Nyolc új TT
Már az első TT tesztünk után úgy gondoltuk, hogy remek sportkocsi mivolta ellenére a mindennapokban is remekül használható. A futómű nem idegesítően kemény, kényelmesen elférni benne és a csomagokat sem kell otthon hagyni. Simán versenyképes akár egy A4-essel szemben is, ha azt nem családi autónak vették, hanem egy üzletember, üzletasszony használja.
Most még inkább igaz ez az állítás, mert dízelmotorral is elérhető a TT. Persze nem ez az egyetlen újdonság a TT háza táján, hiszen a minapi sajtóbemutatón összesen nyolc új változatot ismerhettünk meg. Ami igazából négyszer kettő, hiszen a TT kupé és roadster kivitelben is készül.
TT sportolóknak
A fő attrakció az S kivitel, vagy teljes nevén TTS megjelenése jelenti. A különösen sportos beállítottságú vevőknek szánt járgányba a 2005 óta immár harmadik alkalommal „Az Év Motorjának” is megválasztott kétliteres négyhengeres kerül.
Ebben a változatában a turbófeltöltős motor az S3-asénál is erősebb, maximálisan 272 lóerős teljesítményre képes, mialatt nyomatékból is bőven jut, pontosan 350 Nm. Ennek hatására a TT úgy megy, ahogy kinéz: remekül! A 200 szolid utazó tempó, innen még könnyedén gyorsul a kocsi, akár 250-ig is, ahol csak az elektronika parancsol megálljt. A tempós bemutató mellé pedig kellően vérpezsdítő hang is párosul.
Ám nemcsak az autópályán van elemében a TTS, kedveli a kanyargós utakat is. Közvetlen kormányzása és sportos felfüggesztése izgalmas percekkel örvendeztetett meg minket az Ingolstadt környéki utakon. Negtívumként maximum a kissé alulkormányzott viselkedést lehet felróni neki.
High-tech megoldások
Persze ez nem véletlen, hiszen a TTS-hez jár az Audi „magnetic ride” adaptív lengéscsillapítása, amely önműködően illeszkedik a pillanatnyi szituációhoz, ráadásul „Sport” fokozatban feszesebbre vált illetve a karosszériát 10 milliméterrel mélyebbre süllyeszti.
Ennél is izgalmasabb az új kétfokozatú ESP. A beépített sport-módnál ugyanis a rendszer némi kipörgést is megenged, csak később avatkozik be. A TTS csak négykerék-hajtással készül, viszont a hatfokozatú manuális helyett kérhető ugyanilyen duplakuplungos automata is.
A második oldalon eláruljuk milyen az autógyártás első dízel sportkocsija. Kattintson, ha kíváncsi.
160 lóerő a minimum
Míg a kibővített TT-kínálat teljesítménycsúcsán a TTS áll, addig az alsó határt a jövőben már nem 200 lóerős 2.0 TFSI jelenti, az új belépő modell 1,8-as. A Skoda és SEAT típusokban is alkalmazott blokk 160 lóerős teljesítménye egy sportkocsihoz nem túl sok, de még ezzel is viszonylag jól hajtható a TT, főként miután a turbó áldásos tevékenységével széles tartományban elegendő nyomaték áll rendelkezésre.
Ha pedig valaki mindenképpen a 2.0 TFSI-re vágyott, de eddig csak azért nem vette meg, mert csak elsőkerék-hajtással készült, örülhet. Ingolstadtban meghallották a vevői igényt, a jövőben quattro kivitel is készül belőle. Ez válaszható a 2+2 személyes kupéhoz ugyanúgy, mint a kétüléses vászontetős roadsterhez is.
TT spórolósoknak
Ezzel szemben a TDI változat csakis összkerékhajtással rendelhető meg. Nehezen érthető, hogy miért, hiszen nem nehezebb annyival (+10kg) a dízel a benzines változatokhoz képest, hogy szükség lenne, a quatto-hajtásra az egyensúlyhoz. Így könnyedén elképzelhető, hogy később lesz fronthajtásos is, ami jót tehet az árnak.
Hajtás ide, quattro oda, a TDI sem hoz szégyent a TT-re. Az immár közös nyomócsöves motor 350 newtonméteres nyomatéka kiváló rugalmassággal vértezi fel a gépet. A német autópályán 100-190 km/órás sebesség között hajtottunk, anélkül, hogy hozzányúltunk volna a hatodikba kapcsolt váltóhoz.
Ha visszaváltogatunk, még sportosnak is mondhatjuk az összhatást. Ebben a kivitelben a TT komfortosabb hangolású kormánnyal és futóművel készül. Bár benzinesek izgalmas motorhangjáról le kell mondani, nem zavaró a dízelblokk sem. Nem kerreg, hanem mélytónusú orgánummal hívja fel magára a figyelmet. Miközben a 226 km/órás végsebességre is képes a dízel TT, normál használattal hozható a hat literes átlagfogyasztás, ami egy ilyen külsővel, igazán meglepő.
Itthon
Aki TTS-t szeretne nem is kell várni, az autó Magyarországon már megrendelhető 12,9 millió forinttól, ami azt jelenti, hogy bár ez a legerősebb TT, de mégsem a csúcsváltozat. A 3,2-es V6-os 14,1 millióval jócskán ráver. A TT TDI illetve az 1.8 TFSI motorral szerelt TT-nek egyelőre nincs még hazai ára, néhány héten belül várható a beárazás, valószínűleg júniustól lesz megvásárolható az autó.
Az új Audi TT változatok:
TT Coupé |
TTS |
2.0 TDI |
2.0 TFSI quatt. |
1.8 TFSI |
Max. teljesítmény | 272 Le | 170 Le | 200 Le | 160 Le |
Max. nyomaték | 350 Nm | 350Nm | 280 Nm | 250 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 5,4 (5,2) s | 7.3 s | 6,2 s | 7,2 |
Végsebesség | 250 km/ó | 226 km/ó | 238 km/ó | 226 km/ó |
Fogyasztás (100 km) | 8,0 (7,9) l | 5,3 l | 7,7 l | 6,7 l |
TT Roadster |
TTS |
2.0 TDI |
2.0 TFSI quatt. |
1.8 TFSI |
Max. teljesítmény | 272 Le | 170 Le | 200 Le | 160 Le |
Max. nyomaték | 350 Nm | 350Nm | 280 Nm | 250 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 5,6 (5,4) s | 7.7 s | 6,4 s | 7,4 |
Végsebesség | 250 km/ó | 223 km/ó | 235 km/ó | 223 km/ó |
Fogyasztás (100 km) | 8,2 (8,0) l | 5,5 l | 7,8 l | 6,9 l |
Zárójelben az S-Tronic váltóval szerelt változatok adatai