainkat, azt megkapjuk a C-MAX-ban, vagy inkább C-MAX-ben, mert a helyes kiejtése szí-meksz, csak nekem a cé-maksz jön a számra. A méretei tökéletesen illenek ahhoz a szokáshoz, hogy legtöbbször városi forgalomban nyúzzuk a család egyetlen autóját. Nem probléma parkolni vele, ellátunk a magas ülésből a többiek feje felett, az életteli motorral pikk-pakk besorolunk.
Mi azért szeretjük a kompakt egyterűeket, mert telerámolva és messzire indulva is megállják a helyüket. A C-MAX csomagtere nem valami nagy, de legalább a lábtér rovására megnő. Hátul több felállás is elképzelhető. Colos népeknek a lábhely alaphelyzetben is elegendő, a középső ülőalkalmatosságról meg szívfájdalom nélkül lemondunk, annyira játék.
Ülés a csomagtartóban
Ez röhej. Az ülést a padlóba kéne hajtani
Ebben az esetben a külső ülések hátra és befelé csúsztathatók, az ajtótól és egymástól is kényelmesen távol, grandiózus lábtérrel terpeszkedhet két utas. A változás csodálatos, de a középső ülés az Opel Merivával szemben nem süllyed a padlóba: a tömböt egyszerűen száműzzük a csomagtérbe, ami egy rossz vicc.
Szemben a Ghia Mondeóval, a C-MAX-ben megúsztuk a felülmúlhatatlanul rusnya, hígított harcsapaprikást idéző fabetét. A sötétszürkével csíkozott felülettől nem lett elegánsabb az utastér, de nem is bántja a szemet. Az anyagok túlnyomórészt gusztusosak, a műszerfal ízléses, ahogy az egész utastér is otthonos a kartámasz alatti üreggel (benne Aux-bemenet), az elegendő rakodóhellyel.
Rögtön jön a fogyasztás, szerintünk érdekesen alakult
Dízelmotor, 109 lóerő
Az alig drágább 1,8 TDCi sajnos nem érhető el a kipróbált felszereltséggel, de az 1,6 literes dízelt vezetve igazából semmi sem hiányzik. Épp annyi benne az erő, amennyi egy családi autó biztonságához kell.
Elöl jó dolgunk volt
Sebesen letudja az előzéseket, nem vagyunk kiszolgáltatva a gravitációnak és a légellenállásnak autópályán, városban pedig ellép annyira a forgalomtól, amire szükség van. További öröm a finom járás, de a naplós ötöst a felár nélküli részecskeszűrő hozza meg.
Többször is utánaszámoltunk, de Budapesten valóban 8,4 litert fogyasztott a tesztautó. Autópályán a kisebbik dízel a tőle remélt takarékosságot nyújtotta, 5,1 literből haladtunk kicsivel 120 alatt.
Kényelemben
A csendes motortól több is telne, de 140-től hangosan rátör a szél a C-MAX szélvédőjére. A szélzaj annál idegesítőbb, mert az autó kényelme minden más szempontból oké.
Jól domborít a mindennapokban
Amíg nem megyünk a megengedettnél gyorsabban, a C-MAX egy majdnem hibátlan autó. A kényelmes ülésekben az első utasnak is jut állítható deréktámasz, amire a japán autógyártók egy része képtelen.
Más finomságokat is felfedeztünk a tesztelt Ghia-kivitelben, például az automatikusan elsötétedő belső tükröt, így nem veri ki a szemünket a mögöttünk reflektorozó barom. A sebességet tartja a széria tempomat, a fényszóróra és az ablaktörlőre sincs gondunk, mindkettő működik magától, amikor kell.
Majdnem hatmillió
5 838 000 Ft a Ghia-kivitel listaára a harmonikus dízelmotorral, amin az állandó akciók sokat szépítenek. Most épp egy használtautó-beszámítási kampányt hirdetnek.
Van mit variálni
Mivel a Fordokba, jó európai szokásként egyenként is választhatunk extrákat, az ESP-s és légkondis Trend-modell is jó vétel félmillióval lejjebb, csak arra kell figyelni, hogy az állítható ülést ikszeljük be az extrák között.
Mert azt persze csak a két gazdagabb felszereltségben kapjuk szériában, így a Trenddel alapáron nemigen trükközhetünk többet, mint egy kombi Focusban az ülés előrehajtásával. Viszont a magas üléshelyzetet a legtöbb hölgy szereti. Ha a család megfizeti és kihasználja a tologatós hátsó ülés variálhatóságát, akkor a C-MAX lehet olyan jó vétel, mint egy sima kombi.
Tények és számok következnek a 3. oldalon
Műszaki adatok – Ford C-MAX 1,6 TDCi Ghia | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75,0 X 88,3 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80(109)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,3 |
Végsebesség (km/h) | 185 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,1 |
Vegyes (l/100 km) | 4,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 129 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4372/1825/1560 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 460-1620 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1392/528 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 53 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 838 000 |
Konkurensek (forint) | Renault Scénic 1,5 dCi Monaco, 5 695 000 SEAT Altea 1,9 TDI Stylance, 5 483 000 VW Golf Plus 1,9 TDI Sportline, 6 661 400 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A C-MAX magas üléshelyzete és variálhatósága érték, aminek ára is van. Akinek csak a nagy csomagtér kell, az jobban jár a Focus kombival. A dízelmotor és a kényelem egyformán jó mindkettőben. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |